Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppbundet vs lösdrift?  (läst 1002 gånger)

gimskogen

• gimskogen.se
Uppbundet vs lösdrift?
« skrivet: 11 maj-07 kl 17:07 »
Bara för att korna står uppbundna betyder inte att de skulle ha det sämre än kor i lösdrift...

Mina kor ligger o idisslar och dåsar när jag mjölkat färdigt och de ser då inte ut att lida någon större nöd...

de har fri till gång på grovfoder ...
och äter sig proppmätta...

Så jag tycker precis tvärt om...

uppbundna kor blir ju lugnare o mer hanterade, man mockar ner, ryktar dem och håller på med dem...

Har sett många dåliga skitiga lösdrifter...
Med upptrampade djupströbäddar och skitiga djur...

helst en vinter som denna då det varit extremt svårt att få tag på halm...

hade de haft uppbundna djur hade de antagligen varit lättare att hålla dem rena...

ofta har man en vinter rast fålla som också blir oerhört upptrampad o skitig...

Alla system har sina för o nackdelar...

Men ojjjj. nu halkade vi av ämnet....

Jo jag tycker naturligt vis inte att man skall avla på djur som själva föder fram sina avkommor o kan röra sig naturligt...

Jag tror inte att dessa jätte biffar skulle smaka nåt bättre än en biff från en lite 200 kg fjälltjur... som betat mina hagar...
tvärt om så är det ju djur som växer sakta och har marmorerat kött som har de saftigaste biffarna...

Nej tur att man har eget kött i frysen ;D

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

morgengry

SV: Uppbundet vs lösdrift?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-07 kl 22:30 »
Jag är INTE på nåt vis för belgiskt blå, och jag tyckar inte man ska avla på dom!

Så är det sagt.

Och de uppbundna kor använder jag som ett ex. på att man kan bli "hemmablind", och du man kan inte säga att det är bättre att ha uppbundna kor, för att det finns några i lösdrift som inte mår bra. Det är eksakt samma argument de danska svinbönder har användt i många år för att rättfärdiggöra att det är ok att ha uppbundna suggor!
Att de mår bättre som bundna.

Jag tyckar att en bra sköt lösdrift är bättre för korna än en bra sköt bindstall. Och ingen kan väl säga att det är ett djurs naturliga beteende att stå uppbundna i flera månedar i rad?
Jag har själv jobbat med uppbunda kor... och det var en del av dom som fick stora problem i klövar och leder, är det bra?
Är det ok att det finns kor som knappt kan gå på våren när de släpps?

Nå, det var OT.

Det jag ville säga var bara att det är så enkelt att klandra nån annan för dålig etik och djurhållning. Och att hitta ett gemensamt "mål" för frustrationen.
Och det är det som alla gör. Jag tror inte att dom som avlar på BB själv tyckar att de är djurplågare.
Det endaste sättet att få ett riktigt etiskt djurhållning är om man vill kolla på sig själv. Det är fel att tro det endast är "de andra" som ska kollas och ändras på.

Men tillbaka till ämnet då.

Jag tyckar inte man ska avla på nåt djur som inte kan klara av de mest basala själv, utan människans hjälp. DVS att de ska kunna föda själv, de ska kunna röra på sig själv (gå, springa osv) de ska kunna utföra det för arten naturliga beteende, de ska kunna äta själv osv.

För att inte folks ska misstolka mig, så tyckar jag såklart det är ok att ta hand om djur. ge dom mat, husly, veterinärvård osv.  :)
Vill ha getter och fjällkor och göra ost!! Och bygga mitt eget halmhus vill jag såklart också.
Är en vansinnigt snygg SINGEL!  Letar efter Kollektivet eller "gubben med herrgår'n" ;) i Gbg eller i närheten, sådetså!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Uppbundet vs lösdrift?
« Svar #2 skrivet: 11 maj-07 kl 22:41 »
Jag tyckar att en bra sköt lösdrift är bättre för korna än en bra sköt bindstall. Och ingen kan väl säga att det är ett djurs naturliga beteende att stå uppbundna i flera månedar i rad?
Jag har själv jobbat med uppbunda kor...
och det var en del av dom som fick stora problem i klövar och leder, är det bra? Är det ok att det finns kor som knappt kan gå på våren när de släpps?

Det finns inga belägg för att djur i lösdrift är friskare än uppbundna djur. Däremot finns klara belägg för att lösdriftskor har mycket mycket sämre klövhälsa än uppbundna djur.

Jag håller med gimskogen om att uppbundna djur inte alls måste må dåligt av detta.
Mina egna kor kastar sig in i ladugården om dom får chansen för att hitta ett bås att "mysa" i , så beter sig inte djur som vantrivs i en miljö !
Dom trivs med att ha en egen plats där dom i lugn och ro kan äta sitt kraftfoder och grovfoder,
under vinterns kalla o mörka o snöiga dagar. Dom är inte roade av att gå ut i vintersnön
vad ska dom göra för naturliga beetenden där ute mer än att stå o titta och slåss?
Jag har vuxit upp med kor, jobbat med kor och haft egna kor i 30 år.

Om korna som du skriver "knappt kan gå" när de släpps ut så är det nått fel på klövskötseln liksom aveln på deras exteriör.

Jag har kor som är nästan 20 år och de har inte en tendens till ben eller klövproblem.
Fast dom vuxit upp i en ladugård med uppbundet system.

/Rosa
« Senast ändrad: 11 maj-07 kl 23:17 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser