Jombo - jumbo?????

Startat av Kanin-Eva, 20 Nov-12 kl 14:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanin-Eva

Vad heter det egentligen? Har sett både jombo och jumbo i trådarna.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

betsla

Jombo tror jag inte att det finns nåt som heter, förmodligen en felstavning. Jumbo är dock en benämning på nåt stort.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Wernher Hingsk

Hej!
Finns det djur som benämnes "jombo?"
Har ingen examen ; roligt att få reda på det i alla fall!

Men SAOB, svenskars språkliga stöd här i livet, meddelar följande beträffande ordet "jumbo":

"JUMBO jum⁴bω, om person m.||ig., om djur m. l. r.||ig.; best. -n.
[av eng. jumbo, ngt stort o. klumpigt (i sht om människa l. djur)]
[JUMBO 0]
sport. o. idrott. (urspr. skämts.) benämning på den (l. det lag o. d.) som kommer sist i en tävlan o. d.; vanl. i sådana uttr. som vara, bliva, komma jumbo. THESLEFF Förbrytarspr. 1912. IdrBl. 1924, nr 87, s. 2. SvD(A) 1930, nr 60, s. 3.
Ssgr (sport. o. idrott.):
– JUMBO-LAG n. särsk. om fotbollslag.
IdrBl. 1924, nr 96, s. 2.
– JUMBO-PLATS. plats ss. den siste i en tävlan. IdrBl. 1924, nr 117, s. 5. DN(A) 1928, nr 226, s. 14.
– JUMBO-PRIS, n. tröstpris till den som blir jumbo. "

Hälsningar!  W  H

betsla

Citat från: Wernher Hingsk skrivet 20 Nov-12 kl 16:29
Hej!
Finns det djur som benämnes "jombo?"

Nej, inte vaktlar i alla fall...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Kanin-Eva

Var väl det jag trodde. Men när jag såg att man talade om jombovaktlar i flera trådar började jag undra.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

277 Gäster, 1 användare
Kråkan20