Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kossan magrar  (läst 3795 gånger)

godegården

Kossan magrar
« skrivet: 25 nov-12 kl 11:05 »
Hej

Detta gäller en Simmentalko. Jag upplever att en av mina kor har blivit väldigt mager. Hon ligger också ganska mycket och har blivit seg när hon ska resa sig. Hon är uppbunden och kalven går fortfarande kvar hos henne. Hon kalvade lite sent men nu är kalven 3,5månader så till veckan så ska kalven bort. Hon äter hur bra som helst och ingen feber. Har avmaskat med Dectomax för att det varit endel hosta, och precis börjat att ge kraftfoder för att se om hon svarar på det.
Kan det vara så att det blir lite för mycket med kalven?

pyromanen

• Gäst
SV: Kossan magrar
« Svar #1 skrivet: 25 nov-12 kl 11:37 »
Har hon betat blöta marker/strandängar?

godegården

« Svar #2 skrivet: 25 nov-12 kl 12:10 »
Njaa. Nu har hon ju varit inne i 1,5 månader. Inga strand ängar. Har nån mossateg där det kommit enheldel starr men det betar de ju inte. Och de är inte blöta.
Vad kan hända på ett blött bete?
Kan det vara vasst?

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 nov-12 kl 13:24 »
På blöta beten kan djuren få i sig leverflundra. Vanliga avmaskningsmedlen tar inte död på dessa.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-12 kl 23:38 »
Jag upplever att en av mina kor har blivit väldigt mager. Hon ligger också ganska mycket och har blivit seg när hon ska resa sig.Hon äter hur bra som helst och ingen feber. Har avmaskat med Dectomax för att det varit endel hosta,
Kan det vara vasst?

När dom får vasst äter inte kon och idisslar inte heller och har feber.
Men hur är det med kon nu?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

godegården

« Svar #5 skrivet: 28 nov-12 kl 06:54 »
Fortfarande svårt att resa sig. Ser ut som att hon är trött i benen. Men nu är kalven borttagen och fortsätter med kf. Kanske ska tilläggas att hon är en tvilling ko som själv fick tvillingar sent i år. Med tvillingar ute på bete så kanske de tar på krafterna?

godegården

« Svar #6 skrivet: 04 dec-12 kl 20:18 »
Verkar som de bättrar sig. Nu står hon alltid när jag kommer till lagårn. Skönt

Aline

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 06 dec-12 kl 20:04 »
Tror inte hon tycker det blir för mycket med kalven. Hon har nog ätit i sig något vasst eller så har hon druckit för lite. Om kor får vätskebrist kan de börja matvägra. Eller så är ju parasiter ett alternativ. Du bör nog kolla upp det med en veterinär.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 dec-12 kl 20:32 »
Inget annat du har reagerat på vad gäller kon..Bara att hon magrar?. Hon gnisslar inte tänder? Skjuter rygg eller liknande?.

godegården

« Svar #9 skrivet: 16 dec-12 kl 08:31 »
Det va ju de att hon låg mycket och hade svårt att resa på sig med. Men hon mår bra nu. Inga problem med resningen och ligger inte onormalt mycket.

lena70

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 dec-12 kl 09:30 »
Vad skönt att höra, att hon är bättre!. ;D
Vi hade med nyligen en ko, som magrade..Hon hade en kalv hon diade. I började slog vi oss till ro med att det berodde nog på kalven, och att det var därför hon minskade i vikt..Inget oroväckande dock..Hon åt, drack och var med, in i det sista..Vi hade t.o.m en stor inspektion på gården ochså, i samma veva, det har vi en gång om året, som vi betalar för..Inte ens hon reagerade på kons utseende..Nåväl, jag kände på mig att något var fel,men jag visste inte riktigt VAD..Sedan började kon gnissla tänder och skjuta rygg..Och det var här, vi började bli riktigt oroliga och började dra öronen åt oss..Och teorin om att hon magrade av pga kalven, var nog helt fel..Maken började här tro, att orsaken istället var att kon svalt något vasst..Som ochså bekräftades av vetrinären, hon hade typiska symtom, och vi behövde aldrig obducera. Efter hon fick de två sista symtomen gick allt fort, ena sekunden var hon med de andra och åt vid foderhäcken , andra sekunden låg hon ner, och orkade inte resa sig, när vetrinären undersökte henne, hade hon kraftig under temp i kroppen och hjärtat slog knappt..Hon nödslaktades!.
Vi vet inte VAD hon fått i sig eller när det hände heller..Kändes för jäkligt, vi hade haft henne, sedan hon var liten kalv!!
Hoppas det ordnar upp sig för din ko!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser