Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har vi inte Marek?  (läst 879 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Har vi inte Marek?
« skrivet: 12 nov-12 kl 19:35 »
Vi "vill" liksom ha Marek i vår besättning så att säga, för att:

1. Vi vill avla på rätt djur så att vi får en i möjligaste mån "Marek-immun" besättning.

2. Marek är såpass vanlig att risken att vi säljer djur till en Mareksmittad besättning är stor.
Lagom kul om djuren man sålt visat sig vara känsliga & hela bunten insjuknar.

3. Eftersom den är vanlig är ju också risken att vi får in smittan hos oss senare.
Blir djur man då lagt mycket tid & pengar på sjuka då känns det ju extra tråkigt.

Varför tror vi oss då inte ha Marek? Vi har kläckt upp över 200 kycklingar & inte EN ENDA har dött av okänd anledning/mareksymptom. Inte heller några tecken på Coccidios bland hönsen.

Tycker bara det låter som att det inte är annat än Marek- & Coccidiosproblem ibland, så bara nyfikna på vad ni tror! Ni som har Marek, hur ser "statistiken" ut hos er & hur har den förändrats genom tiden?

Bara en av dessa flumm-tankar som dyker upp på måndagskvällarna... // Lasse & Nettan

www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Har vi inte Marek?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-12 kl 20:22 »
Hade vårat marekutbrott för ca 14 år sedan (håller inte koll exakt). Vi hade då bara blandgruppen + utvärpta burhöns. Runt 25 - 30st höns/tuppar totalt. Det var några värphybrider som drabbades (ISA brown), runt 4st. Sedan så var det några blandisar, ungdjur på sådär 4 - 6 månaders ålder kanske. Totalt kanske ca 8 - 9 djur insjuknade. Luddigt minne då jag bara var runt 6 - 7 år gammal. Men jag minns mycket väl hur ledsen mamma och jag vart när vi hittade våran kära tupp Sota Murre drabbad. :( Sedan av någon anledning minns jag väldigt tydligt en utav värphybriderna som drabbades, hon hade en väldigt mörkt chokladbrun fin färg ... Kanske därför, att jag tyckte hon var fin. ::)

I alla fall ... Efter det utbrottet så var det en lucka på ca 12 år innan ett nytt djur från blandgruppen insjuknade i mareksymtom (blev lam i ena foten). Har efter det inte haft något mer där.

I övrigt så har jag haft ca 5st till djur som insjuknat. Där har det varit följande:

1st Engelsk Araucana

Resten Sebright (de senaste 2 - 3 åren tillbaka)

Kanske har glömt någon, men kan inte komma på något mer i nuläget iaf. Ska kanske tillägga att man har runt 150 fåglar i nuläget och har haft de senaste 5 åren och då på de 5 åren är det totalt ca 6 djur (av ca 150) som insjuknat. 1 blandis (på ca 60st, och som sagt den första på ca 12 år efter våran första upplevelse av sjukdomen), 1 eng. araucana (på 5st), 4 Sebright (på ca 10st)

Min pojkvän har under de 5, snart 6 åren han haft höns haft ca 3st som insjuknat i marek (alla samma år, alla ungdjur). En var en avkomma från en värphybrid, Bovan White sedan har det varit Sebrightkorsningar. När de djuren insjuknade så hade han ca 80st fåglar totalt.

« Senast ändrad: 12 nov-12 kl 20:42 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
SV: Har vi inte Marek?
« Svar #2 skrivet: 12 nov-12 kl 20:41 »
Jadu det kan nog vara så bortarbetat redan då då. Vi har faktiskt en kochintupp vi kallar schnubbel (snubbel på flummiska) som drabbades av viss förlamning i fötterna, dock med bibehållen gripförmåga. Han blev sedan helt återställd. Någon månad senare fick han ett mildare återfall, i ena yttertån.  ;) Han går lite överdrivet numera (extremlyft typ) med lite vridning & vinglande i steget.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser