Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om hönskvalster...  (läst 3301 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Fråga om hönskvalster...
« skrivet: 14 nov-12 kl 19:46 »
Har idag fått 8 värphybrider av några vänner som skall flytta och inte kan ha kvar dem. Kollade allas hud, ögon, näsa, ben innan vi packade ner dem och förutom benkvalster på de flesta så upptäckte jag små små kryp på en av dem - bara på en. Har försökt se på bilder vad det kan vara. Loppor är det inte för det vet jag på ett ungefär hur de ser ut och de är mycket större. Löss verkar också vara större av bilderna att döma, plus att dessa är mer runda i formen - ser ut som typiska kvalster helt enkelt. De flesta var typ vit-gul-beiga och någon var mörk, så jag gissar att det är hönskvalster, även om jag tycker att de mer liknar fågelkvalster. Har bara tagit med hönorna, ingen inredning (deras gamla) finns hos hönsen. Den jag tog med nu (en foderautomat och en foderkorg) står ute i väntan på att "defnifiseras". Innan jag plockade upp hönorna ur lådorna de reste i fick de några droppar flusa i nacken. Lådorna har jag just varit ute och eldat upp.

Hönorna sitter nu i karantän i en lekstuga en bit bort från de andra hönsen och jag går inte med samma kläder eller skor till dem som till de andra. Min fråga är nu: Tror ni det räcker med att "flusa" dem eller behöver jag göra något mer?
« Senast ändrad: 14 nov-12 kl 20:07 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Fråga om hönskvalster...
« Svar #1 skrivet: 15 nov-12 kl 17:11 »
Det beror på vad de har för ohyra...

Ha dom i karantän i några veckor så ser du om det dyker upp något mer eller om du fick allt..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 nov-12 kl 18:07 »
Ja, jag har tänkt ha dem där i minst en månad, för jag vill INTE få in kvalster hos de andra... Benkvalstren spelar ingen större roll, de är ju temligen lätta att hålla i schack och sånna har de andra lite smått ibland också, men de där små som kröp bland fjädrarna och huden vill jag inte ha med. Uäck!
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-12 kl 10:01 »
Tar fresten flusa benkvalstren också?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 mar-13 kl 18:03 »
Såg att det var många som tittat på den här tråden så tänkte att jag skulle meddela hur det gick :)

Flusan tog kvalstren (som jag tror var fågelkvalster), OCH benkvalstren! ;D
Vad jag minns behandlade jag dem två gånger för säkerthets skull, men de fick flytta in till de andra redan efter två veckor.

Idag upptäckte jag att ett par tuppar jag fick för en dryg månad sedan hade tagit med sig löss :-\ - även de satt i karantän först (i typ en månad), men sedan glömde jag kolla i fjäderdräkten på dem :o - fy på mig! :-X Så det var ju väl att det inte var röda hönskvalster, Men nu har alla fått en flusabehandling (hittade inga löss på de andra hönsen - utom en lus på en tupp - så de verkar inte ha hunnit sprida så mycket, men jag gjorde bara "stickprov") och jag hoppas att flusan tar benkvalstren lika bra den här gången som den gjorde på hybriderna - då kanske jag faktiskt kan bli av med dem helt ett tag framöver. Vore väldigt skönt :). Ingen av hybriderna verkar ha fått tillbaka benkvalstren, trots att flera andra har återkommande "problem".
« Senast ändrad: 02 mar-13 kl 18:08 av Paradisgården »

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 16 mar-13 kl 12:30 »
Flusa, Vad är det förnågot? Jag har haft en tupp som har sett lite hängig ut ett tag, så idag kollade jag igenom honom och det kröp verkligen runt en massa små varelser, och en massa ägg på fjädrarna. Så jag har precis gett honom 2 droppar Frontline. Kanske Flusa är lite mindre giftigt tänkte jag.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-13 kl 13:49 »
Ja, vad är flusa och var får man tag på det? Verkar ju vara mirakelkur om de håller fotkvalster ( antar att du medarbetare det som leder till kalken) borta.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 mar-13 kl 15:28 »
Ja, tyvärr säljs inte Flusa längre.. Det är/var ett medel för boskap - mot flugor, fästingar etc. Och, nej - skulle inte tro att det är mindre giftigt än frontline :-X. Det var klassat som bekämningsmedel klass 3 med varningstext på. Tror att det var därför det slutade säljas "fritt". Numera är det väl frontline som är alternativet, men jämförelsevis är det ju hiskeligt dyrt så även om jag inte är glad i kemikalier och miljöfarliga saker så är jag glad att jag råkade köpa min flaska innan det slutade säljas.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 16 mar-13 kl 15:44 »
Flusa är ett pyretin preparat och det är inte lika miljöfarligt som fipronil. Pyretin är fortfarande godkänt i många länder för livsmedelsproducerande djur. Det är däremot inte fipronil (frontline)

Däremot är det en lyckoträff om du blev av med hönskvalster med flusa. De flesta kvalster är nämligen resistenta mot pyretin.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 16 mar-13 kl 15:45 »
 Ok! Tack för svar  :) Jag hade frontline för hund hemma, så det använde jag. Jag gillar det inte heller, men när hunden har "miljaders" fästingar krypandes på sin päls efter en skogspromenad gillar jag att det finns. Jag borstade och kammade bort dom innan jag visste att Frontline fanns, det var ett hästjobb på 2 stora långhåriga hundar.Men men Tack för svaret igen  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 16 mar-13 kl 15:48 »
Pyretin? Finns det i Myrr? Kan man använda det mot löss på fåglar? Eller är de helt immuna? Ja jag har bara haft Frontline på tuppar änsålänge, tack o lov. Kan man då använda Pyretin till hönor?
Oj vilka frågor....men jag undrar  :P

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 16 mar-13 kl 20:50 »
Man måste skilja på löss loppor och kvalster.

Kvalster är ofta resistente mot pyretin. Det är inte löss och loppor.

Jag vet inte vad Myrr innehåller det får du läsa på burken ;) Men MAn kan spraya Kill It eller Radar på hönor med lus. Sedan kan man köpa en spray som heter Chock från bla Danmark. Den är till höns men innehåller det samma som Radar. Man gör vilket man tycker är lättast ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 16 mar-13 kl 22:36 »
Nej vad trött jag blir!!!
Jag har varit ute hos mina vänner hönsen och luskollat dom  >:( ALLA har löss, mer eller mindre. Alla har löss runt kloaken men bara en har över hela kroppen, han fick frontline idag. Sen har jag 2 hönor som har små kycklingar, kan man ha frontline på dom hönsen fast dom har smått. Hur ska jag göra annars nu när det är konstaterat att dom är lusiga? Stackars höns...fast det är bara en som blivit dålig av det än så länge iallfall  :-\

Baxton

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 16 mar-13 kl 22:52 »
När mina höns hade fått ohyra, sprayade jag Radar i ströet. Hönsen behandlade sig själva när de "badade" i spånet. All ohyra försvann direkt.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 17 mar-13 kl 16:52 »
Flusa är ett pyretin preparat och det är inte lika miljöfarligt som fipronil. Pyretin är fortfarande godkänt i många länder för livsmedelsproducerande djur. Det är däremot inte fipronil (frontline)

Däremot är det en lyckoträff om du blev av med hönskvalster med flusa. De flesta kvalster är nämligen resistenta mot pyretin.

Åh, tack för infon :D. Ja det tog allt på hybriderna - får väl se om det tagit allt den här gången.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser