Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  himla massa frågor  (läst 15157 gånger)

takfönster

• Blanda ätbart med mångfald och lugn
    • Västergötland
SV: himla massa frågor
« Svar #40 skrivet: 24 nov-12 kl 08:51 »
Nu kommer ännu mer funderingar i himla massa frågor ;)

Odla skott vilka funkar? Även blast önskas. Kollat lite o hittat rädisor lök vitlök bovete ärtor solros.

Kollat o mest hittat om groddar och det vill ja inte ha. Men kan de vara så att de går att odla ätbara skott av samma saker som går att grodda?  Skulle ju vara super smudigt då.
Och funkar det med hushållspapper istället för jord till skotten?  Eller iaf dryga ut med.

Och ca hur långa bör skotten vara. Gissr 8-10 cm. Kan de va verklughets troget?

Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #41 skrivet: 24 nov-12 kl 19:20 »
Citera
Men kan de vara så att de går att odla ätbara skott av samma saker som går att grodda?
Jag tror det.

Tror det mesta kan odlas skott på, så länge det inte är en giftig växt. Men jag har aldrig provat själv. Hur stora de skal vara, beror inte det på vilken växt man har att göra med, pluss att det är lite grann en smaksak hur stora man vill ha dem?

Hoppas någon som kan mer kommer att svara! :)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

takfönster

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 24 nov-12 kl 21:28 »
Jo det hade ju varit bra. Men dina svar är bra med, tror ja :)

Plastpåsarna har ju satt funderingar. Min kruka av nypon paket och silvertejp misslyckades ju. Nytt försök nu med tidningspapper och silvertejp me plast inuti.

De du sa om sand överst i krukan förut?  Var i blomster affärn o kolla om dom visste vart de går o köpa. Och de påstog att de kan bli för tätt och instängt under sanden. Men med grus och självbevattnings system så bör de ju klara sig. Var de det du mena?

För kan tänka mig att de blir instängt utan varken grus leca sten eller en ev självbevattning
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #43 skrivet: 24 nov-12 kl 22:03 »
Aldrig hört om att det skulle bli för tätt och instängt under sand. Har inte upplevt några problem på de plantor som jag har odlat så. Finns en trädgårdsmästare i Sundsvall som har skippat jorden helt och bara odlar i sand och gräsklipp, och enligt honom är fördelen med sand just att det släpper till mer syre till rötterna än när man har jord. "Odla i sand" tror jag boken heter. Tror den är slut på förlaget men någon trädgårdsförening (Sundsvalls?) har lagt ut den gratis på internet.
Sen kan jag inte svära på det, jag vet ju inte vad de i butiken har för grundlag till att säga att det blir för tätt, men jag tycker det låter konstigt.
Tror inte att grus i botten gör någon skillnad mot hål i botten. Dränering som dränering liksom.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

takfönster

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 25 nov-12 kl 00:20 »
Bra de. Tyckte deras komentar va lite mysko. Men de snåla folket i denna byn kanske ogilla att ja handla för 20kr o sen fråga om annat o total dissa deras förslag om nått prydnads grus.
Får spana på coop bygg nästa gång.
Granngården hade knepigt bemötande sisst. Komisk för ja nämnde maskkompost inomhus o de kolla som om ja var en alien. Kul för de bör ju veta sånt då de är en butik om trädgård djur o hemma fix.

Imorgon blir de bovete skott. Aldrig ätit så spännande o odla det.

Vad gäller odling i påse så blir nästa projekt påse runt djup engångstallrik. Kam ev gå.
Nått mer förslag på lager?  :)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #45 skrivet: 25 nov-12 kl 09:31 »
Jag tror inte du behöver någon tallrik, jag tog bara påsar rätt upp och ner. Det går bra det :) Träd och buskar säljs ibland ståendes i svarta plastpåsar istället för krukor. Det är inget konstigt :)

Gäller förståss inte alla, men mycket butikspersonal är ju "bara" extraknäckande ungdomar och studenter utan speciell kunskap om vad de säljer, de gör nog så gott de kan. Jobbade själv i kassan på ett gardencenter när jag var student. Jag var uttryckligen endast anställd för att stå i kassan. För kundernas frågor om plantor och sånt hade de anställt utbildade trädgårdsmästare som inte hade någon annan uppgift än rådgivning. Ändå var det en del som blev sura om det var något som jag inte kunde svara på...

Jag vet inte hur det är hos dig, men här gäller det att ligga lågt med alternativa ideer. Mainstreamfolk är ett tämligen konservativt släkte, och kommer man med någon ide som ligger utanför vad de har lärt sig är ok, ja då får man räkna med att de glor som om man var ett ufo :) Förstår inte helt mekanismen hos dem, men tror det är nånting med att okänt och annorlunda är farligt eller nåt.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #46 skrivet: 25 nov-12 kl 10:04 »
Visst kan man fråga och se vad man får för svar, men jag tror inte man ska förvänta sig allt för mycket av butikspersonal. De flesta butiker har ju ett ganska brett sortiment och det är omöjligt att vara expert på allt. Jag tycker att jag kan en del om växter, men när det kommer in en kund som har tilandsia som specialinteresse och frågar efter just en speciell sorts tilandsia, vad ska man göra? Jag kunde ge skötselråd för tilandsia i allmänhet och berätta hur mycket sol den ska ha, men jag visste inte ens det fulla latinka namnet på den sorten som vi sålde i butiken, än mindre hur man skulle kunna få tag på den sorten som han ville ha.

För honom och hans samlarkompisar var säkert det där självklar, grundläggande kunskap, så klart han blev besviken när han märkte att butikbiträdet var så okunnigt, men tänk då på alla olika sorter snittblommor, krukväxter, trädgårdsväxter, gödningsmedel, krukor, redskap, osv. som vi sålde. Att ha motsvarande djupa kunskap om allt funkar inte. Åtminstone inte för en extraknäckande student. Nästa dag kommer det någon och frågar om rosor, nästa äppelträd... Plus att man ska göra det man faktiskt är anställd för, nämligen hålla reda på alla varor, packa upp, packa ner, prissätta, räkna pengar, skydda sig mot rånare, kunna ge skötselråd för alla plantor som vi sålde, veta vart allt står...

Tror man får bäst svar av att söka sig dit folk med samma intresse finns. Internet är ganska shyst...

takfönster

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 25 nov-12 kl 21:12 »
Jo ja har märkt det. Denna sidan uppskattas rejält. Nybörjare me massa frågor ju. O ja är ju en sån som blir sur av böcker program o dokumentärer för de bara är allmän info o ej djup gående. Vetenskapens värd är ett exempel. Min son ser på de o efteråt surar ja över allt dom inte berätta.

Jo plast påse blir nog bra med men ja är nojjig om sladdarna. Litar inte på en av dom.

O jo butiks personal kan ju bara va personal. Hade praktik i charken på ICA o ja var ju ingen kött expert för de. Men dom såg nästan ut o vänta på en dold kamera inne på granngården som om ja skojjat me dom.

Jo udda grejjer funkar inte. Tjej med rakad skalle är ett exempel. O de ber henne byta frisyr. P när ja då ber dom skaffa rosa hår med blåa prickar för JAG tycker du skulle bli finare i det, så är de ja som är otrevlig o lägger mig i.
Bryta normer är otillåtet o börjar undra om de är nått typiskt svenskt. Allt ska ju vara standard o likadant som grannen och åsikter värderingar och drömmar ska tonas ner.

Men vad gäller denna sidan, så har ja testat odla,nu o här finns det ju mycke mer om inomhus odling. Har dock ej hittat nån sökfunktion. Synd om de ej finns.

Mina hyllor till växterna är uppe nu men ej riktigt gjort. Fel o för lite verktyg hemma. Men de har klarat sig i två dagar nu på bara skruv och ståltråd. Så iväntan på bättre uppsättning vågar ja varken köra med plastpåsar eller självbevattning. Får vänta tills min far himner hit.

