Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva brunn själv?  (läst 5803 gånger)

tommy f

• Gäst
Gräva brunn själv?
« skrivet: 17 nov-12 kl 18:04 »
Tjena!

Sitter och försöker leta reda på lite fakta om att anlägga 3 kammarbrunn själv.
Grävare har jag själv, men är rätt novis på ämnet så skulle behöva lite mera kött på benen :)
Och det verkar ju finnas duktigt folk här som gjort det själv :)
Idag finns det en 1 kammar brunn som dusch och kranvatten går till, och denna ska tydligen ha blitt ditsatt nån gång i slutet av 80 talet/i början på 90 talet.
Det går 2 rör till den, ett ifrån kök och ett ifrån toalett verkar det som.
Så förutom att annsöka tillstånd ifrån kommunen, gräva provgrop m.m hur går man tillväga?
Kan man koppla på sig på de 2 rör som nu går till enkammarbunnen bara, typ vid kåken? Eller lär man ut med rubbet, riva ur golvet på toaletten och in med helt andra rör?
Och vad brukar man behöva till en "vanlig" 3 kammarbrunn? har tittat lite på rinkaby rör som verkar ha ok priser och där finns ju lite olika alternativ:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/enskilt-avlopp/ vilket av dessa "kit" brukar man normalt kunna klara sig på? "Pipelife 3-kammarbrunn" kanske?
Kanske det finns någon som sitter på någon guide? :) Eller kanske har några bilder ifrån eget avlopps bygge?

Mycket frågor blev det :)

Mvh Tommy

Xoot

• Gäst
SV: Gräva brunn själv?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-12 kl 18:28 »
Jag har en 3-kammarbrunn.
Dit går dusch, toalett och vatten från handfatet i badrummet plus en extra slang som jag inte använder.

Alltså 4stycken rör totalt.
Dessa mynnar ihop under huset precis där grunden slutar för att där bli ett stort rör. Fram till brunnen.
Rören under huset är av mindre storlek, röret som alla mynnar ut till är av större modell.

Huvudröret mellan hus och 3-kammarbrunn har ett rör som sticker upp från marken av samma tjocklek.
Ingen vet varför. Enligt SITA så är det för att man ska kunna rensa stopp bättre.
VVSaren säger att det behövs för att den ska bli genomströmning i bra tempo. Har täppt det, luktar rätt intensivt..

Diskvatten från köket har en alldeles egen brunn.
En sjunkbrunn som står på en antik stenkista. i mitten av brunnen går ett rör 30m ner i skogen.
Där står en rätt ny någorlunda stor stenkista. Nedanför stenkistan går ett dike, sen kommer en bäck..

gorgus

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-12 kl 18:38 »
« Senast ändrad: 17 nov-12 kl 18:44 av gorgus »

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 nov-12 kl 18:57 »
Huvudröret mellan hus och 3-kammarbrunn har ett rör som sticker upp från marken av samma tjocklek.
Ingen vet varför.

Det är samma här.. Kan det vara för att det inte ska bli vacuum och suga ur vattenlåset i toaletten? men å andra sidan går väl ett ventilationsrör upp från ledningen strax bakom toaletten, vill jag minnas.

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov-12 kl 19:21 »
Det är samma här.. Kan det vara för att det inte ska bli vacuum och suga ur vattenlåset i toaletten? men å andra sidan går väl ett ventilationsrör upp från ledningen strax bakom toaletten, vill jag minnas.

Vad har folk gissat på hos dig?
Som sagt SITA och en VVSare hävdar lite olika. Lättare för att rensa stopp, eller för att det ska vara bra sug i röret.

Har täppt hålet med en genomskinlig plastpåse. När vinden ligger på luktar det inte hallon.
Sticker upp precis utanför sovrumsfönstret. Märker ingen skillnad på någon funktion..

Det som gör det spännande är att en del har det och andra har det inte.
Har ändå märkt att det kan vara liknande system så vad grejen är det är ett mysterium.

kurt

« Svar #5 skrivet: 17 nov-12 kl 19:32 »
Det är viktigt att röret mellan hus och brunn har rätt lutning, varken för lite eller för mycket!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 nov-12 kl 19:40 »
Röret upp mellan hus och brunn är till för spolning vid eventuellt stopp,mitt är täckt av en hink uppånerpåvänd och det luktar inget,avluft sker genom rör som går upp på taket,det kan lukta vid kyligt väder/lågtryck.
Fjäderfän och kaniner

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 nov-12 kl 19:43 »
Vad har folk gissat på hos dig?
Som sagt SITA och en VVSare hävdar lite olika. Lättare för att rensa stopp, eller för att det ska vara bra sug i röret.

Har täppt hålet med en genomskinlig plastpåse. När vinden ligger på luktar det inte hallon.
Sticker upp precis utanför sovrumsfönstret. Märker ingen skillnad på någon funktion..

Det som gör det spännande är att en del har det och andra har det inte.
Har ändå märkt att det kan vara liknande system så vad grejen är det är ett mysterium.

Hade med ett sånt i förra huet, som jag täppte till. Hade hamnat under ett nyare utbygge och gav ifrån sig mindre trevlig doft under vintern.. Hade även ett sånt ventilationsrör upp och ut genom taket. Det var i vägen och rök när jag inredde uppe. Ingen skillnad i någon funktion blev det.

Puffpuff

• -
« Svar #8 skrivet: 17 nov-12 kl 19:58 »
Jag gjorde nytt avlopp med trekammarbrunn och markbädd 2007. Du måste kolla med dina lokala myndigheter vilka regler som gäller hos dej. Har du tur så har marken rätt sammansättning och du kan ha infiltration direkt i marken....annars får du göra som jag och ha markbädd, man låter det flytande gå från trekammarbrunnen till en sandbädd (över 50 ton med sand med rätt kornstorlek) och vattnet samlas upp i botten för vidare färd till nåt dike.

Jag köpte brunnen i fiberbetong då jag tror på längre hållbarhet i betong än plast. Och så flyter den ju inte upp ur marken heller så som lätta plasttankar kan göra. De hade också färdiga kit för infiltration eller markbädd.
http://www.gotlundacement.se/?p=29394&m=3531

Tror inte nån lägger sej i hur du drar avloppet fram till brunnen, men det gör de med det som händer i och efter brunn.
Jag la ner nya 4" plaströr från huset och kunde väl varit noggrannare med marken under röret, efter två år så hade det sjunkit och blivit en svacka på mitten och då får man problem. Som Kurt skriver så ska det ha rätt lutning så att grejerna man släpper i toan kan flyta fram i röret. Med min svacka så fick jag ideligen stopp i avloppet och sån där vakumeffekt som drog ur vattenlåsen.
Bara att gräva upp igen och trycka ner mer grus under svackan...och nu funkar det igen. Tur att man gör det mesta själv för då kostar ju såna här misstag bara lite tid.

tommy f

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 nov-12 kl 10:00 »
Jag har en 3-kammarbrunn.
Dit går dusch, toalett och vatten från handfatet i badrummet plus en extra slang som jag inte använder.

Alltså 4stycken rör totalt.
Dessa mynnar ihop under huset precis där grunden slutar för att där bli ett stort rör. Fram till brunnen.
Rören under huset är av mindre storlek, röret som alla mynnar ut till är av större modell.

Ingen vet varför. Enligt SITA så är det för att man ska kunna rensa stopp bättre.
VVSaren säger att det behövs för att den ska bli genomströmning i bra tempo. Har täppt det, luktar rätt intensivt..

Diskvatten från köket har en alldeles egen brunn.
En sjunkbrunn som står på en antik stenkista. i mitten av brunnen går ett rör 30m ner i skogen.
Där står en rätt ny någorlunda stor stenkista. Nedanför stenkistan går ett dike, sen kommer en bäck..

Okej, ja det låter ju rimligt att alla rör går ihop till ett som leder till brunn.
Men ang separat brunn till köket kanske kan funka för mig med? dvs att toalett går till 3 kammarbrunne bara, och köket får vara som det är, dvs till enkammaren. Har pratat med kommun och dom kommer ut och kollar sen innan provgrop ska grävas så då får jag väll höra mer ingående med dom då :)
Tack för infon iaf! :)

Matnyttig info http://husagare.avloppsguiden.se/

Där har jag setat och snokat en del under några månader, men hittar ingen "how-to" mer ingående :) Men en bra sida helt klart!

Det är viktigt att röret mellan hus och brunn har rätt lutning, varken för lite eller för mycket!

Precis! :) Har du koll på ev hur mycket en tumvisning kan va? x antal graders lut?

Jag gjorde nytt avlopp med trekammarbrunn och markbädd 2007. Du måste kolla med dina lokala myndigheter vilka regler som gäller hos dej. Har du tur så har marken rätt sammansättning och du kan ha infiltration direkt i marken....annars får du göra som jag och ha markbädd, man låter det flytande gå från trekammarbrunnen till en sandbädd (över 50 ton med sand med rätt kornstorlek) och vattnet samlas upp i botten för vidare färd till nåt dike.

Jag köpte brunnen i fiberbetong då jag tror på längre hållbarhet i betong än plast. Och så flyter den ju inte upp ur marken heller så som lätta plasttankar kan göra. De hade också färdiga kit för infiltration eller markbädd.
http://www.gotlundacement.se/?p=29394&m=3531

Tror inte nån lägger sej i hur du drar avloppet fram till brunnen, men det gör de med det som händer i och efter brunn.
Jag la ner nya 4" plaströr från huset och kunde väl varit noggrannare med marken under röret, efter två år så hade det sjunkit och blivit en svacka på mitten och då får man problem. Som Kurt skriver så ska det ha rätt lutning så att grejerna man släpper i toan kan flyta fram i röret. Med min svacka så fick jag ideligen stopp i avloppet och sån där vakumeffekt som drog ur vattenlåsen.
Bara att gräva upp igen och trycka ner mer grus under svackan...och nu funkar det igen. Tur att man gör det mesta själv för då kostar ju såna här misstag bara lite tid.

Har pratat med kommun och dom kommer väll som jag förstod avgöra vilken typ av installation jag ska ha efter provgropen, så exakt vilken typ det blir vet jag inte just nu. Smart med fiberbetong, satt den håller sig på plats när den blir tom, den infon tackar ja för! :) Låter som ett bra val.
Ja rätt lut är ju viktigt, får kolla runt lite mer och höra mig för med någon som håller på med det till vardags å höra om man kan få lite info därifrån också.

Tack så mycket för svar iaf! :)

Mvh Tommy

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 nov-12 kl 10:29 »
---

Precis! :) Har du koll på ev hur mycket en tumvisning kan va? x antal graders lut?

-----

Tumregel brukar vara 0,5-1% lutning. Dvs. 5-10mm per meter ledning.

Behöver man komma ner till en lägre nivå, vid brunnen t.ex., bör man göra ett "stup" på 45 eller 60 grader. Undvik 90 gradersböjar.

tommy f

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 nov-12 kl 19:15 »
Citera
Tumregel brukar vara 0,5-1% lutning. Dvs. 5-10mm per meter ledning.

Behöver man komma ner till en lägre nivå, vid brunnen t.ex., bör man göra ett "stup" på 45 eller 60 grader. Undvik 90 gradersböjar.

Kanon! :) Tack så mycket för den infon! :)

Mvh Tommy

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 3 användare (1 dolda)
karsan, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser