Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  himla massa frågor  (läst 15148 gånger)

takfönster

• Blanda ätbart med mångfald och lugn
    • Västergötland
SV: himla massa frågor
« Svar #60 skrivet: 16 dec-12 kl 21:42 »
Har tråkigt!  Ny har ja sen start av denna tråd fått upp o ätit skott/blast av löl, vitlök,rädisa,gula,ärtor,solros,bovete och majs. Har ni något förslag på vad ja kan göra nu?  Gärna något annat än blast och skott och ej groddar (blä!) På blast fronten har ja testat morot o de var inge vidare. Och plan nu i väntan på bättre är blast från rödbeta och skott från linfrö (om det går) även smörgåskrasse. Men vad mer? Så trist nu och min son äter bara majsen resten totalvägras. Och även katten gillar majsen vilket gör mig fundersam på: vad är vetegräs?  Och hur köps det?  Är det samma sort som vete det som blir mjöl?  Vetegäs groddar sägs ju vara gott o enligt kattgräs påsen är det vetegräs o nån sa att de mesta som blir goa groddar blir goa skott.
O i brist på riktiga plantor duger skott till mig.
Så om nån vill vara gullug o ge mig en grodd lista till mina skott så skulle de vara bra ;)
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #61 skrivet: 17 dec-12 kl 09:26 »
Mungbönor och linser är mina groddfavoriter.

Provade nyligen amarant, men de ruttnade. Tror fröna är för små, de kom för tätt sammanpackade och det blev för blött. Kanske går bättre om man sprider ut dem på en matta.

Tror vetegräs kommer från vanligt vete, ja. Eller möjligen spelt. Korngräspulver brukar säljas som sån där supermat, om man får tag på hel korn så borde det gå att göra eget. Trodde kattgräs som man köper i djurafärer var havre, men men. Som kattgräs funkar egentligen vilka gräsfrön som helst, även gräsmattefrön. Kanske det funkar till folk också? Eller kanske smakar för bäskt? Har inte provat. Det lär väl inte vara giftigt i alla fall.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

takfönster

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 17 dec-12 kl 11:52 »
Kam mungobönor o linser tänkas bli goda skott med?

Super mat, ja jag har kollat i hälso hyllan i mataffären o där funns det ju allt möjligt i form av hela korn o liknande allt är ju inte krossat eller rostat mm. Var ju därifrån ja fick bovetet o de är supergott påminner om harsyra eller ängssyra som endel säger tror ja

Ja nu har katten gräsmattwgräs. Mem havre. Vart kan man hitta det?  Kanske kan vara bra till både mig o katten?
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #63 skrivet: 17 dec-12 kl 14:17 »
Nu fick jag lust att grodda bovete! :) Kanske bra plåster på såren efter den misslyckade amaraten.

Citera
Kam mungobönor o linser tänkas bli goda skott med?
Ja det tror jag. Har inte provat, men ser ingen anledning till att det inte skulle gå.

Citera
Mem havre. Vart kan man hitta det?  Kanske kan vara bra till både mig o katten?
Det undrar jag också. Kan inte fatta att hela kort av ett så vanligt sädesslag ska vara så svårt att hitta. Kanske hos dem som säljer utsäde till bönder?
Eller så köper du bara "kattgräsfrö". Brukar vara havre, fast de skriver inte det på paketet, om de skriver något alls så är det "Avena Sativa" smått undangömt nånstans. Det är det latinska namnet för havre.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

takfönster

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 17 dec-12 kl 15:39 »
Jo men ja vill inte ha 200kg havre ju :) bara en näve o testa lite. Men då blir de nog nya groddar snart ändå. Köpa linser o mungobönor imorrn o linfrö har ja hemma.
Vete får ja hålla utkik efter de du skrev

takfönster

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 20 dec-12 kl 11:53 »
Gröna linser, mungobönor och linfrö är sått. Tog de i samma kruka o hoppas de funkar ihop. Kommit på att ja äter bättre av allt om de är blandat. Solrosorna bleb ju inte uppätna när de var själva. Men såddes de ihop med halvgoda skott från gula ärtor åt ja de. Löjligt men går nog ändå :)

Letat havre o vete o hitta bara fågelfrö i kg pris. Var solros havre vete och korn tror ja. Ätbart till mig o katten tro?  I form av skott

Aline

• Västerbotten
« Svar #66 skrivet: 20 dec-12 kl 13:10 »
Prova olika sorters rödbetor då de smakar ganska olika beroende på sort. Annars kan du så kålrot rovor osv också och äta den blasten. Supergott!  ;)
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #67 skrivet: 20 dec-12 kl 13:46 »
Fågelfrö kan väl också innehålla hampa ibland? Tror den också är ätlig, men är inte säker. Vet inte ens om det är lagligt att odla, om det bara är knarkhampa som är förbjudet att odla eller om det är alla sorter. Skulle förvåna mig väldigt i alla fall om de lägger bli-stenad-hampa i fågelfröpåsen, så det behöver man nog inte vara orolig för i alla fall. Tror jag.

Trivial

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 20 dec-12 kl 15:05 »
Havre brukar finnas i djuraffärer, några deciliter för femton kronor. Jättedyrt förstås, men hanterlig mängd.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #69 skrivet: 20 dec-12 kl 16:30 »
Jag drömmer om att ha hela rader med svinmålla eller skulle det gå att grodda upp nåra strån?
Nejdå har inte sett anledning att repa av fröna så man får stå sitt kast  :-\
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

vindensbonig

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 20 dec-12 kl 16:39 »
Jag drömmer om att ha hela rader med svinmålla eller skulle det gå att grodda upp nåra strån?
Nejdå har inte sett anledning att repa av fröna så man får stå sitt kast  :-\
Brukar inte sånt komma av sig skälvt när i alla fall så gjorde det där ja bodde förut bara man rörde runt lite i backen  ;D

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #71 skrivet: 20 dec-12 kl 16:45 »
Brukar inte sånt komma av sig skälvt när i alla fall så gjorde det där ja bodde förut bara man rörde runt lite i backen  ;D
Ja ska nog kolla runt var folk har sina potatisodlingar och erbjuda rensningshjälp tror ja  ;D
Delikatess är det fräs i pannan med riven vitlök och nåra droppar Shoyu eller nån annan soja.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

takfönster

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 20 dec-12 kl 17:09 »
Fatta inte nått nu :( så kan vi äta fågelfröna då??  Köpte ju lite. Och det är nog bara knark hampan som är olaglig, har för mig ja läst att vanliga hampa odlare känner sig förföljda för det liknar knarkhampam så.

Men går det o äta skott av korn med?

takfönster

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 20 dec-12 kl 17:45 »
Läst på lite nu. Fågelfrö kan innehålla industrihampa som är laglig då den ej är drogen. Men bara laglig att odla med tillstånd. Och de orkar ja inte jaga efter. Tror nu att det är råg o inte korn eller hampa så med risk för slöseri så sorterar ja ut det o sen slänger. Behåller bara havre vete o solosfröna. Vågar inte annat även om de troligen inte är hampa.
Dumt bara att de finns risk att de är i fågelfrön läste att de grott i rabatterna hos endel då fåglarna missat de. Oavsiktligt olaglig är ju inge vidare även om dr är bättre än avsuktligt

Midvinter

• Dalarna
« Svar #74 skrivet: 20 dec-12 kl 19:08 »
Bara undrar, varför vill du sortera bort råg och korn? Är inte det gott att spira?

Frågan är hur allvarligt det ses på om någon av misstag får en hampaplanta ur ett fågelfrö. Tror inte polisen klampar in hos folk och inspekterar deras groddar och spiror, och skulle man råka få hampa av misstag är det väl bara att ta bort den när man ser vad det är, om man vill vara laglig?

takfönster

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 20 dec-12 kl 19:34 »
Ja vill ju inte sortera bort råg och korn men dp det är risk att det är hampa så vågar ja ju inte behålla det. Kollat på bilder o kan ej avgöra vilken av de tre det är. Men vete havre o solros känner ja igen o vågar behålla. O resten sorteras bort då ja ej vågar ta risken att de är hampa och ej råg eller korn

Aline

• Västerbotten
« Svar #76 skrivet: 23 dec-12 kl 09:54 »
Jag tror inte de hampaplantor som ev skulle ta sig från en fågelfröblandning skulle vara något farligt. Tror det krävs lite förfining för att få ut något mer "åtråvärt" från det.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

takfönster

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 23 dec-12 kl 11:43 »
Jo det vet ja. Det är industri hampa i fågelfrön och det är inte drogen, men är ändå inte tållåten att odla utan tillstånd så därför måste ja sortera ut ändå trors att de ej är den som blir en drog

Midvinter

• Dalarna
« Svar #78 skrivet: 23 dec-12 kl 14:04 »
Varför kan du inte bara spira allt och sen bara kasta de skott som evt. skulle visa sig att vara hampa? Det ser man väl efter en stund när skotten växer. Nej, klart du gör som du vill, men jag tycker det låter enklare.

takfönster

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 23 dec-12 kl 15:22 »
Jo det hade varit enklare om ja känt igen skotten när de bara är 8-10cm. Och att ja inte skulle bli paranoud över att npn kan tro de är drog hampan o ja planerar o spara den. Får ju hjälp av komunen o ja vill inte att de sk tro att ja sysslar med sånt skräp. Så därför sortera ut för o bli av med den skiten. För det är ju det de är när ja inte har tillstånd att odla den trots att den är den ofarliga sorten

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser