Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skydda odlingar mot Vildsvin  (läst 7220 gånger)

Juniperus

• Gäst
Skydda odlingar mot Vildsvin
« skrivet: 31 okt-12 kl 12:25 »
Hej!

Kommer kanske börja odla på ett ställe där det kryllar av vildsvin. Har ingen erfarenhet av det. Hur ska jag skydda mina odlingar? Jag kommer säkert vara borta från mina odlingar nån vecka då och då, så jag måste nog ha ordentligt skydd så inte allt blir uppbökat.

hånung

• Gäst
SV: Skydda odlingar mot Vildsvin
« Svar #1 skrivet: 31 okt-12 kl 12:27 »
Hej!

Kommer kanske börja odla på ett ställe där det kryllar av vildsvin. Har ingen erfarenhet av det. Hur ska jag skydda mina odlingar? Jag kommer säkert vara borta från mina odlingar nån vecka då och då, så jag måste nog ha ordentligt skydd så inte allt blir uppbökat.
El stängsel  måste väll va det effektivaste  och billigast.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #2 skrivet: 31 okt-12 kl 18:29 »
Japp, två eller tre trådar på ganska låg nivå borde göra susen.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Juniperus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 nov-12 kl 20:33 »
Jag har hört att elstängsel ska vara bra, men jag har ingen tillgång till el. Jag har en hund som vaktar odlingarna och jag kommer bo nära mina odlingar, men om jag lämnar odlingarna för ett par dagar är jag orolig att allt kommer att vara väck. Jag har hört att vildsvin är dåliga på att hoppa och det ska räcka med metalltråd runt odlingarna på låg höjd.

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 nov-12 kl 20:42 »
Batteridrivet el aggregat då? Ström i trådarna är ju ett måste!

parpen

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 nov-12 kl 20:52 »
Jag har hört att elstängsel ska vara bra, men jag har ingen tillgång till el. Jag har en hund som vaktar odlingarna och jag kommer bo nära mina odlingar, men om jag lämnar odlingarna för ett par dagar är jag orolig att allt kommer att vara väck. Jag har hört att vildsvin är dåliga på att hoppa och det ska räcka med metalltråd runt odlingarna på låg höjd.

Jag har sett en galt på ca. 150 kg skutta över en stengärdsgård på ca 1 meter i full fart med två hundar efter sig. Så när de vill kan de allt hoppa! Men jag har ingen aning om de gör det för att komma åt instängslad mat. Skulle dock inte nöja mig med en låg tråd.

MVH Pär P

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 nov-12 kl 14:42 »
Och förutom hoppa så tror jag inte en vildgris drar sig för att lyfta tråden och krypa under, om det inte är ström i den.

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 nov-12 kl 14:44 »
Nej, hur skulle en tråd utan ström i kunna stoppa ett vildsvin??  Den går dom ju bara rätt igenom..

Gullebarnet

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 nov-12 kl 15:06 »
Sen skulle jag va lite försiktig runt vildsvinen med hunden, grannen blev av med en av sina hundar när ett svin tröttna på den.

I det fallet så jagade de å hunden gick på för hårt så galten tröttna väl, kanske inte samma sak om man bara har hunden för att hålla grisarna borta men frågan är om man vill ta chansen?

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 nov-12 kl 15:30 »
Nej, helst ska nog hundarna vara lite vana vid grisar. Här jagade en av dom iväg en galt neråt skogen, men så tröttnade han och vände mot hunden. Men hon var ju van eftersom vi hade egna grisar som hon vallade, så hon hade ju vett att hoppa åt sidan.
Sen kom ytterligare 6 hundar som förstärkning..så då valde han skogen ändå.. :)

wallraff

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 nov-12 kl 15:51 »
Elstängsel samt samtal med de som har jakträtten i området. Skjuts det en individ håller sig den flocken borta i ett par tre veckor.... Sedan får man göra om det hela.

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 13 nov-12 kl 16:43 »
Jag har ärligt talat ingen erfarenhet av vildsvin, men elstängsel lär hjälpa för det mesta. Det finns solcells-batterier som passar till elstängsel. Jag har läst någon gång att det är smart att skaffa skyddsväst till hundar som jagar vildsvin, för det är vanligt att svinet stångar till den på mitten av kroppen och skadar den med betarna. Vart man kan köpa skyddsväst vet jag inte, men skulle tro att det är samma som används mot varg. Allstå borde jägarförbundet kunna tipsa.

Gullebarnet

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 nov-12 kl 17:18 »
Va ute i skogen med våra hundar då de råka skrämde upp en gris från under en gran, Corson ställde sig direkt vid oss för att skydda å Amstaffen satte såklart efter grisen men som tur va så är hon en fegis å insåg väl det när grisen vände :)

Vad jag hört ang väst så kan det även försämra hunden rörelsförmåga, men så har väl alla mynt två sidor :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 nov-12 kl 17:24 »
Ja säger bara det bra inkallning är och o glöm inte det .

Juniperus

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 aug-13 kl 16:59 »
Jag har förberett ett land på 200 kvadratmeter i närheten av en vildsvinsåtel så något måste göras. Jag känner mig inte helt bekväm med elstängsel och undrar om det finns grödor som vildsvinen inte går på. Det jag tänker på nu är sädeslag, bovete, kanske dom inte tycker om kålväxter. Jag känner att jag inte har någon koll faktiskt på vad de äter och inte äter. Trodde att bönor skulle de nog inte gå på men en bonde i trakten berättade att det gjorde det visst.

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 31 aug-13 kl 17:31 »
Grisar är väl allätare såväl som människor. Kan du inte ha el får du bygga ett högt stängsel runt odlingen och grinda och förankra det överdrivet ordentligt så kanske det funkar. Vi har el runt våra odlingar och än har de inte gått igenom men om svälten blir svår tror jag inte ens de bryr sig om en och annan elstöt heller. Det var en grisexpert på radio för ett tag sen som berättade att grisarna backade in under elstängsel för att inte få smällen på känsliga hudpartier.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 31 aug-13 kl 17:43 »
Man kan pissa in reviret sitt ganska rejält, men det har föga effekt i det långa loppet. Och då dom gillar alla slags växter och speciellt sådan med frukt så är nog alternativet att du bygger ett rejält hinder för dom.
Man kan slå ner staketstolp med ½-1 meters mellanrum i 2 parallella rader och fylla med hårt packat ris. Då får man förhoppnings vis ett så pass jobbigt hinder för dom att dom väljer annan mark att böka på.
Fördelen med detta är oxå att man får ett annat mikroklimat innanför detta då det ger lä och höjer temperaturen en skvätt innanför.
Den stora nackdelen är att det är ett enormt jobb, så det kan vara lämpligt att ha elstängsel fram tills man är klar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bo

« Svar #17 skrivet: 01 sep-13 kl 13:03 »
Odlar man grönsaker, måste man ändå ha stängsel mot rådjur och älg. - För att det skall fungera även mot vildsvin, skall det grävas ner en bit. Gunnebostängsel stänger ute hararna också annars räcker det väl med fårstängsel.

Juniperus

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 sep-13 kl 14:42 »
Jag har aldrig haft problem med vare sig älg eller rådjur. De trakter jag odlat i har dock inte varit så rådjurs rika men älgen har aldrig stört mina odlingar trots att de fått klara sig själv i veckor. Rådjur äter väl mest blommor och välsmakande blad, rötter och knölar går de inte på eller?

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 01 sep-13 kl 15:23 »
Jag har aldrig haft problem med vare sig älg eller rådjur. De trakter jag odlat i har dock inte varit så rådjurs rika men älgen har aldrig stört mina odlingar trots att de fått klara sig själv i veckor. Rådjur äter väl mest blommor och välsmakande blad, rötter och knölar går de inte på eller?

Rådjur betade regelbundet av alla potatisblad, på ett ställe här, nu i år. Blev inte mycket till pärer där.. Spenat och rödbetor tar de också. Ett år tuggade de på purjolöken. Smakade några bett, på varje planta..

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser