Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bli med häst MEN...  (läst 6365 gånger)

McTrees

• Gäst
Re:Vill bli med häst MEN...
« Svar #20 skrivet: 07 feb-07 kl 12:49 »
Jag har tre hästar, varav en närmar sig pensions åldern hon kan inte prestera och utvecklas så mycket i ridning och körning men hon är hur snäll som helst och verkligen klok, hon tar hand om en...
även om jag inte vill sälja henne så skulle jag lätt kunna tänka mig att ha en nybörjare som kommer och sköter och eventuellt rider och kör...
Och jag tror inte att jag är den enda som sitter på en sån guldgruva =)

Jag tror det bästa sättet att lära sig är att haka på någon som har mycket erfarenhet,
t.ex att vara skötare eller delfodervärd, hjälpa till hos någon amatörtrav tränare, låna hem en häst på sommaren, och prova ta hem en häst på foder -för att känna på hur det känns med allt ansvar, alla utgifter mm

Framför allt ska man inte skaffa en för ung och oerfaren häst, och vi som har hållit på sedan barnsben har ofta börjat med en ponny, så varför inte starta där?
Du kanske inte kan rida den, men dina barn kan och du kan köra.

Man ska inte underskatta små ponnier som shettisar, dom har en otrolig dragförmåga, du kan dra fram ved - kanske inga mängder, lite åt gången- du kan plöja trädgårdslandet,
perfekt med den lilla vändradien och de små hovarna...
Men det måste vara en som är väl hanterad från början annars kan dom lätt bli odrägliga -ponnytravare är oftast väldigt trevliga!

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
« Svar #21 skrivet: 12 mar-07 kl 00:09 »
Håll även utkik efter Ellen ofstads seminarier i hästhantering. De är jättebra!! Hon håller även egna kurser på sin gård i Skåne, där man kan lära sig MYCKET teori och även i praktiken med egna kroppsrörelser lära sig hut vi ber hästen att röra sig på ett speciellt sätt. Jag har tillsammans med min häst lärt mig allt från hästens mun, till sadelanpassning, samling, ledövning, kommunikation longering, last träning,  You name It.. med hennes och hennes makes hjälp. Se även deras filmer hästar med problem1&2 samt motivera din häst, sadelanpassning och jag tror de har kommit med en film om långa tyglar och clickträning också. Hon har kött på benen och vet vad hon pratar om. Jag var helt grön när jag köpte min häst, och jag har kommit en bra bit med deras hjälp. du kan söka hennes sida på nätet, genom hennes namn, där får du veta mer. SEN, när du kan lite om tömkörning och hanteringen på mark, är det lagom att titta på körning i skogen och så vidare... Men du behöver massor med tid och tålamod.
Den bästa inlärningen för en häst, går i små små steg två steg fram ettsteg bak, och så fram igen....KUUUL!!
Lisa

Nina W

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 14 mar-07 kl 03:11 »
20 år med hæst

Till høsten ær det 20 år sedan Blesa kom till mig från Smáratúni på Island. Jag hade jobbat på den gården ett halvår och blivit førtjust i hæstarna helt enkelt. Men i huvudsak hade jag skøtt kor och hållit på med annat... Red lite i "hæstflickeåldern" bara. Egentligen så var jag før grøn, men det fick gå... Blesa var en bra nøbørjarhæst på så vis att hon var snæll men inte fann sig i vad som helst och så hade hon "sunt hæstførnuft" med sig från flocklivet på Island. Næra 17 år fick vi tillsammans, hon blev 25. Nu har jag en son efter henne som ær av den allra snællaste och coolaste typen. Med honom kan man inbilda sig att man ær duktigare æn vad man egentligen ær...  

Av tipsen ovan tycker jag de ang helgkurser och liknadne hos duktigt
hæstfolk låter bra, och hellre westernridning æn ridskola.
Bli sedan sk medryttare, dvs ta ansvar før en hæst ett par dagar i veckan i ett stall dær du har hæstfolk runt dig. Køp till ex en fjording och en shettis och gå kurser eller lektioner med dem. Du ska ha en hæst som redan ær ordentligt inkørd och då kanske du kan vara med sæljaren då och då och køra innan du køper den.
« Senast ändrad: 14 mar-07 kl 03:13 av Nina W »

WannaB

• Vill så mycket, kan så lite...
« Svar #23 skrivet: 14 mar-07 kl 14:16 »
Jullan:
Jag har en kompis som började rida som vuxen. När hon hade ridit ett år på ridskola köpte hon ett 4-årigt kallblod som var sutten på några gånger. Det var många som ruskade på huvudet, men det har gått riktigt bra!
Så jag tror att det går, bara man omger sig med folk som kan! :) (Hitta rätt hästfolk att fråga också, såna som är trevliga!)
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

WannaB

• Vill så mycket, kan så lite...
« Svar #24 skrivet: 14 mar-07 kl 14:25 »
Här finns lite trevliga länkar:
http://www.brukshast.nu/
http://www.skogshasten.com/
http://www.nordsvensken.org/

Såg att i föreningen Skogshästen sitter Lars Göran Göransson som ordförande. Han är jättetrevlig och kunnig.
Som ledamot i föreningen sitter Alf Olofsson, som närmast är att betrakta som orakel när det gäller brukskörning. Han är så kunnig i dethär så jag får gåshud. Och så är han trevlig och mysig också. ;) Så den länken skulle jag nog titta närmare på!

Kurser kan man ju gå även om man inte har egen häst! ;)
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 14 mar-07 kl 19:40 »
Min mor och jag hade hållit på i drygt två år innan vi blev hästägare. Ridskola och skött grannens hästar. Vi köpte ett då tolvårigt halvblodssto, fd hopphäst. Hon är idag 27 år, och vi fick en helt underbar avkomma efter henne. Han blir tolv i år och jag har ridit in honom, härligare häst kan jag inte tänka mig. Tyvärr har jag "förlorat" dem nu pga "ändrade familjeförhållanden" :'(. Mina föräldrar har sagt upp kontakten med mig, och jag flyttar till en annan del av landet. Men vad jag ville säga var att det kan gå riktigt bra även om man inte har hållit på så länge. En ödmjuk attityd och gott om sunt förnuft kommer man ganska långt med. Samt att lyssna på råd från erfaret folk. Men en liten varning här: det finns väldigt många som gärna talar om hur erfarna de är, men som i realiteten inte kan så värst mycket. Så sålla bland tipsen. Läs på, mycket går att läsa sig till, som tex näringsbehov. Annat kräver erfarenhet, och det utvecklar man ju genom att hålla på. Så  håll på så mycket som möjligt med hästar i din närhet, och se till att hitta kunnigt folk inom den "diciplin" du vill ägna dig åt. Och, Hästfocus är att rekomendera ;)!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Sen sist...
« Svar #26 skrivet: 29 mar-07 kl 13:11 »
Vill tacka för alla som svarat och som hört av sig till mig om tips...
Tänkte ni kanske skulle vilja veta hur det gått för oss!

För en månad sen ung var jag på kurs i skogskörning med häst. Jag och en till var helt nya och övriga var mer vana. Var iväg hela helgen och körde häst, fick prova på riktigt fina hästar!! Fick verkligen blodad tand för detta... Hade hur kul som helst hela helgen.  

När jag så på måndagen satt här på jobbet och suckade (lyckligt)över hur kul det varit så kommer en av mina arbetskamrater och erbjuder oss att få låna några av hans (inkörda) shettisar över sommaren. Vi har ju plats, så förhoppningsvis så får vi sommargäster (sommarhästar ;D) i sommar. Så att vi kan prova på hur det känns, om vi verkligen har den tid och vilja vi tror oss ha att vilja ha häst på gården. Dessutom har vi mark som behöver betas. En win-win situation kan man ju säga. :D

Dessutom har jag och sonen så smått börjat hänga i stallet hos en av våra grannar. Han har två nordsvenskar som vi pysslar lite med. Ryktar och gosar mest... Min femårige lille kille är helt förälskad i dessa hästar och tycker att de är de vackraste i hela världen. Han skulle nog vilja vara där nästan varje kväll och gosa och rykta och mysa... ;D Min granne har inte riktigt tid att stå och rykta dessa hästar varje kväll så vi är välkomna när vi vill... Supersnällt! (Och hästarna är jättesnälla också, tycker det är mysigt att vi pysslar med dem.)

Och så har jag börjat läsa köra häst-böcker jag fått låna också... Så det kan nog bli en hästfamilj av oss också...
« Senast ändrad: 29 mar-07 kl 13:12 av Jullan »

linda2007

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 apr-07 kl 18:07 »
Spraka:: jag e jætteintresserad av att lara mig att ta hand om hastar. jag har precis flyttat till en liten hastgård i Kågerød coh vill køpa hast. Hade varit helt perfekt att få personlig upplærning.

Har du tankt nått mer på detta?

Linda

isa

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 09 apr-07 kl 00:23 »
då bor du en mil från mig du får gärna komma hit och bekanta dig med mina hästar, linda
Gammal är äldst.

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 05 jun-07 kl 20:05 »
Jo precis, jag förstår ju det. Just därför är jag så förvånad över att det inte finns mer nybörjarkurser osv. Om man skaffar hund t.ex, som även det är ett stooooort ansvar så finns det ju fullt med kurser och liknande guidning och hjälp att få.

Och egentligen är det väl mer inställningen till nybörjare som jag tycker är trist. Lite "nybörjare, usch de kan ju ingenting. De borde göra nåt annat istället"  istället för den attityd som jag mött på andra ställen "Vad kul att du vill dela vårt intresse!! Visst är det jättekul med det här! Kom gärna med även om du inte kan så mycket, vi hjälper dig!"

Jag var inte "född i stallet" men storasyrran ville börja rida när vi var små och jag hängde på. Sedan blev båda fast. Du har nog rätt med att det kan vara svårt som vuxen att komma in i det men min mamma klarade det alldeles utmärkt. Hon var livrädd för hästar men har nu ridit i över tio år.

Även om du mest vill lära dig "köra i skogen" så kan ridskola vara ett bra att börja med. Man får en ökad förståelse för hästar när man sitter uppe på och förstår vilken naturkraft de egentligen är. Hästar är inte ett nöje - det är en livsstil. Som någon redan har sagt så finns det minst lika mycket runt omkring hästen som man måste lära sig, något de lär ut på ridskolor där de varvar teori och praktik.
Såvidare du inte har vänt dig till ponnyklubbar så har de flesta ridskolor vuxenverksamhet. (det är väl där pengarna finns). Av min erfarenhet så har alla dessa nybörjargrupper. Ring runt och fråga - det brukar vara ganska lång kötid.

Ang attityden så kan jag bara beklaga det du har råkat ut för. Tyvärr så tror jag att det finns inom alla sporter bara man har oturen att stöta på just den typen av människor. I vissa fall kan det dock vara svårt att ekipage på olika nivåer är med samtidigt, tex vid hoppning, då man är en fara för sig själv och hästen om man inte har kunskaperna som är nödvändiga. Det ÄR svårt att lära sig rida, ytterst få är födda i sadeln, och det ÄR mycket man måste kunna innan man är redo att skaffa häst.

Ett tips är att varva lektioner med att vara medryttare på en häst där ägaren kan lära dig att köra i skogen. Det finns också "renodlade" tömkörningslektioner, något jag började med för 10 månader sedan, och tro mig, det är INTE så enkelt som det ser ut.

Hoppas det löser sig för dig!

Lycka till! :)
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #30 skrivet: 01 sep-07 kl 20:21 »
Vill åxå skriva lite angående det hela...

Vi är många som känner som dig. Våra familj ska åxå börja på med hästar..  (söker häst för fulla muggar)

Och tyvärr så är juh attityden från dom som är födda på hästryggarna och i stallet just den att vi som börjar i vuxen ålder ska hålla oss borta från hästarna.. MEN  jag lyssnar inte på dom.. jag anser som så.. är man och alltid varit super intresserad av hästar ja sen  man var liten... men aldrig kunnat skaffa någon häst pga man har inte haft råd.. bott i stan i många år.. osv osv.. och sen flyttar man ut i skogen.. har världens läge... å fetare plånbok.. intresset brinner fortfarande och även barnen är intresserade.

Sen har vi min sambos svägerska.. som hållit på hela livet med hästar å hennes dotter som är född i stallet...
dom är typisk häst folket.. MEN dom peppar oss för fullt.. även om vi inte har samma erfarenhet som dom som är födda med hästar.. så brinner vi för dom.. å lär oss allt vi kommer över om hästar.. skötsel å ja precis allt.. har renoverat upp stallet.. har inhandlat allt vi behöver... bara hästarna kvar..
Hennes dotter blev skitglad när vi sa att vi skulle skaffa hästar.. hon skulle minsann hjälpa oss med allt.. vi ska ha privat häst skola.. lära oss alla allt om ridning osv.. dessutom har vi grann tjejen som kan en del hon åxå.. hållit på i många år..  

Så det jag vill säga... har du ett så stort intresse.. så GO FOR IT... skit i hästfolket som inte tycker du har något med hästar att göra.. trotsa fanskapen å visa vad du går för... finns MASSOR med böcker att läsa och massor på internet... ring och prata med någon som du vet har hästar..  och framför allt.. använd sunt förnuft..

LYCKA TILL! (från en snart överlycklig hästägare)

Brokullen

• Dalsland
« Svar #31 skrivet: 01 sep-07 kl 22:35 »
Har ett helt gäng hästar och har hållt på sen jag var 5 år är nu 38. Har tävlat mycket i allsvenskan både hopp och dressyr.Nu är det så att jag sköter min gård plus 3 barn själv och kanske inte har så mycket tid som jag vill till hästarna,därför har jag ett gäng tjejer i stallet som hjälper mej,(som jag före avanserad kunskap i ridning kräver lugn och bra hantering av hästarna)och det jag kan rekomendera är sunt förnuft och att man inte krånglar till allt,för som sagt hur klarade sej hästarna som fick jobba ordentligt och endast blev utfodrade med hö och havre förr i tiden?Nuförtiden skall det vara både det ena och det andra tillskott (ok jag utfodrar mina med ett fullkraftfoder för enkelhetens skull)Ser just på en utav hästarna som jag har inhyrd som har fått alla möjliga sorters kraftfoder och tillskott för att må bra,och vad lite trevlig miljö kan ge i stället!!.Sen ok att man behöver lite kunskap om att hantera häst i vad man nu har tänkt att syssla med.Om du har någon i närheten som sysslar med hästar så uppskattar dom säkert lite hjälp då och då samtidigt som du kan lära dej grundläggande skötsel av häst.Just köra i skog är det egentligen att skaffa en lugn trygg körhäst och lära sig att sela och spänna för och sedan ta det i lugn och ro och ut och träna.Dom flesta hästar(som är inkörd och någorlunda lugna) brukar faktiskt älska att dra stock i skogen.
« Senast ändrad: 02 sep-07 kl 00:59 av Brokullen »
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser