Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer med mina höns?!  (läst 1330 gånger)

njutangersliv

• Hälsingland
    • Njutångersliv
Vad händer med mina höns?!
« skrivet: 08 nov-12 kl 16:41 »
Jag har ett gäng unghöns som det inte direkt gÅr bra för. Jag har fått ta bort 4 st av 30 pga att de bli hängiga och bara legat ner. Sen idag efter jag tagit bort en tupp som var superhängig och full med avföring vid kloaken såg jag att en av mina 2 månaders Brahma såg konstig ut. Hon stod uppburrad och hade ena benet lite framåt och ville inte gå (hon stod dock på benen). En annan Brahma har jag sett gått lite stappligt men är pigg i övrigt. Vad har hänt och vad gör jag för fel!? Snälla hjälp!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad händer med mina höns?!
« Svar #1 skrivet: 08 nov-12 kl 19:00 »
Avföring runt kloaken kan tyda på problem med magen. Stablig gång på en ras som Braham kan vara allt ifrån Marek (hönsförlamning) till växtvärk till medfött svaga ben. Allmänt hängiga och uppburrade kan vara allt ifrån lunginflamation till dålig mage eller invärtes  tumörer orsakade av Marek eller Leukos.

Sedan finns det en mängd andra sjukdomar som också kan ge liknade problem.

Jag försöker inte vara spydig här men det finns massor av sjukdomar som kan drabba höns många med väldigt likartade symptom. Ska man kunna ge några råd behöver man ha lite mer spcifik information att gå på. Tex är hönan avmagrad, snorig, rosslig i andningen, vattnig i ögonen, äter och dricker den, har den ohyra, vill den hänga med de andra eller ligger den bara och trycker? Hur är gången stapplig. Hänger stjärten och den verkar vinglig eller går den som den har bly i fötterna. Om du lyfter den hur beter sig tårna, kan den röra tårna normalt  eller är dom böjda.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lena70

• Gäst
SV: Vad händer med mina höns?!
« Svar #2 skrivet: 09 nov-12 kl 08:28 »
Om det skulle vara så att någon mer blir sjuk, kontakta SVA..( spara det sjuka djuret, och låt SVA göra en obduktion)Hoppas de  kan hjälpa dig?.Förstår att du är orolig och ledsen, hoppas det löser sig!.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser