Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jombo - jumbo?????  (läst 1184 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Jombo - jumbo?????
« skrivet: 20 nov-12 kl 14:36 »
Vad heter det egentligen? Har sett både jombo och jumbo i trådarna.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Jombo - jumbo?????
« Svar #1 skrivet: 20 nov-12 kl 15:04 »
Jombo tror jag inte att det finns nåt som heter, förmodligen en felstavning. Jumbo är dock en benämning på nåt stort.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 nov-12 kl 16:29 »
Hej!
Finns det djur som benämnes "jombo?"
Har ingen examen ; roligt att få reda på det i alla fall!

Men SAOB, svenskars språkliga stöd här i livet, meddelar följande beträffande ordet "jumbo":

"JUMBO jum⁴bω, om person m.||ig., om djur m. l. r.||ig.; best. -n.
[av eng. jumbo, ngt stort o. klumpigt (i sht om människa l. djur)]
[JUMBO 0]
sport. o. idrott. (urspr. skämts.) benämning på den (l. det lag o. d.) som kommer sist i en tävlan o. d.; vanl. i sådana uttr. som vara, bliva, komma jumbo. THESLEFF Förbrytarspr. 1912. IdrBl. 1924, nr 87, s. 2. SvD(A) 1930, nr 60, s. 3.
Ssgr (sport. o. idrott.):
– JUMBO-LAG n. särsk. om fotbollslag.
IdrBl. 1924, nr 96, s. 2.
– JUMBO-PLATS. plats ss. den siste i en tävlan. IdrBl. 1924, nr 117, s. 5. DN(A) 1928, nr 226, s. 14.
– JUMBO-PRIS, n. tröstpris till den som blir jumbo. "

Hälsningar!  W  H

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 20 nov-12 kl 16:33 »
Hej!
Finns det djur som benämnes "jombo?"

Nej, inte vaktlar i alla fall...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 20 nov-12 kl 22:33 »
Var väl det jag trodde. Men när jag såg att man talade om jombovaktlar i flera trådar började jag undra.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 2 användare
imlo, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser