Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket foder till höns 10 och 12 veckor?  (läst 4266 gånger)

Haglund

• Värmland
Vilket foder till höns 10 och 12 veckor?
« skrivet: 07 nov-12 kl 18:16 »
Hej!
Har 4 hönor och tupp, de har fått Lantmännens "Penna" tills nu, vilket foder ska man köpa härnäst? enl Lantmännen så är det "Plym" för blivande värphöns och sedan "Picka" när de börjar värpa. På så få höns så räcker en säck lääänge så jag funderar på om man kan gå direkt på "Picka"? eller kan de äta "Plym" tills säcken tagit slut fast de börjat värpa?  ??? Jag hamnar lite mittimellan lantmännens rekomendationer..
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

skogsbonne

• Värmland
SV: Vilket foder till höns 10 och 12 veckor?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-12 kl 20:34 »
Hej
jag kör med kyckling foder nr 2  för 8-18 veckors kycklingar/unghöns eller om jag måste ha kycklingarna/unghönsen med dom vuxna så får dom värp foder plus spannmål.
så kör med plym tills dom börjar värpa och så köper du picka och blandar med plym tills plym säcken tar slut

Haglund

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 08 nov-12 kl 17:50 »
Tack, så får det bli :) Plym inköpt.

Dumma frågor del2  ;D
Vad hände om man fortsätter att ge dem detta även när de börjat värpa? Är det någon extra ex kalk i Picka som hönsen behöver när de värper?  Är det även så att man ska ge dem ett annat foder än Picka då de börjar rugga  ???
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 08 nov-12 kl 18:37 »
Hej, jag startade just en tråd om innehållet i  Granngårdens Plym och Picka. (Jag fattar inte hur man ska länka men bara läs trådrubrikerna.)   Om jag förstår saken rätt så är det bara om dina höns är helt hänvisade till färdigfodret som det spelar roll vilket du tar - förutom att växande djur inte ska ha så mycket kalk (kalcium) som finns i Picka.

Enklast är att bara ge Plym (allfoder) och så servera kalk (snäckskal, eller 'muslingskal'  som det står på danska på Granngårdens säckar) separat.  Hönsen vet själva när de behöver extra kalk till att göra äggskal.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 11 nov-12 kl 17:06 »
så plym är ett helfoder blandat och klart?? jag trodde det var något unghöns/kyckling foder.

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 11 nov-12 kl 21:57 »
Ja, Plym är det som kallades 'Allfoder' förut.  Så här står det på den info  jag fick:

Produktbeskrivning
 Detta är ett vegetabiliskt helfoder för alla typer av fjäderfä och passar bra hos den som har många typer av fjäderfä.
Plym är ett helfoder i form av små pellets till växande höns, gäss och ankor. Ges till blivande värphöns i fri tillgång från 6:e veckan fram till 18 veckor, till matfågel, gäss och ankor i fri tillgång från 3 veckor till slakt. Plym kan också fungera som enda foder till alla ålderskategorier. Fodret kan då behöva finfördelas ytterligare till små djur. Till värpande höns ska då alltid ges snäckskal i fri tillgång.
---------------------------------------

Ja, så det är menat att vara helfoder både för växande och värpande höns.  Och som sagt, skillnaden mot det speciella värpfodret är inte stor i alla fall.

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-12 kl 15:21 »
Ahh så bra fick svaret på min fråga. Plym får det bli med snäckskal vid sidan om. Passar alla, har 6 veckors, 4 månaders och vuxna.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser