Jag är INTE på nåt vis för belgiskt blå, och jag tyckar inte man ska avla på dom!
Så är det sagt.
Och de uppbundna kor använder jag som ett ex. på att man kan bli "hemmablind", och du man kan inte säga att det är bättre att ha uppbundna kor, för att det finns några i lösdrift som inte mår bra. Det är eksakt samma argument de danska svinbönder har användt i många år för att rättfärdiggöra att det är ok att ha uppbundna suggor!
Att de mår bättre som bundna.
Jag tyckar att en bra sköt lösdrift är bättre för korna än en bra sköt bindstall. Och ingen kan väl säga att det är ett djurs naturliga beteende att stå uppbundna i flera månedar i rad?
Jag har själv jobbat med uppbunda kor... och det var en del av dom som fick stora problem i klövar och leder, är det bra?
Är det ok att det finns kor som knappt kan gå på våren när de släpps?
Nå, det var OT.
Det jag ville säga var bara att det är så enkelt att klandra nån annan för dålig etik och djurhållning. Och att hitta ett gemensamt "mål" för frustrationen.
Och det är det som alla gör. Jag tror inte att dom som avlar på BB själv tyckar att de är djurplågare.
Det endaste sättet att få ett riktigt etiskt djurhållning är om man vill kolla på sig själv. Det är fel att tro det endast är "de andra" som ska kollas och ändras på.
Men tillbaka till ämnet då.
Jag tyckar inte man ska avla på nåt djur som inte kan klara av de mest basala själv, utan människans hjälp. DVS att de ska kunna föda själv, de ska kunna röra på sig själv (gå, springa osv) de ska kunna utföra det för arten naturliga beteende, de ska kunna äta själv osv.
För att inte folks ska misstolka mig, så tyckar jag såklart det är ok att ta hand om djur. ge dom mat, husly, veterinärvård osv.