Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Volvo Bm 400 -65 med halvhydralisk lyft köptråd  (läst 7899 gånger)

andtol

• Gäst
Volvo Bm 400 -65 med halvhydralisk lyft köptråd
« skrivet: 17 nov-12 kl 15:04 »
Jag spanar på en Volvo Bm 400 -65 med halvhydralisk lyft som jag kan köpa för ungefär 15000. Priset skulle passa mig. Min gamla MF 30 krånglar i växellådan och går inte att växla längre och har dessutom ingen lyft.

Det är några saker som krånglar med traktorn:

• Kylarvätskan läcker dels vid vattenpumpen och dels vid motorvärmaren.
  • Olja läcker bak på klumpen, antagligen hydralolja. Men blöta klumpar verkar vara vanligt på såna här maskiner.
  • Oljestickan har gått av och stickan förutom själva handtaget är kvar i hålet.

Angående kylarvätskan så ska vi testa med att fylla i ny vätska och se vad som händer när traktorn går varm. Läcker det bara vid vattenpumpen och motorvärmaren? Eller läcker det i blocket också?

Oljestickan satt inte i när vi provade traktorn. Vad betyder det? Var den blockplockad för att minska trycket i motorn? Fel på vevhusventilationen?

Några tips?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Volvo Bm 400 -65 med halvhydralisk lyft köptråd
« Svar #1 skrivet: 17 nov-12 kl 15:23 »
Sambon hälsar att ifall däcken är bra är det ett helt ok pris ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 nov-12 kl 15:28 »

Framdäcken är spruckna. Bakdäcken ser väl ok ut men ganska slitna.

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 nov-12 kl 15:35 »

...och det är ju inte höger bak iaf.. :)  ..och däck är ju 2-3000 kr/st.

Prova först med att fylla i vatten och köra den varm, ta sen av kylarlocket och känn om det är för mycket övertryck där.
Tycker inte det låter som det behöver vara allvarliga fel, och om jag minns rätt så var väl motoroljan ok? Läcker det vatten till oljan så blir oljan grå.
Att det läcker lite här och var får man nog räkna med, dock ska ju inte vatten läcka ut.

Det jag tycker är konstigt är hur man lyckats bryta av stickan? Den delen som sitter i måste ju bort, annars kan den ju åka ner i sumpen och med lite otur ge ett dunderhaveri,.   Jag tror inte den är borttagen för att dölja tryck i motorn..så tät är inte stickan.

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov-12 kl 15:44 »

Oljan var ok. Svart.

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 nov-12 kl 15:48 »
En liten större bild, dock inte så skarp:

hatte

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 17 nov-12 kl 17:41 »
Buster med lastare och hitchkrok för 15000:- En ny vattenpump a´718,75 så har du en riktigt bra moppe som nog kan räcka länge. Lycka till!!!
Hatte

vindensbonig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 nov-12 kl 17:55 »
Vas som orrar mig är läckaget under . så det inte är samma problem som på 320 ?
« Senast ändrad: 19 nov-12 kl 21:02 av mummrick »

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 nov-12 kl 18:35 »
Jag ska inte ha traktorn.

Är det någon annan som är sugen, hör av er till mig så kan jag ordna kontakt. Den står strax norr om Växjö.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser