Det beror på hur mycket man orkar med. De ska ju ha foder osv.
Själv ska jag öka på produktionen i år av slaktsvin. Själva kommer våra grisar producera ca 80 kultingar samt kommer jag köpa in lika mycket till i omgångar. Alla grisar går ute året om.
Foder ska vi få i storsäck i år och vi tänkte lägga utfodringsstället närmare vårt stall så att det ska gå lätt att köra ut fodret i spänner. Förra året fodrade vi två gånger om dagen, men jag antar att man får fodra fler gånger om man har många grisar. Så att alla får nåt.
Finns det, förutom fodringen, fler nackdelar med att ha många grisar i samma hage? Blir det mer bråk eller större risk att de vill rymma ur hagen? Förra året fick vi en kull kultingar och de varken bråkade eller försökte ta sig ut. Det var väldigt lugnt i hagen.
Och hur gör man bäst med staketet? Det blir ju ett väldigt långt staket och många ställen som kan bli överbökade. Kan det bli problem? Sist provade vi att göra en hage på 1 hektar först och senare på sommaren öka på med en halv hektar till. Det var ingen jättebra idé för grisarna ville ogärna gå förbi den gamla staketgränsen och den sista hektaren blev inte speciellt uppbökad.
Anledningen till att vi lånar grisar är att de ska böka upp vår mark så det är effektivt bökande vi är ute efter!