Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjare  (läst 7725 gånger)

gåsapågen

• Hälsingland
SV: nybörjare
« Svar #20 skrivet: 09 nov-12 kl 19:37 »
jag funderar också om man kan ha kalkoner med tex små dvärg höns kanske men jag läser lite här och var att de inte går, varför?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #21 skrivet: 09 nov-12 kl 22:23 »
jag funderar också om man kan ha kalkoner med tex små dvärg höns kanske men jag läser lite här och var att de inte går, varför?
För att Kalkoner är stora tunga och ganska klumpiga fåglar. En liten höna har inte så mycket att sätta emot en 20-40 gånger så tung kalkon som råkar landa på henne när den flyger ner från pinnen eller taket  :-\

Dessutom har höns och kalkoner lite olika beteende och det händer att kalkoner blir arga på höns. Stora höns har lite större chans att hävda sig.

Jag har höns ihop med kalkoner ute på stora områden (ca 3000m2) och det går bra. Jag har också till och från haft kalkoner tillsammans med STORA höns i stor box inne och det fungerar bra så länge djuren kan gå ute hela dagarna på stora ytor. Men det är inget bra lösning om det av någon anledning blir utegångsförbud (väder eller påbud från myndigheter). Inte ens när hönsen är stora och många  och kalkoner är få.

Jag skulle inte drömma om att ha dvärghöns ihop med kalkoner inne även om det kan funka ute om man har riktigt stort och har snälla kalkoner (och framförallt inte har kalkontuppar som försöker para dvärghönorna).

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #22 skrivet: 10 nov-12 kl 15:19 »
Kalkoner går mycket gärna ute även under den kallaste vinter,  och skulle säkert sova ute  också om de fick. Det som är bra med kalkoner är att de är fantastiska födosökare och slyröjare,  de är dessutom roliga och intressanta och vackra.  Och livliga. Att ha dem instängda,  nej,  det tycker jag inte.
Ett problem men att låta hönor ha kalkonkycklingar är, att de inte förstår varandras språk. Hönan lockar och visar på mat,  ungarna fattar ingenting. Hönan räknar också med att kycklingarna är mycket mer kompetenta än var kalkonkyckligar är.
Att ha en kalkonhona, gående relativt fritt,  i naturlig terräng, med en kull egna ungar,  det är något alldeles i särklass.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #23 skrivet: 10 nov-12 kl 16:00 »
Sonja på slätten, va härligt du skriver :-)
Något roligt som hände här en gång,va en kalkon höna som ruvat och fick två kycklingar som hon blev av med.... då kidnappade hon en vanlig kyckling som va ungefär i samma ålder... det såg så roligt ut :-) för dom pratar ju som sagt inte samma språk och har inte samma rörelsemönster osv :-) men hon tog väl hand om den lilla plutten :-)
Den stannade oxå kvar hos henne.
Hon kidnappade från två hönor som hade ruvat tillsammans och dom två hönorna tog oxå hand om hela kullen tillsammans... så vet inte om det va så att dom tyckte synd om henne som blivit av med sina bäbisar... dom hade ju  6-7 stycken ändå.
Normalt försvarar ju alla hönor sina kycklingar :-) men dom här delade med sig. Det va så gulligt alltihopa... och det fungerade :-)
Våra kalkoner sover i utegården så mycket dom kan.... nu innan snön kommer får dom göra det...  men sen när vesslor och annat skit har svårt att få tag i mat.... då får vi lyfta in dom när dom sover..... enklast så.... än att fösa in dom  :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 10 nov-12 kl 17:47 »
jag tänkte främst på natten att dom ska vi instängd men då vet jag att jag kan skita i att ha dom med höns inne. hur många är de som har bronse/Narraganssett kalkoner då? hur många ägg skulle man kunna ha till en början? vad kan dom äta på vintern då?

Ingelavw

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 10 nov-12 kl 18:19 »
Vet inte om du ska skita i det. Det är bra att förbereda så det finns plats och möjlighet för dom att sova inne... för om du får rovdjursbesök så kommer ju dom tillbaka så länge det finns mat att hämta... och då är det väldigt bra att ha förbertt att kunna ha fåglarna instängda.
Har du en ägg kläckare,så kan du ju köpa så många ägg som det får plats i den,om du hittar en säljare.
Jag rekomenderar dock att du köper levande ungfåglar...speciellt första gången... för det är som sagt lite svårt med kalkonkycklingar som man kläcker själv,dom glömmer bort att äta och dricka och när dom hamnar på rygg så glömmer dom att vända sig på rätt köl.... värme lampan vet dom inte riktigt varför den finns osv :-) söta och super roliga....men väldigt oförståndiga :-)
Vi har ett bronecpar,men hönan är väldigt liten så hon är inget att avla vidare på och sälja ägg osv... tuppen är ganska liten oxå iof..
Dom äter det dom får,det finns ju kalkongöd att köpa på granngården... våra äter helkorn av olika sädeslag...och så käkar dom det som sticker upp ur marken :-)....hushålls rester osv....
Dom trivs i snö,det är min bestämda åsikt... efter ha sett en stackars  tupp *sätta på* en snödriva vid flera tillfällen för hans höna la sig tidigt på ägg :-)....

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 11 nov-12 kl 07:48 »
jag köper inga levande djur då jag inte vill ha in nån sjukdom igen. så ägg blir de, så jag får väl kläcka hönskycklingar samtidigt

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #27 skrivet: 11 nov-12 kl 09:38 »
jag köper inga levande djur då jag inte vill ha in nån sjukdom igen. så ägg blir de, så jag får väl kläcka hönskycklingar samtidigt
Ett alternativ är ju att kontakta Adelsåsen och se om dom har leveranser av daggamla BUT 10åt ditt håll. Hybriderna föds upp i såpass kontrollerad och steril miljö att risken att få med sjukdomar den vägen förmodligen är mindre än vid köpa avelsägg. Men då bör du ju köpa direkt av Adelsåsen utan mellanhänder för att undvika att kalkonkycklingarn har blivit exponerade för något.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ingelavw

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 11 nov-12 kl 09:42 »
Om du inte ska få in sjukdomar så måste dom bo i en miljö där dom inte kommer i kontakt med vildafåglars spillning osv :-/
Vist är det tråkigt när man få ett sjuk djur... och det ska man undvika i det längsta självklart....

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 11 nov-12 kl 09:54 »
jag menar typ ILT som jag är mest rädd för. men sen har jag bästämt mig för att inte köpa fullvuxna djur

FM

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 11 nov-12 kl 15:47 »
ILT går vell inte på kalkoner? Det skulle vara via kontaminering i sådant fall?
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 11 nov-12 kl 17:24 »
ILT går på alla hönsfåglar vad jag vet, jag köper i alla fall helst inte levande hönsfåglar

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Sv: nybörjare
« Svar #32 skrivet: 11 nov-12 kl 19:53 »
Jag har hört att det inte går på vaktlar i alla fall, en bekant hade pratat med veterinär om det.

Kalkoner vet jag dock inte ett skvatt om.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #33 skrivet: 11 nov-12 kl 21:23 »
ILT går på alla hönsfåglar vad jag vet, jag köper i alla fall helst inte levande hönsfåglar
ILT går inte på kalkoner, vaktlar eller myskankor. Hur det är med vanliga ankor vet jag inte men en bekant som slaktade ut efter konstaterad ILT fick beskedet från SVA att det var OK att spara de tre djurslagen utan att riskera att återinfektera de hönskycklingar som hon sedan kläckte fram ur ägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1645 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, torparhulda, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser