Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekonomiskt med egen müsli?  (läst 4050 gånger)

larssons

• Gäst
ekonomiskt med egen müsli?
« skrivet: 21 nov-12 kl 06:45 »
att egengjord musli är godast håller nog alla med om. men är det verkligen så mycket billigare som alla säger? om man köper nötter, frön osv och köper egen frukt så som bananer, äpplen, kokosnöt och torkar jämförelsevis med priset på torkat frukt i affären?
och att man vet om vad det är i är självklart ett plus och gör det värt mödan. men någon som egentligen har räknat på det?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: ekonomiskt med egen müsli?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-12 kl 09:09 »
Nope, har inte räknat på det och blandar inte heller eget. Jag har liksom aldrig kommit mig för... äter inte så mycket müsli heller, men kanske skulle göra ifall jag lyckades hitta på nån riktigt god blandning.

Du får sätta dig och räkna själv, jag tar gärna del av resultatet sen ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Minna Roselli

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 nov-12 kl 09:14 »
att egengjord musli är godast håller nog alla med om. men är det verkligen så mycket billigare som alla säger? om man köper nötter, frön osv och köper egen frukt så som bananer, äpplen, kokosnöt och torkar jämförelsevis med priset på torkat frukt i affären?
och att man vet om vad det är i är självklart ett plus och gör det värt mödan. men någon som egentligen har räknat på det?

Jag har aldrig ens tänkt att müslin kunde bli billigare om jag blandar själv. Har mera trott att det blir som en bil byggd av reservdelar ... dyr!
Men har man egna frukt och ett billigt sätt att torka dom, då kanske. Ekologiska nötter är dyra att köpa i påse.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 21 nov-12 kl 09:21 »
Billigast blir väl om du har egenskördad, egentorkad frukt att blanda i - äpplen, nypon, vinbär... - och hoppar över det importerade.

Men jag ser det också mest som ett sätt att bestämma själv, och slippa allt socker som finns i färdig müsli.

kurt

« Svar #4 skrivet: 21 nov-12 kl 11:21 »
Det beror nog på vad man gör för müsli. De billigaste nötter och fröna är väl linfrön, solrosfrön och jordnötter, tar man sedan inte så mycket av dem så blir hemmagjord definitivt mycket billigare.  Gör man sedan riktigt knaprig müsli med lite vatten + olja, så behöver man inte heller ha så mycket nötter i blandningen

http://everydaypieces.bloggplatsen.se/2010/09/29/3653252-hemmagjord-musli/

larssons

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 nov-12 kl 21:03 »
jo precis, det borde ju bli dyrare rent allmänt, om man nu inte har mycket egenodlat osv. och kan knåpa ihop det man har hemma. men grejjen är det att överallt på alla muslirecept så stod det att det var billigare att göra själv.såå jag får helt enkelt ta tummen ur och göra och räkna :P

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 25 nov-12 kl 22:23 »
Ett sätt är att köpa någon riktigt billig grynblandning/müsli som inte innehåller några dyra saker alls (som Konsums blåvita Basmüsli en gång i tiden) och komplettera den med torkad frukt mm efter eget tycke och smak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser