Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet man om hönsen har lagom hull?  (läst 3635 gånger)

Smajsan

• -
Hur vet man om hönsen har lagom hull?
« skrivet: 01 nov-12 kl 13:15 »
Jag matar och matar och matar......Och dom äter och äter och äter.Men jag vet inte om dom är tjocka eller smala eller kanske helt lagom  :).

Har någon något knep eller nå´t sätt att känna efter,så skulle jag bli glad.Jag har alltid lite dåligt samvete för att jag inte har tagit reda på just detta.

Smajsan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dajen

• Uppland
SV: Hur vet man om hönsen har lagom hull?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-12 kl 13:40 »
Känn på bröstbenet, fick jag lära mig av en viltrehabiliterare. Det ska inte kännas vasst och sticka ut. Om du stryker med fingrarna på ovansidan av din (andra ::)) hand får du något att jämföra med - ungefär så ska det kännas.

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 01 nov-12 kl 14:02 »
Ok! det är nu gjort,jag kände på några av mina 5 månaders orpington.Och jag tror de är lite för smala faktiskt  :( Eller gäller det vuxna höns eller växande med kanske? Om de nu är för smala vad gör jag då?Tratt och tvångsmata?  ;) De rör sig väldigt mycket under dagarna också så de springer väll av sig en massa med.

Fast jag kollade på min fullvuxna hedemora tupp,han får samma kost han,han är nog fläskig istället  :P
Tack för svar  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 01 nov-12 kl 16:19 »
Ungdjur och kycklingar är alltid tunnare över bröstet. Energin går åt till att växa. Det är därför långsamväxande stora raser har extremt dåligt slaktutbyte om man slaktar tidigt. Det är massor av ben men inget kött.

När skelettet börjar vara färdigväxt lägger de på sig muskelmassa också.

Sen måste man kunna sina raser, det är väldigt olika hur mycket hull som är normalt. En lätt värpras är alltid tunn över bröstet en tung ras betydligt mer välbyggd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 01 nov-12 kl 20:55 »
Tack för det svaret, det gjorde mig lugnare faktiskt  :) Jag ska läsa på lite mer ordentligt om de raserna som jag har.Jag tycker att jag kan en hel del men så kommer detta in i mitt huvud,och jag kan inte sluta klämma på dom hur dom känns i hullet.
Men nu ska jag koppla bort det och kolla lite rasvis.Och de ser faktisk väldigt pigga ut förövrigt.
Tack för att ni finns och vill svara  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 01 nov-12 kl 22:25 »
"Bröstbensmetoden" är ändå rätt bra men som ieenilorac skriver så måste man känna sina raser. Silkeshöns som inte flyger får till exempel inte så mycket bröstmuskler att skryta med även om de är vid gott hull  ::) Har man känt hur en avmagrad höna/tupp känns så lär man sig att den kantigheten skiljer sig från en kantigt ungdjur. Som alltid så kommer fingertoppskänslan med erfarenhet  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #6 skrivet: 02 nov-12 kl 11:37 »
Ok  :) Tack! Jag ska nu läsa och klämma så mina fingertoppar också lär sig hur det ska kännas  ;)
Men jag har orpington och isbar och lite blandningar av hedemora/blomme. Det är faktiskt skillnad på dom.Så med tiden kanske jag lär mig  :D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Hull
« Svar #7 skrivet: 03 nov-12 kl 10:50 »
vikten kan väl ge en liten ledtråd (på vuxna).. Ska rasen väga 2kg och dom väger 1,5kg så är nog hullet dåligt ;)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hull
« Svar #8 skrivet: 03 nov-12 kl 21:39 »
vikten kan väl ge en liten ledtråd (på vuxna).. Ska rasen väga 2kg och dom väger 1,5kg så är nog hullet dåligt ;)
Eller så är dom inte rastypiska.... Förekommer en hel del djur som är både mindre och större än vad rasen ska vara. Ett halvt kilo avvikelse från standardvikt på stora raser är inte ovanligt. Inte på Dv Sílke heller förresen  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 03 nov-12 kl 22:00 »
Ja något sånt tänkte jag med,och jag har även en hel del blandisar och där vet man ju inte alls hur stora och hur mycket de ska väga.Jag tror jag håller mig till att klämma på dom (annars måste man ju väga sig själv,och då kan man ju få en chock  ;) ) För dom är ju lite bökiga att väga.

Tack igen för alla svar  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

903 gäster, 3 användare
Báleygr, von tratt, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser