Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   ostar gjord av frigående kor  (läst 2542 gånger)

Sonny721

• Skåne
ostar gjord av frigående kor
« skrivet: 18 nov-12 kl 22:31 »
hejsan som det står så söker man efter  ostar som är gjorda av frigående kor. i  vanliga butiker i skåne. som ex ica city cross små butiker vilket som bara så länge just den sorten av ost finns gärna då lagrade ostar. tacksam för alla svar man får
Ej tanken som styr det är jag som styr tanken

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: ostar gjord av frigående kor
« Svar #1 skrivet: 18 nov-12 kl 22:35 »
Mitt tips är att du letar upp ett gårdsmejeri och köper ost direkt därifrån. Då kan du själv se hur korna har det som har gett mjölken till osten.

Å andra sidan förstår jag inte riktigt vad du menar med frigående? Är det lösdrift du menar?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 nov-12 kl 22:36 »
Kan bli svårt. De flesta ostar är ju dock gjorda av mjölk.

kurt

« Svar #3 skrivet: 19 nov-12 kl 03:51 »
De ENDA som har helt frigående mjölkkor är väl de besättningar som har mjölkrobot? Alla andra binder väl i alla fall upp korna medan de mjölkar?

Nedley

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-12 kl 23:40 »
Hej!

Mjölkbonde här med kor i robotstall. Våra kor går lösa alltid. På sommaren står dörren öppen och de får gå ut om de vill.

Men det är inte bara i robot stall korna går fritt utan i alla sk lösdrifts ladugårdar och det har de allra flesta i Sverige idag. Det finns fortfarande uppbundna kor (men ute sommar tid då det är lag i Sverige!!!) men det är en liten liten del av alla kor. De som bygger nytt idag bygger lösdrifter för det är effektivare.

Köp svensk ost så kan du äta den med gott samvete! Vi levererar till arla och alla deras produkter som har en arlako symbol är av svensk mjölk!

Köp svenska mejeriprodukter så hjälper du oss bönder och vi kan fortsätta med våra härliga kor och håller svenskt landskap levande!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 28 nov-12 kl 00:00 »
Men det är inte bara i robot stall korna går fritt utan i alla sk lösdrifts ladugårdar och det har de allra flesta i Sverige idag. Det finns fortfarande uppbundna kor (men ute sommar tid då det är lag i Sverige!!!) men det är en liten liten del av alla kor.
De som bygger nytt idag bygger lösdrifter för det är effektivare.

Det där stämmer INTE hälften av Sveriges kor bor i lösdriftsladugårdar och den andra hälften av korna bor i uppbundna ladugårdar. (2011)

De som bygger nytt idag bygger lösdrifterinte för att det är effektivare utan för att man inte längre får bygga nya uppbundna ladugårdar. (sedan 2007)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 nov-12 kl 00:09 »
Hej!

Mjölkbonde här med kor i robotstall. Våra kor går lösa alltid. På sommaren står dörren öppen och de får gå ut om de vill.

Men det är inte bara i robot stall korna går fritt utan i alla sk lösdrifts ladugårdar och det har de allra flesta i Sverige idag. Det finns fortfarande uppbundna kor (men ute sommar tid då det är lag i Sverige!!!) men det är en liten liten del av alla kor. De som bygger nytt idag bygger lösdrifter för det är effektivare.

Köp svensk ost så kan du äta den med gott samvete! Vi levererar till arla och alla deras produkter som har en arlako symbol är av svensk mjölk!

Köp svenska mejeriprodukter så hjälper du oss bönder och vi kan fortsätta med våra härliga kor och håller svenskt landskap levande!!

Där uppe har ni väl "Hjordnära" att hänga på istället? Som ett lokalt, ekologiskt alternativ. Trots storpamparna som äger det, lär det väl ändå vara bättre?

kurt

« Svar #7 skrivet: 28 nov-12 kl 03:20 »
Men hur mjölkar man kor i lösdriftladugård? Är verkligen kon inte ens bunden medan den mjölkas?

Nedley

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 nov-12 kl 08:45 »
Hej Kurt!

I en lösdriftsladugård är kon inte bunden vid mjölkning men motas in i antingen ett bås och mjölkas där eller så ställer man korna emot varandra så de inte kan springa undan utan står hyfsat still och blir mjölkade. Det finns olika varianter men de lär sig ofta väldigt snabbt och det är av stor vikt för oss som hanterar dessa stora djur varje dag att de inte tycker det är obehagligt. Stressade djur eller djur som har ont är inte kul att arbeta med.
Vi försöker få djuren att trivas så de lugnt kommer in till mjölkning och är trygga med vad som händer. Mår korna bra får vi ett enklare arbete och det är självklart att vi vill att våra djur mår bra!

Ang uppbundna kor tycker jag ni ska göra studiebesök! Ofta är det något äldre lantbrukare som har kvar sina kor i uppbundna system därför att de kanske inte har någon som tar över gården och inte haft råd att bygga om till nytt modernt system men vilka människor de är!! Jag vet så många som har sina kor som mycket kära arbets kollegor och värna om dem så väl! De korna har de ändå väldigt bra! Om de står uppbundna kommer det upp en människa hos dem flera gånger om dagen och hanterar dem! Vilken kontakt man får!

Ang Hjordnära så känner jag flera av dem. Bra produkter visst men i dags läget skickar vi vår mjölk till arla och då stödjer jag arla. Klart jag vill köpa mina produkter!

TheoA

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 30 nov-12 kl 16:15 »
Hej Kurt!

I en lösdriftsladugård är kon inte bunden vid mjölkning men motas in i antingen ett bås och mjölkas där eller så ställer man korna emot varandra så de inte kan springa undan utan står hyfsat still och blir mjölkade. Det finns olika varianter men de lär sig ofta väldigt snabbt och det är av stor vikt för oss som hanterar dessa stora djur varje dag att de inte tycker det är obehagligt. Stressade djur eller djur som har ont är inte kul att arbeta med.
Vi försöker få djuren att trivas så de lugnt kommer in till mjölkning och är trygga med vad som händer. Mår korna bra får vi ett enklare arbete och det är självklart att vi vill att våra djur mår bra!

Ang uppbundna kor tycker jag ni ska göra studiebesök! Ofta är det något äldre lantbrukare som har kvar sina kor i uppbundna system därför att de kanske inte har någon som tar över gården och inte haft råd att bygga om till nytt modernt system men vilka människor de är!! Jag vet så många som har sina kor som mycket kära arbets kollegor och värna om dem så väl! De korna har de ändå väldigt bra! Om de står uppbundna kommer det upp en människa hos dem flera gånger om dagen och hanterar dem! Vilken kontakt man får!

Ang Hjordnära så känner jag flera av dem. Bra produkter visst men i dags läget skickar vi vår mjölk till arla och då stödjer jag arla. Klart jag vill köpa mina produkter!

Vadå stödjer arla? Arla har ju inte problem med ekonomin. Det är ju arla som bör stödja bönderna om dem vill han några mjölkbönder kvar om 10 år..

Vi har uppbundet här och jag gillar det, det blir inte samma fabrikskänsla som i en robotlagård. såklart blir det mer jobb i en uppbunden lagård men det är mycket mysigare i en gammal lagård, och man får bättre kontakt med djuren. 
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Nedley

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 nov-12 kl 18:24 »
TeoA om det var ett påhopp på mig så snälla läs mina tidigare inlägg lite bättre. Vad jag köper för produkter är min ensak men att jag hellre köper Arlas produkter än andras för jag lämnar min mjölk dit är väl inte konstigt. Sen är det mycket handels fel att prisbilden är helt åt skogen!

Ang uppbundna kor så vet jag och kan till viss del hålla med dig men håller inte med om fabrikskänsla - vi bryr om precis lika mycket om våra kor nu som innan fast det inte är just vi som hänger på en mjölkmaskin två gånger om dagen. Vi går runt hos dem och skrapar skit, rättar till strö och ser över dem men måste inte slita så på knäna längre! Rekommenderas om man vill hålla på ett helt liv som mjölk bonde och fortfarande ha en kropp kvar efter pension - önskar att alla hade råd att ställa om!

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser