Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomi: Ha ett par får utan bidrag  (läst 2063 gånger)

Pernilla C.

• Gäst
Ekonomi: Ha ett par får utan bidrag
« skrivet: 07 nov-12 kl 17:34 »
Hej!

Är nu med i en förening där ett par av oss medlemmar har får på en ö och får ganska rikliga bidrag, vi behöver inte lägga ut en krona själva för att ha fåren och får dessutom in lite grann på lammköttet.
Nu kommer jag på grund av meningsskiljaktigheter gå ur föreningen och därmed är planen att försöka driva runt det hela med egna pengar. Jag har ingen mark men fåren kan gå ute mellan april/maj och december/januari på den här ön.
Jag har tre får. Kan någon som har får speca upp kostnader ifall jag har glömt tänka på något.

Här är några förslag:
Hö/ensilage
Pellets
Saltsten, mineralbalja  ( ingen stor kostnad)
Fårhälsovårdsmedlemsskap
Avmaskningsmedel
Lusmedel
Klippning
Halm
Hyra för lada (har ingen sådan heller)
Utrustning lada (men det kan jag räkna på själv)
Försäkring ??
Veterinärkostnader
Hemma-apotek (vad ska det vara i det?
Märkningslappar  (tång kan jag låna)

Vad har ni andra för kostnader och lösningar för att minska kostnaderna för
era får (ni som INTE får bidrag och driver det som en hobby).

Pernilla

Nemi

• Gotland
SV: Ekonomi: Ha ett par får utan bidrag
« Svar #1 skrivet: 07 nov-12 kl 18:58 »
Åh fy att du tar upp den frågan ha, ha, snyft... Jag har fem tjejer, som jag valt att inte betäcka, har dem som hobby plus att de tar hand om marken. Ingen vinst alls, endast utgifter... Varför jag valt att inte längre ta lammungar är helt enkelt för att jag fäster mig för mycket och nej, de bagglamm som lämnat gården blöder jag fortfarande för. Hur som. Din fråga är intressant, ska räkna på det, men helst vill jag inte veta mitt eget svar...
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 08 nov-12 kl 10:29 »
De kostar mer än man tror att ha får...
Pellets tycker jag att du ska undvika om fåren bara ska gå och skrota utan att betäckas, annars blir de nog feta.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Pernilla C.

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 nov-12 kl 23:53 »
Tanken är att de ska få lamm så att man får in lite pengar där.
Luppa, har du ingen kostnad att delge mig?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 09 nov-12 kl 07:51 »
Tanken är att de ska få lamm så att man får in lite pengar där.
Luppa, har du ingen kostnad att delge mig?

Köttet ger inte mig något plus man måste nog få säljbara skinn också, för att lamm ska löna sig.

För mig är djuren hobby och har ett egen värde i att dom betar mina marker, för att få ekonomin att gå ihop så är jag och har alltid varit (haft häst sen jag var 13 år) mycket noga med mina egna utgifter så att dom inte springer iväg, vill man ha djur så får man hålla igen lite på sig själv.

kostnader

Hö/ensilage: man räkna med att tio får äter som en häst och jag räknar med att en häst äter en rundbal i månaden á 400-500kr

Pellets: får mina bara strax före lammning så ca 600kr/år

Saltsten, mineralbalja  ( ingen stor kostnad) ingen stor kostnad håller jag inte med om, mina förbrukar en balja i månaden á 279 kr och till det salt-sten så ca 300 kr månaden

Fårhälsovårdsmedlemsskap är jag inte med i

Avmaskningsmedel kommer jag inte ihåg men ca 300 för det finns bara storpack.

Lusmedel kommer jag inte ihåg men ca 300 för det finns bara storpack, varar längre än ett år

Klippning http://www.manfartacka.se/

Halm jag bottnar boxen med halmpellets, det går nog på 500kr och sen så strör jag med det grova hö som fåren inte äter.

Hyra för lada (har ingen sådan heller) jag skulle kunna tro att du kan hyra in dig i något stall för 800-1000 kr i månaden, sen kommer kostnaden för resor varje dag och under lammning två resor för jag tror inte stallägaren vill ta ansvar för din lammning så då måste du åka ut morgon och kväll.

Utrustning lada (men det kan jag räkna på själv) hyr du in dig i ett stall i boxar, det finns en hel del stall med boxar som inte får användas till hästar då takhöjden är för låg, då har du bara kostnad för murarbaljor som hö häck och hinkar.  Mina går ju i koppel, vilket jag tror du måste lära dina också om du ska stå hos någon annan, det finns billiga på biltema (jag tänkte köpa ett rosa halsband till min bagge :P  http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Hundhalsband-45697/ bara för att det är kul)

Försäkring ?? vet jag ingen som har

Veterinärkostnader 0-oändligt, jag har ut min veterinär för att vaccinera mina mot stelkramp, före lammningen för att lammen ska få ett skydd mot stelkramp, 1000-2000kr sätt undan 300-400kr i månaden för säkerhets skull.

Hemma-apotek (vad ska det vara i det? jodopax och tamponger (bättre än bommul) resten bygger man på efterhand.

Märkningslappar  (tång kan jag låna) jag tycker du ska köpa en egen tång, så du kan märka lammen tidigt och slipper frakta saker mellan olika besättningar med den smittorisk det är. Det är inte så dyrt, några kronor märket och 300 tror jag tången kostade.

sen tycker jag att du ska gå med i Maedi-visna (MV) programmet kostar en del men vill man värna om sina och andras djur så ska man gå med http://www.svdhv.org/sv/kontrollprogram/maedi-visna-hos-far/

Bete har du glömt, antingen har du tur och kan låna gratis av någon som behöver få betat eller så får du hyra in dig som en kostnad motsvarande stallplatsen per månad.
« Senast ändrad: 09 nov-12 kl 09:04 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 2 användare
ärt, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser