Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp Sjuk höna  (läst 9511 gånger)

Inca

• Småland
Hjälp Sjuk höna
« skrivet: 07 nov-12 kl 10:49 »
Va ute som vanligt och kollade till mina höns, när jag fick se min ena plymouth höna se konstig ut runt kloaken.
tog in henne och duschade bort bajset och tog bort lite fjädrar så jag kunde se, så blev jag helt förskräckt. Vad har hänt och vad gör jag??
Hon kan bajsa och jag har försökt att se/känna om nått ägg fastnat men utan resultat. Hon ruggar så hon borde väl inte lägga ägg??
Hon verkar pigg, går och äter och protesterar när jag rör henne.

Hon har så stor knöl/påse under...
Känner mig maktlös.
Hoppas ni ser bilden och kan hjälpa mig/henne

Jogar

• Gäst

Inca

• Småland
SV: Hjälp Sjuk höna
« Svar #2 skrivet: 07 nov-12 kl 11:47 »
Nej!
Som jag förstår handlar det bara om att minska lidande. Tycker det är det jobbiga med höns. Hoppas jag slipper se detta igen.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 07 nov-12 kl 15:44 »
Fast jag tycker mest det ser ut som en höna med sårig kloak. Är det något som hänger ut i kloaken?  Har dom varit dåliga i magen och fått bajs eller ohyra runt kloaken kan dom få "frätsår" Det brukar läka fint på ett par dagar om man tvättar rent och ser till att dom andra hönsen inte pickar på såret.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 nov-12 kl 16:51 »
Håller med Azoo-Lina, det ser inte ut som en fullständig kloakprolaps, mer som en svullen, inflammerad kloak som de kan få av sår...
Det där tror jag du kan fixa om du bara håller det rent och håller henne avskiljt från de andra i en ren omgivning! Speciellt om hon nu verkar pigg och kry! Men blir hon dålig och det inte vill läka så ska du nog överväga avlivning. Men jag tycker absolut du ska ge henne en chans!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Torry

« Svar #5 skrivet: 07 nov-12 kl 17:52 »
En höna som såg ut så där har jag lyckats rädda genom att tvätta rent och pilla bort varet sen satte jag på en täckande salva Inotyol eller Silonsalva. Tvättade, tog bort varet och smorde varje dag och det blev bra på knappt en vecka. Min höna lever än, detta hände för typ två år sedan, så det behöver inte vara kört.
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser