Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jombo - jumbo?????  (läst 1187 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Jombo - jumbo?????
« skrivet: 20 nov-12 kl 14:36 »
Vad heter det egentligen? Har sett både jombo och jumbo i trådarna.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Jombo - jumbo?????
« Svar #1 skrivet: 20 nov-12 kl 15:04 »
Jombo tror jag inte att det finns nåt som heter, förmodligen en felstavning. Jumbo är dock en benämning på nåt stort.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 nov-12 kl 16:29 »
Hej!
Finns det djur som benämnes "jombo?"
Har ingen examen ; roligt att få reda på det i alla fall!

Men SAOB, svenskars språkliga stöd här i livet, meddelar följande beträffande ordet "jumbo":

"JUMBO jum⁴bω, om person m.||ig., om djur m. l. r.||ig.; best. -n.
[av eng. jumbo, ngt stort o. klumpigt (i sht om människa l. djur)]
[JUMBO 0]
sport. o. idrott. (urspr. skämts.) benämning på den (l. det lag o. d.) som kommer sist i en tävlan o. d.; vanl. i sådana uttr. som vara, bliva, komma jumbo. THESLEFF Förbrytarspr. 1912. IdrBl. 1924, nr 87, s. 2. SvD(A) 1930, nr 60, s. 3.
Ssgr (sport. o. idrott.):
– JUMBO-LAG n. särsk. om fotbollslag.
IdrBl. 1924, nr 96, s. 2.
– JUMBO-PLATS. plats ss. den siste i en tävlan. IdrBl. 1924, nr 117, s. 5. DN(A) 1928, nr 226, s. 14.
– JUMBO-PRIS, n. tröstpris till den som blir jumbo. "

Hälsningar!  W  H

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 20 nov-12 kl 16:33 »
Hej!
Finns det djur som benämnes "jombo?"

Nej, inte vaktlar i alla fall...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 20 nov-12 kl 22:33 »
Var väl det jag trodde. Men när jag såg att man talade om jombovaktlar i flera trådar började jag undra.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser