Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det osmuligt Ekologiskt värpfoder?  (läst 5323 gånger)

flindra

• -
Finns det osmuligt Ekologiskt värpfoder?
« skrivet: 12 nov-12 kl 09:04 »
Jag tycker inte att Granngårdens ekologiska värpfoder är bra, det smular nåt ofantligt! Finns det något annat ekologiskt värpfoder som är mer i pelletsform?

Hönsen pickar i sig de lite större bitarna och så blir det en massa damm kvar som de ratar. Känns väldigt onödigt att betala dyra pengar för foder när de ratar 20% av det för att det är damm...

Kringlan

• Östergötland
SV: Finns det osmuligt Ekologiskt värpfoder?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-12 kl 10:15 »
Jag har tyvärr inte tips på bra pelleterat ekologiskt foder, men de gånger jag haft sånt där smuligt foder hemma har vi blandat smulresterna med lite vatten, blir lite grötig konsistens och hönsen äter då upp det.

Mvh
Kringla-pingla

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 12 nov-12 kl 10:48 »
Jag har tyvärr inte tips på bra pelleterat ekologiskt foder, men de gånger jag haft sånt där smuligt foder hemma har vi blandat smulresterna med lite vatten, blir lite grötig konsistens och hönsen äter då upp det.

Mvh
Kringla-pingla

Bra tips!

Finnvreten

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 12 nov-12 kl 12:03 »
Edelfoder har, jag tycker det är mindre smuligt. I Uppsala finns det hos AB Johan Hansson.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 nov-12 kl 12:22 »
Svenska foder har ett ekologiskt, pelleterat, fullfoder  :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 12 nov-12 kl 13:08 »
Jag bor inte i Uppsala tyvärr.

Kan man be Granngården ta in det osmuliga fodret tro?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-12 kl 17:17 »
Jag tror inte att Granngården tar in Svenska foder :-\ ..... men försök rota reda på annan foderförsäljare i ditt område :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 nov-12 kl 17:18 »
Står ju på påsen att det ska vara pellets men någon sådan har jag aldrig upptäckt.
Bara mjöl allting.

flindra

• -
« Svar #8 skrivet: 12 nov-12 kl 18:23 »
Står ju på påsen att det ska vara pellets men någon sådan har jag aldrig upptäckt.
Bara mjöl allting.

Märkligt! Det borde stå "kross" eller nåt istället.

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 15 nov-12 kl 18:25 »
Jag har köpt det här nu:
http://www.granngarden.se/product/v-rpfoder-guld-p-15-kg-

Inte alls lika dammigt!

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #10 skrivet: 15 nov-12 kl 21:01 »
Fast det verkar ju inte vara ekologiskt, vad jag kan se. Och vad är det i fodret som gör gulan gulare?

Vi använder Svenska Foders ekologiska värpfoder, och tycker inte det smular särskilt mycket. Blir väldigt lite spill kvar.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 15 nov-12 kl 21:42 »
Fast det verkar ju inte vara ekologiskt, vad jag kan se. Och vad är det i fodret som gör gulan gulare?

Vi använder Svenska Foders ekologiska värpfoder, och tycker inte det smular särskilt mycket. Blir väldigt lite spill kvar.

Nej det är ju tyvärr inte ekologiskt.

Vad intressant, det kan kanske vara värt att testa det fodret sen då. Jag ser på Svenska Foders hemsida att det är CityGross som är återförsäljare i min stad. Haha, det var otippat!

flindra

• -
« Svar #12 skrivet: 15 nov-12 kl 21:44 »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 15 nov-12 kl 21:50 »
Ja, det är det jag menar :)

flindra

• -
« Svar #14 skrivet: 15 nov-12 kl 21:58 »
Ja, det är det jag menar :)

Om jag får ställa en petig fråga:

När hönsen har ätit "klart" allt foder i foderautomaten, har du då kvar en tjock matta av damm som de inte vill äta upp?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 16 nov-12 kl 00:21 »
Hmmm.... jag fodrar i en sån där "ränna" och de äter tomt varje dag.... ibland blir det ju lite kvar, men då är det oftast hel havre som lämnas. Jag fodrar inte med det ekologiska alternativet, utan kombi-varianten från Svenska foder. Något "damm" har jag inte sett......

Anledningen till att jag fyller på nytt varje morgon är att hålla möss och råttor ointresserade ;)

flindra

• -
« Svar #16 skrivet: 16 nov-12 kl 07:02 »
Hmmm.... jag fodrar i en sån där "ränna" och de äter tomt varje dag.... ibland blir det ju lite kvar, men då är det oftast hel havre som lämnas. Jag fodrar inte med det ekologiska alternativet, utan kombi-varianten från Svenska foder. Något "damm" har jag inte sett......

Anledningen till att jag fyller på nytt varje morgon är att hålla möss och råttor ointresserade ;)

Tack för tipsen! Jag får försöka hitta nån som säljer fodret. Lite jobbigt att inte Granngården har ett bra foder tycker jag, det är så himla smidigt att handla där tycker jag.

Kylling

« Svar #17 skrivet: 20 nov-12 kl 18:11 »
Bra med tipset om Svenska foder. Men jag har letat på deras hemsida och hittar inga priser? Vad kostar t.ex. 15 kg Värp Eko Trygg?
Vi har också haft problem med smuligt värpfoder från Granngården, och är lite less på att hålla på med olika tricks för att få hönsen att äta upp även resterna.....
Hönsentusiast m. barn och trädgård i Stockholm

Existens!

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 nov-12 kl 19:05 »
Bra med tipset om Svenska foder. Men jag har letat på deras hemsida och hittar inga priser? Vad kostar t.ex. 15 kg Värp Eko Trygg?
Vi har också haft problem med smuligt värpfoder från Granngården, och är lite less på att hålla på med olika tricks för att få hönsen att äta upp även resterna.....

Det vanliga värpfodret kostar 100 kr precis, för 15 kg.  Så en gissning på det ekologiska lär väl bli runt 150 kr.

flindra

• -
« Svar #19 skrivet: 20 nov-12 kl 19:12 »
Det vanliga värpfodret kostar 100 kr precis, för 15 kg.  Så en gissning på det ekologiska lär väl bli runt 150 kr.

Vad billigt! Det blir ju bara 10 kr/kg, att jämföra med Granngårdens foder som går loss på 12 kr/kg (300 kr för 25 kg).

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare
Myran01, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser