Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det hänssynslösa småskaliga skogsbruket  (läst 44413 gånger)

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Det hänssynslösa småskaliga skogsbruket
« Svar #80 skrivet: 20 dec-12 kl 13:53 »
Bokskogsskötsel som den bedrivs idag i Sverige är klart trakthyggesbruk. Fast vanligen med principen naturlig föryngring. Det är inte blädning då skogen blir 2 siktad inte flerskiktad. Trakhyggesbruket för bokskog innebär dock en tät föryngring och långt utdragen förynringsprocess, endock ett trakthyggesbruk.

Du verkar ju tro att trakthyggesbruk inte kan använda sig av metoder som skärmställning. Trakthyggesbruk är ett utmärkt sätt att sköta bokskog.

Tja, jag tror inte så mycket annat än att trakthyggesbruk vanligen innebär att man åsyftar ett skogsbruk med ett bestånd av likformiga och likåldriga träd som slutavverkas vid någon given tidpunkt och sedan föryngras. Självklart kan man självföryngra med frö/skärmställning. Det utdragna tidsförloppet i fallet bok gör att jag tycker det knappast kan liknas vid vanligt trakthyggesbruk. Det kan lika gärna liknas vid en blädning, i det vida begrepp som återgavs tidigare. 'Slutavverkningen' sker över en längre tid där lämpliga delar av beståndet tas bort bit för bit. Dessutom så ger metoden, om boket hålls välgallrat, upphov till självföryngring i beståndet innan skärm/förställningen. Så jag skulle nog våga påstå att en välskött bokskog åtminstånde stundtals (merparten av återväxtcykeln) är mer än tvåskiktad.

Skogsola

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 20 dec-12 kl 17:22 »
Ja, det var ju en stor export av props också, den borde väl ha börjat tidigare? Har förlagt del 1 av "Svenskarna och skogen" så kan inte kolla. :-(

Den första stora exportprodukten ifrån skogsbruket var trätjära. Den tog fart redan vid vikingatiden. Alla som bränt tjära vet att det slukar enormt med ved. Både till råmaterial och till själva processen.

W. B

• Danmark
« Svar #82 skrivet: 20 dec-12 kl 18:06 »
Är det sant att svenska skogsägare får markant sämre betalt för massaved jämfört med vad de får på kontinenten. Och är det sant att Finland har markant högre förädlingsgrad inom landet av deras skog jämfört med Sverige och är det sant att tidningsdöden sänker priser på massaved till den grad att skogsägare får betalt i ett dåligt skämt efter att skogsmaskinerna har fått sitt och att anpassningen och industrialiseringen av svensk skog för att passa pappersindustrin  och centraliserade påtvingade statliga 40-års prognoser har nåt med det att göra? Trist i sånt fall.  :( 
« Senast ändrad: 20 dec-12 kl 19:03 av W. Berry »
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 21 dec-12 kl 00:35 »
Intressant det där  Berry

Huggorm

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 21 dec-12 kl 00:47 »
Det mesta av massan blir väll toalettpapper? Känns en aning ovärdigt att förvandla så mycket av Sveriges natur till dasspappersplantering  :-\

Existens!

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 22 dec-12 kl 13:58 »
Görs inte toa-papper till stor del av returpapper?

Juniperus

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 23 dec-12 kl 07:42 »
Ja just så känns det ibland att jag lever i en stor dasspappersplantage  :)

Tror att efterfrågan på dasspapper är så hög så att man kan inte använda endast returpapper för tillverkningen.

Helianthus

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 01 jan-13 kl 11:10 »
även bindor tillverkas av cellulosa. Det är vansinnigt! En sticka i arslet! Fy fan vilket jävla helvete! Var kan jag få tag på bindor i LIN i dag  ???

queer

« Svar #88 skrivet: 01 jan-13 kl 11:37 »
Just for the record ... lin är också cellulosa ... mest naturligt är väl att vägra bindor ... den gjorde en tjej som vandrade från Alice Springs genom halva Australien tillsammans med sin kamel ... ingen höjdare att bara låta mensblodet rinna ... så tyckte hon ... har Du tänkt tvätta Dina linnetrasor, som på den gamla goda tiden?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #89 skrivet: 01 jan-13 kl 17:55 »
Läste nånstans man kan göra tyg av nässlor. Vaddå en speta i röven?  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Helianthus

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 02 jan-13 kl 00:09 »
Just for the record ... lin är också cellulosa ... mest naturligt är väl att vägra bindor ... den gjorde en tjej som vandrade från Alice Springs genom halva Australien tillsammans med sin kamel ... ingen höjdare att bara låta mensblodet rinna ... så tyckte hon ... har Du tänkt tvätta Dina linnetrasor, som på den gamla goda tiden?

Just for the record...lin har sårläkande egenskaper....det måste väl gå att tillverka engångsbindor av ett hudvänligt material som är bättre än trädprodukter mellan benen! Jag skulle inte saluföra dem som linnetrasor...snarare linnebindor...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #91 skrivet: 02 jan-13 kl 08:44 »
Just for the record...lin har sårläkande egenskaper....det måste väl gå att tillverka engångsbindor av ett hudvänligt material som är bättre än trädprodukter mellan benen! Jag skulle inte saluföra dem som linnetrasor...snarare linnebindor...
Det går säkert. Frågan är om tillräckligt många vill betala merkostnaden för att ett sådant företag ska kunna bära sig?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

queer

« Svar #92 skrivet: 02 jan-13 kl 09:51 »
Ytterligare en produkt på hyllan hos Ica Maxi då ...

Menskopp tycker jag är bra ... resurssnål ...

I en vanlig binda är det inte cellulosa som suger ... det är de oljebaserade absorbenterna ...

Helianthus

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 02 jan-13 kl 10:03 »
MENSKOPP har jag aldrig prövat. Var får jag tag på en sådan?
Annars tänkte jag mig linnebindor som man sköljer i kallt vatten för att avlägsna äggiteämnen varpå man tvättar dem i 60 grader med ALMGRENS ALLRENGÖRINGSMEDEL, en undergörande silkestvål  o:)

Existens!

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 02 jan-13 kl 10:31 »
Det bästa är väl om man använder produkterna som kommer från skogen.. Det skapar jobb inom landet. Och att det skulle vara resursslöseri att använda papper till allt möjligt förstår jag inte.. Skogen växer ju hela tiden.

Helianthus

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 02 jan-13 kl 10:42 »
Det borde väl rimligtvis finnas några alternativ till en massa trä mellan benen. För den som vill flyga till Blåkulla kan det kanske vara lämpligt med trä men det är ingen självklarhet att målet för livsresan är lika för alla   (:)

Existens!

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 02 jan-13 kl 10:47 »
Är det inte en viss förenkling att säga att man har 'trä mellan benen' ?  :)

Om du tänker dig en pappersnäsduk.. påminner den så väldigt mycket om ett vedträ?

queer

« Svar #97 skrivet: 02 jan-13 kl 11:26 »
Jadu Ex ... Du har synpunkter på allting i sann allians-anda ...

Men ... vi lever ju i ett fritt land ... i alla fall när det gäller vad vi vill ha mellan benen ... så Skogsfrun får ha sina linnebindor och kladda med tvätten, och jag får ha lite silicone och kladda lite vid tömningen ...

Det finns mycket skrivet om menskopp här på alternativ ... erfarenheter för och emot ... finns att köpa på nätet ...

Helianthus

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 02 jan-13 kl 12:07 »
Är det inte en viss förenkling att säga att man har 'trä mellan benen' ?  :)

Om du tänker dig en pappersnäsduk.. påminner den så väldigt mycket om ett vedträ?

ja, väldigt mycket faktiskt, mer än man skulle kunna tro vid en första anblick  ::)

Skogsola

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 02 jan-13 kl 16:51 »
 Nu kan man klä sig i trä helt och hållet. Begreppet "träfrack" har fått en ny innebörd.
http://www.skogssallskapet.se/skogsvarden/2012_1/sv20.php

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser