Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Konservgummi" - Rengöring & förvaring?  (läst 1620 gånger)

grisslan

• Skåne
"Konservgummi" - Rengöring & förvaring?
« skrivet: 01 nov-12 kl 22:49 »
Så har jag äntligen fått tag på en konserveringsapparat med burkar och gummiringar. Dom flesta gummina är helt ok :)
Hur skall dom rengöras bäst? Kokas eller diskas med varmt vatten & diskmedel eller något annat?
Hittade att dom skulle förvaras i en burk med potatismjöl och letar jag så hittar jag kanske något om rengöring också.... Men försöker den lätta vägen i stället.  ::)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Tur-Johan

• Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
SV: "Konservgummi" - Rengöring & förvaring?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-12 kl 21:18 »
Om du menar dom är smutsiga,,, så går det utmärkt med disksvampens hårda sida och gnugga med.
Sedan innan du ska använda dom så lägger du dom i en kastrull med vatten ,,, koka upp, låt gummiringarna ligga kvar.
Plocka gummiringarna direkt från det varma vattnet i kastrullen till konservglaset när det är dags för förslutning.
Vittsen är att dom blir mjukare och håller på så sätt tätt lättare.
Dom blir även destilerade vid kokningen.
Många skulle va fega om dom bara våga.

grisslan

• Skåne
SV: "Konservgummi" - Rengöring & förvaring?
« Svar #2 skrivet: 09 nov-12 kl 12:58 »
Tackar för svaret! :)
Trevlig helg.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser