[Höns] Värper inte i redena

Startat av hen, 14 Nov-12 kl 08:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

hen

Har nog 3 st nybörjare som inte värper i redena vad kan man göra åt det?

rosita51

Var lägger de sina ägg istället?
MVH Rosita zon 1

galdur

Prova att lägga några ägg i redet och lyft sen in en höna så hon får titta runt lite, när hon hoppar ut så lyft in nästa.
Jag gjorde så med mina orpington och nu värper alla utom 1 i redena, jag fick göra det några gånger innan poletten trillade ner!
Den sistnämnda hönan värper i en flätadkorg på golvet! ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

hen

jag har "gummi ägg" i redena.... dom lägger dom på golvet.... redena är en bit upp

JBF

Ibland har unghönsen velat värpa på golvet, i hörnorna. Då har jag bara lagt ett par tegelstenar eller annat just där, ett par tre dagar, för att tvinga dem hitta en ny plats att värpa på. Oftast brukar det då bli i redena, där jag har några golfbollar liggande.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

538 Gäster, 1 användare
Galaxie