Har hittat lamp sladdar på claes ohlssons. Kosta nog 60kr. Skruvsockel sladd och vanligt vägg utag. Klurar på o köpa o sätta upp lite överallt. Fanns både stor och liten sockel. Och ja har iaf märkt att lågenergi lampor med högre styrka är lättast o hitta med stor sockel. Kan de stämma tro?

Midvinter

• Dalarna
« Svar #48 skrivet: 26 nov-12 kl 16:11 »
Citera
Jo plast påse blir nog bra med men ja är nojjig om sladdarna. Litar inte på en av dom.

Förstår inte riktigt hur du menar, hur påverkas sladdarna av vad du har som krukor?

Det var på claes ohlsson som jag också köpte mina lampsladdar, men hade jag köpt lampor nu hade jag som sagt köpt lysrör.

Citera
Bryta normer är otillåtet o börjar undra om de är nått typiskt svenskt.
Det är nog allmänmänskligt. Har vart likadant i de flesta länder som jag har bott.

takfönster

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 26 nov-12 kl 17:49 »
Jo vad gäller sladdarna så är min tanke att ovana saker som hemma gjorda krukor mm kan vara bra o vänta med. O testa dom nån annanstans innan dom hamnar bland tveksamma sladdar. Har en jordfelsbrytare så är ju ingen fara nu. O ja testar endel kreationer o när ja hittat nått fat så testar ja både påse och självbevattning

takfönster

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 28 nov-12 kl 19:59 »
Har experimenterat lite och ja odla ju popcorn för ett tag sen. Dessa har nu vuxit upo till små skott och då ja förväxla dom me mina gula ärtor så kom ja fram till att de var goda. Odla riktig majs inomhus blir ju svårt. Så vet ej vad ja ska göra med dom nu? Klurar på att äta skotten men inte läst nått om det. Går det?  Eller varför inte?  Min enda tanke är risk för ont i magen då det är gräs

Midvinter

• Dalarna
« Svar #51 skrivet: 28 nov-12 kl 20:13 »
Klart man kan äta dem. Två slumpvis framgooglade sidor om majsskott (eller groddar, inte säker på exakt vad "sprout" betyder)

http://www.sproutpeople.com/seed/corn.html
http://www.living-foods.com/articles/sproutingcorn.html

Förstår att du du vill ta en sak i taget med krukor och sånt, men sladdar ska i vilket fall som helst hållas på tryggt avstånd från krukorna :)

Nej, det är nog svårt att få majskolvar inomhus. Mina majsplantor blev stora och fina och fick blommor i den förra lägenheten, men de dog som sagt när jag flyttade. Kommer inte ihåg om de som hon som jag bodde tillsammans med hade blommor eller kolvar, men de dog i alla fall av ohyra innan det blev nån skörd. Men de facto att jag fick blommor får mig att tro att det går, om förhållandena är de rätta. Men man får komma ihåg att handpolinera bara, för majs är en vindpolinerad gröda och det brukar inte blåsa så mycket inomhus ;)

takfönster

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 29 nov-12 kl 03:07 »
:) det brukar inte blåsa så mycket inomhus. Gött fick ja en fnitter attack mitt i allt lågt läsande. Bra de ;) men vad gäller lågt läsande förblir ja tyst här.

Jo o mina hemma gjorda krukor funkar sådär. Testa papptalrik me silvertejp i botten fyllde me vatten o funka ca 1 dygn o nu testar samma fast en tallrik under med aluminium folie ist. Vad gäller påsar så vill det testas nu men med papptallriks fat under, då du bedyrat att de är säkert. Vilket ja tror trots min sladd nojja :)

Blir nog loppis o second hand för fixa skott i krukor känns onödigt. De vill ja spara till "riktiga plantor " så fat borde väl gå o hitta på diverse loppisar. Plus att ja gjort massutskick till familj o vänner om att lägga undan glassförpackningar och glas burkar mm.

Vad gäller mjölkpaket?  Har för mig du sa att de färgar av sig. Men om de är täta så testar ja nog det ändå fast med aluninium folie runt eller ha de som fat till plastpåsen. Kan de gå tro?

Silvertejpen är slut nu när ja förnya en matta med det. Så blir ont om silvertejps experiment på odlings fronten ett tag. Dock läst att de ska gå att laga och fålla vissa kläder och tyger med det. Men de är ju ej i denna tråd sånt ska stå.

christelle

• Blekinge
« Svar #53 skrivet: 29 nov-12 kl 13:57 »
mjölkpaket funkar bra att odla i - dräneringshål i botten
Gå in på en affar där man säljer lösgodis - de brukar vara förpackade i stora hårdplastlådor med bra lock - dränera i botten och om du gör många små hål i locket kan du få lite växthusmiljö i lådan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #54 skrivet: 29 nov-12 kl 14:19 »
Jag har haft mjölkpaket som fat till mina plastpåsar, och förutom att tryckfärgen satte rosa fläckar på fönsterbrädan så gick det bra. Inte vet jag om mjölkpaketen där du har är tryckta med samma sorts färg, men vill du vara säker kan du ju lägga en bit aluminiumsfolie eller plast under.

takfönster

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 29 nov-12 kl 21:52 »
Jo ja har tänkt fråga i butikerna efter grejjer men inte blivit av än. O ditt förslag var ju smidigt.

Nu är de fixat med plastpåsar. Tog papptallrik me aluminium folie och en 2 liters fryspåser. Tog sten o palla upp påsen med och i med hushållapapper och mera popcorn.

Tänkte så mer bovete men vågar inte. Den verkar ha fått spinn eller nått. Var fullt med trådar i drn under plasten så ja slängde det och testar igen nån annan dag.
Kan de varit spinn?  Var som spindelnäts väv i krukan. Klurar på att spraya alla växter med grönsåpa nu, för säkerhets skull. Kan de va bra?

Övriga mår bra. Lök och vitlök har inte reagerat alls. Rädisor har fått blast ärtor solros och majs har ja massor av. Men gilla knappt solrosorna så de blir inge mer efter dessa. Ska testa linfrö iställer. De är ju omtyckta som groddar så varför inte som skott då?

takfönster

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 29 nov-12 kl 22:03 »
Och vad gäller majs så är dom skotten söta och goda. Och min son vill ha stora plantor så han har nu fått så 8st i en egen kruka så får vi se vilka som klarar sig sen. Men de där med pollinering gilla han inte att krävs för att få majs. Uh vad äckligt o hjälpa växterna att göra bebisar!  Ett barns tankegångar är roande :)

Vet rj hur fort majsplantan växer men hoppas på långsamt. Kanske kan trivas på balkongen sen då

takfönster

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 02 dec-12 kl 18:50 »
Nån med svar på om detta är en ologisk/onödig slutsats?  Satte ner 6 vitöksklyftor inne o spred ut dom i olika rum då ja ej visste vart dom trivs. Den i köket har kommit upp nu. Så min fundering är då att flytta de andra dit med, då köket verkar vara favvo stället? 

Blasten från rädisa har kommit med. När kan den vara god att äta?  Läste nånstans att den kan va god att steka men ja vill helst ha växter som ej behöver tillagas. Nått tipps?  Nu gäller de ju skott och blast o sen vet ja ju att vissa växter på min önskelusta måste tillagas som potatis. Men de mesta andra vill ja äta nyplockade och sköljda

Midvinter

• Dalarna
« Svar #58 skrivet: 02 dec-12 kl 19:34 »
Tror man kan äta rödbetsblast rå. Någon annan får rätta om jag tar fel. Jag stekte min, men det var för att det var senhöstens hårda, sega blast. Om den är relativt färsk och spröd är den nog godare som sallad. Tror jag.

takfönster

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 02 dec-12 kl 21:24 »
Ah vad bra. Tänker äta den efter ca 8-10cm som med de andra skotten från ärtor majs solros bovete och morot, men morot är ju blast den med, i vatten och det gillar ja inte. Funderar på o sätta i jord. Kan det gå?  Inte läst det nånstans men vill ha de så ändå.

Plastpåse krukorna funkar bra och håller tätt som väntat. Har satt en påsklämma öven halva för o ha tätare för fukten iväntan på att de gror. Kan väl funka?

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser