Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjare  (läst 7751 gånger)

gåsapågen

• Hälsingland
nybörjare
« skrivet: 04 nov-12 kl 20:32 »
hej jag funderar på att skaffa kalkoner men är väldigt omedvetande hur de är med kalkoner? jag äger höns och ankor och gäss, men vad jag kan läsa mig till i alla fall är att de är som man sköter höns ungefär. Tänkte ha en trio på en hylla då jag inte kan ha dom på golvet i deras blivande hus(vagn). Vilken sort ska jag ha om jag vill ha kött och samtidigt kunna ruva mycket och INTE är nå mycket vit. jag tror de va allt jag kanske kommer på nå mer

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: nybörjare
« Svar #1 skrivet: 04 nov-12 kl 20:48 »
Kalkoner är urkul, men vad menar du med att ha dem på en hylla?

Jag har mina (6 st) i vår gamla hundgård och de älskar att sträcka på vingarna och flaxa och flyga runt. Och de är rejält stora! Jag fick sätta nät som tak över själva rastgården för annars hade de flugit ut. De är bronce-kalkoner som jag köpte i somras. Har tänkt spara en tupp och två hönor för att kunna kläcka själv nästa år så än vet jag inte hur de värper eller ruvar.  ;)

Mvh Solöga

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 04 nov-12 kl 21:05 »
men som en hylla med nätt runt men 1X2 kvadrar stor yta

Solöga

• Småland
    • Furukull
« Svar #3 skrivet: 05 nov-12 kl 16:33 »
Såhär säger reglerna (jordbruksverket)
"Du får som mest ha 2,5 avelsdjur per kvadratmeter golv. Har du slaktdjur får du som mest ha 30 kg per kvadratmeter golv.
Som mest får du ha 4,5 djur per värprede. Redena måste minst vara 0,35 meter breda, 0,5 meter djupa och 0,45 meter höga."

Personligen tycker jag att det verkar bli väldigt trångt. Men visst, enligt ovanstående så skulle du kunna ha 3 avelsdjur på 2 kvadratmeter.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 nov-12 kl 17:17 »
.... vi har kalkoner oxå.... dom älskar att röra på sig...flyger gärna upp på tak och upp i träd..... så för mej låter det som väldigt litet utrymme, i det utrymmet kommer tre st bronce kalkoner  få det väldigt trångt....tänk bara när dom ska sträcka ut vingarna...........dom har en rejäl ving bredd........... bra att du skriver och funderar så  du kan tänka om. Jag utgår från att du har träffat på just bronce kalkoner som ju är ganska rejält mycket större än Cröll....men även dom har ju stor vingbredd.....sen om du tänkt dom ska para sig så, två kalkoner ovan på varandra...med den tredje sittandes bredvid :-/.....Välj mindre fåglar om du bara har det lilla utrymmet....annars välj ett rejält utrymme om dom inte har tillgång till ordentlig utevistelse varje dag alltså... du skriver inget om det.
Vist det kanske är enligt lag,men den där lagen om fåglars utrymme...nja.. den tycker inte jag är så bra....där dom sover kan det vara litet...men dom måste få till gång till ytor att röra sig på...min åsikt.
Kalkoner är fantastiskt trevliga och roliga fåglar. Just bronce är fantastiskt vackra dessutom :-)

Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-12 kl 18:20 »
jag tog 1X2 som ett exempel bara men som störst, kanske 1,5X4

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 05 nov-12 kl 18:23 »
Kommer de inte att få vara ute?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 05 nov-12 kl 18:31 »
så klart att dom ska gå ute ;D jag menar bara vinter boende, jag skulle alldrig ha ett djur så trångt men de är meningen att dom ska bo där de flesta dagarna på vintern

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 05 nov-12 kl 18:34 »
De är ganska härdiga. Själv har jag inga kalkoner än, men gäss, ankor och höns. Gässen och ankorna är ute oavsett väder samtliga årets dagar, hönsen är ute alla dagar när det är varmare än ca -10oC. Djur mår bra av att vara ute, och jag tycker att de gärna kan ha hyfsat liten plats (men såklart med råge laglig) inomhus, så länge de bara får vara ute varje dag och gärna har minst ett par hundra kvadratmeter inhägnad, allra helst ett par tusen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 05 nov-12 kl 18:47 »
dom kommer troligen gå innhägnad på nätterna utom hus på sommaren och sen på vintern är de helger som gäller ;D ;D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 05 nov-12 kl 18:55 »
Lika säker som jag är på att djur mår bäst på att vara ute på dagarna, lika säker är jag på att ingen inhägnad är säker på nätterna. Alla mina fjäderfä är instängda på nätterna, varje natt, utan undantag. Annars kommer de förr eller senare att bli tagna av rovdjur, och då är det enbart ägarens fel. Det borde klassas som djurplågeri att inte hålla sina djur rovdjurssäkert på natten.

Och ja, det har hänt att rovdjur, främst räv tagit mina fjäderfä. Alltid för att jag misslyckats med att stänga in dem säkert på natten. Mitt mål är att det aldrig ska hända igen.

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 05 nov-12 kl 19:45 »
får väl stänga in dom ändå (:)

Solöga

• Småland
    • Furukull
« Svar #12 skrivet: 06 nov-12 kl 13:04 »
Stänger också in mina fjäderfän på natten, fast kalkonerna ogärna vill det. Jag måste putta in dom varje kväll.  ;D
De är inte alls som hönsen, som snällt går in så snart det börjar mörkna.
Helst hade nog kalkonerna satt sig i ett träd på natten.........
De har även en del av rastgården som det är tätt tak på och där är de gärna när det regnar. Annars är de ute hela tiden.
Det ska bli spännande att se var de vill vara när det blir snö  :D

Miks

• -
« Svar #13 skrivet: 07 nov-12 kl 15:03 »
Är sugen jag med på att skaffa kalkoner.

Hade en höna (braham) som ruvade fram 4 st kalkonkycklingar. Men alla dog efter 2 dagar.

Några säger att kalkoner är känsliga. Vet ngn vad som kan menas med det?
Lever ett glatt liv på landet med min man & våra barn. Vi har hästar hundar höns  får & kaniner.
Hundarna tävlar jag gärna lydnad & bruks med.

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 07 nov-12 kl 21:15 »
vad jag har läst mig till så så är de svårt att lära dom äta, och tror jag att dom vill ha mera värme, men de är vad jag har läst mig till

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 07 nov-12 kl 21:41 »
Kalkon-kycklingar är känsligare än hönskycklingar. Helst ska man ha kalkonkycklingar ihop med hönskycklingar (om man kläcker i maskim), då lär hhönskycklingarna kalkonerna äta ordentligt. Kalkoner får inte bli kalla och inte bli blöta. Då dör de.

Jag har inte kalkoner, men har ett stort fjäderfä intresse och läser så mycket jag kan, detta är det jag hittat!

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 08 nov-12 kl 12:01 »
Det stämmer med mina upplevelser av att Kalkoner är lite mer i behov av en mamma när dom kläcks. När vi kläcker i maskin så brukar vi försöka se till att få nån vanlig kyckling samtidigt för att kalkonerna ska lära sig äta och dricka.Kläcker man själv så lägger man in höns äggen en vecka senare så kommer dom ungefär samtidigt.
Kalkoner snurrar och ramlar och är *tövvliga*.... och fantastiskt roliga att se på dom första dagarna eftersom dom är så klumpiga :-) Det är bra att finnas tillhands för dom ...för i bland glömmer dom bort att vända på sig och då får man helt enkelt fixa det åt dom :-) så dom kommer på rätt köl.

Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 08 nov-12 kl 16:03 »
angående vilka sorter jag har träffat så är de brons, cröllenziser(eller hur de stavas) och narrganset. så jag fundera på narrganset, hur är dom?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 08 nov-12 kl 18:51 »
angående vilka sorter jag har träffat så är de brons, cröllenziser(eller hur de stavas) och narrganset. så jag fundera på narrganset, hur är dom?
Som Bronskalkon men ljusare i färgen. Det som är bronsfärgat är mer nogatfärgat på en Narraganssett.

Här kan du läsa om färgen:
http://www.porterturkeys.com/narragansett.htm

Cröllenziser stavas Cröllwitzer och är oftast något mindre än Brons och Narragansett. Med andra ord mer lagom för ugnen om man vill tillaga hel kalkon  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 08 nov-12 kl 20:46 »
jag funderar på bourbor red hur är dom?

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
torbjorn, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser