Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför stångar baggen årslammen?  (läst 1722 gånger)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Varför stångar baggen årslammen?
« skrivet: 21 nov-12 kl 08:04 »
Jag är ny med får sedan en månad tillbaka. I samband med att jag övertog denna flock så släpptes baggen till. Han är född i våras men är i full gång. Däremot har jag märkt mer och mer tydligt på senaste, att när han får syn på de andra årslammen, tre stycke, så stångar han dem! Varför gör han så?

Flocken består av 12 individer, 11 tackor och en bagge
4 årslamm (varav baggen är en)
5 födda förra året
3 födda 2009
Rasen är Åsen.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Varför stångar baggen årslammen?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-12 kl 09:32 »
Jag är ny med får sedan en månad tillbaka. I samband med att jag övertog denna flock så släpptes baggen till. Han är född i våras men är i full gång. Däremot har jag märkt mer och mer tydligt på senaste, att när han får syn på de andra årslammen, tre stycke, så stångar han dem! Varför gör han så?

4 årslamm (varav baggen är en)
5 födda förra året
3 födda 2009
Rasen är Åsen.

Du skriver bara att de är årslamm men inte vad de har för kön. Om baggen stångar dem så kan det bero på att de också är bagglamm, i så fall måste du ta bort dem från gruppen annars vet du ju inte vem som är far till lammen, som kommer. Är det tacklamm kan det vara att de inte är könsmogna och inte brunstar. Många låter årstacklammen av Åsenfår stå över ett år innan de betäcks. Jag gjorde det i början men sedan har jag låtit dem gå med baggen och det händer att någon inte blir dräktig då beroende på att hon inte är könsmogen.
Åsenfår, hundar och katter

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 21 nov-12 kl 10:02 »

Baggen är alltså den enda baggen.

Jag kanske skulle skriva "tacklammen" istället, så att det blir otvetydigt. Det är möjligt, kanske till och med troligt att de inte är könsmogna, då de är rätt små och jag inte har sett baggen intressera sig för dem på det viset. Men varför stångar han dem?

« Senast ändrad: 21 nov-12 kl 10:06 av Ylven »

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 21 nov-12 kl 17:46 »
Förlåt, jag läste slarvigt, läste bara "fyra årslamm varav baggen är en" och tänkte att de kunde vara lamm, som gick med sina mammor. Baggar brukar bete sig så där dumt. Istället för att vara extra trevliga så stångar de dem, som inte är intresserade av deras tjänster. Alla gör inte likadant men det är rätt vanligt att de stångar tackor, som är ointresserade, så det är säkert därför. Du får väl ha lite koll på det där så han inte börjar bli riktigt dum mot dem, då kan du behöva ha dem för sig själva så länge baggen går med tackorna. Du kanske har något utrymme för dem, en egen box där de kan vara. Ibland kan ungtackor behöva vara för sig själva ändå eftersom de i regel står lägst i rang och inte alltid klarar att hålla sig framme så de får mat t ex.

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 22 nov-12 kl 07:23 »
Aha, gör baggen så mot de som inte är intresserade! Ja, det känns rimligt. Då blir det nog inga lamm på tacklammen till våren. Troligen lika bra det eftersom vi är sådana nybörjare. Jag är väldigt spänd inför lamningen, hur det ska gå...

Jag provade att ha två av tacklammen i en mindre box, men de blev så väldigt oroliga. Det är enda gången de har bräkt sedan de kom hit! Eftersom syftet den gången var lite oklart och inhägnade osäker så släppte vi tillbaka dem till flocken. Jag tycker nog att de ser ut att kunna hålla sig undan för det mesta, från baggen. Mat finns så det räcker, de får väl kanske inte så stor andel i de allra smakligaste stråna, som rimligen går åt först när man fodrar, men de får tillräckligt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 22 nov-12 kl 09:00 »
De brukar vänja sig snabbt om man skiljer dem från flocken, förutsatt att de är flera. Ett får mår inte bra av att vara ensam. Jag tycker att i synnerhet ungtackorna brukar se ut som om de tycker det är skönt att slippa de äldre, så skulle baggen bli värre så kan ni gott ställa de tre ettåringarna ensamma.

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 23 nov-12 kl 07:17 »
Jag ska överväga att ställa tacklammen ensamma. Det tråkiga för dem är isf att de inte kan komma ut, för jag har inte mer än en hage i dagsläget. Men om de far illa så är det ju klart att man gör vad man måste för att de ska ha det bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser