Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tunna äggskal men inget övrigt fel?  (läst 5241 gånger)

näshulta

• Uppland
Tunna äggskal men inget övrigt fel?
« skrivet: 16 nov-12 kl 12:54 »
Hej!
Har en aracuana höna som värper jättefina turkosfärgade ägg sen i vintras nångång.
I höstas började hon värpa väldigt tunnskaliga ägg. Antingen var det redan hål i när jag hämtade eller så gick dom i princip sönder i handen.
Tittade till henne men lika pigg och glad som vanligt. Började rugga så jag tänkte att det kanske kunde bero på det.

Sen slutade hon lägga ägg i ca två månader.
Nu har hon börjat igen och äggen är fortfarande tunnskaliga. Vissa hinner jag få in, men går typ att knäcka bara man tittar på dom. Men de allra flesta måste jag skrapa upp från redet. Ett jäkla klegg som hamnar på alla andra ägg som värps och himla meckande med att byta halmen varje dag...

Observerat henne noga och hon är fortfarande pigg och glad, äter, dricker, bajsar normalt. Har fri tillgång på värp /( allfoder samt snäckskal och krossad havre. Får gå ute och picka vad hon vill så länge det inte spöregnar, då får alla hönsen gå inne i hönsgården med tak.
Får majs, matrester osv...

Har även andra höns men deras ägg är inga problem med.

Någon som vet vad det kan vara?

Mvh Gabbi

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Tunna äggskal men inget övrigt fel?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-12 kl 13:25 »
Det verkar som hon inte riktigt får i sig eller inte kan ta upp tillräckligt med kalk..
Hon kanske helt enkelt tycker att snäckskal smakar illa???

Gillar hon fil? Testa att blanda foderkalk i fil och ge henne. eller blanda det i något annat hon gillar ;D
Du bör dock kolla ungerfär max dos innan så hon inte får alldeles för mycket...

Hjälper inte detta efter några veckor så måste du leta annan orsak.. tror att brist på något vitamin kan göra att dom får svårt att ta upp kalk..
Du kan testa att ge extra vitaminer oxå..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 19 nov-12 kl 14:02 »
Är hönan gammal?
gamla höns får tunnare skal på äggen.
Men D vitaminbrist, för mycket konsumerande av fosfor speciellt av äldre höns och fettlever orsakar också tunna/sköra skal.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

näshulta

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 nov-12 kl 14:36 »
Nja köpte hennes om vuxen men enligt "uppfödaren" så ska hon bara vara två år.

Fosfor, hur får dom i sig det? och dessutom för mycket. Dom brukar få en del burkmajs ( som godis ) kan det vara därifrån?

Testa med fil, det ska jag göra, tack!

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 nov-12 kl 14:43 »
Nja köpte hennes om vuxen men enligt "uppfödaren" så ska hon bara vara två år.

Fosfor, hur får dom i sig det? och dessutom för mycket. Dom brukar få en del burkmajs ( som godis ) kan det vara därifrån?

Testa med fil, det ska jag göra, tack!
Inte för att jag är någon expert på området men detta hittade jag angående sköldpaddor.. :)
" Sköldpaddor ska ha förhållandet 1:4 (fosfor:kalk) och majs har 4:1, därför bryter all fosfor ner kalket. Man bör därför undvika det till sköldisar.
Men majs kanske har andra närningsämnen som fåglar tillgodogör sig som gör att majsens positiva egenskaper överväger i den här frågan.
"

Fast lite ibland känns ju rent spontant inte som att det skulle ge några större biverkningar..
« Senast ändrad: 19 nov-12 kl 14:45 av Halte »

näshulta

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 20 nov-12 kl 13:07 »
Intressant Halte!!

Men i så fall tycker jag ju att resten av flocken bör påverkas de med.
Å andra sidan kanske just hon är en känslig individ....

Det får bli majsstopp och fil men kalk i för henne så får vi se om det blir bättring.

tack alla!!

Mvh Gabbi

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser