Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många är för många?  (läst 1638 gånger)

asta

Hur många är för många?
« skrivet: 04 jan-07 kl 15:12 »
När börjar det att bli svårt att hålla ordning på dem?
Förra året hade vi 14 grisar på drygt 1 hektar mark och de höll sig snällt inne i hagen och bökade bra, även om de skulle ha behövt vara fler och ha stannat längre.
I år funderar vi på att antingen låna lika många på en ungefär lika stor hage. En mer lättbökad hage. Eller om vi ska slå på stort och göra en stor hage, dryga 3 hektar, och låna in 30 kanske 35 grisar. Tar vi i så vi kräks då? Det är slaktsvin och vi fodrar dem förutom att de bökar. Har elstaket och vindskydd åt dem.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Hur många är för många?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-07 kl 18:54 »
Det beror på hur mycket man orkar med. De ska ju ha foder osv.

Själv ska jag öka på produktionen i år av slaktsvin. Själva kommer våra grisar producera ca 80 kultingar samt kommer jag köpa in lika mycket till i omgångar. Alla grisar går ute året om.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

asta

« Svar #2 skrivet: 04 jan-07 kl 21:05 »
Det beror på hur mycket man orkar med. De ska ju ha foder osv.

Själv ska jag öka på produktionen i år av slaktsvin. Själva kommer våra grisar producera ca 80 kultingar samt kommer jag köpa in lika mycket till i omgångar. Alla grisar går ute året om.

Foder ska vi få i storsäck i år och vi tänkte lägga utfodringsstället närmare vårt stall så att det ska gå lätt att köra ut fodret i spänner. Förra året fodrade vi två gånger om dagen, men jag antar att man får fodra fler gånger om man har många grisar. Så att alla får nåt.

Finns det, förutom fodringen, fler nackdelar med att ha många grisar i samma hage? Blir det mer bråk eller större risk att de vill rymma ur hagen? Förra året fick vi en kull kultingar och de varken bråkade eller försökte ta sig ut. Det var väldigt lugnt i hagen.

Och hur gör man bäst med staketet? Det blir ju ett väldigt långt staket och många ställen som kan bli överbökade. Kan det bli problem? Sist provade vi att göra en hage på 1 hektar först och senare på sommaren öka på med en halv hektar till. Det var ingen jättebra idé för grisarna ville ogärna gå förbi den gamla staketgränsen och den sista hektaren blev inte speciellt uppbökad.

Anledningen till att vi lånar grisar är att de ska böka upp vår mark så det är effektivt bökande vi är ute efter!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 04 jan-07 kl 21:44 »
Man kanske kan ha flera grupper. Har man stort område och flera utfodringsställen tror jag inte det blir mer gruff än vanligt.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1639 gäster, 2 användare (1 dolda)
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser