Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga minigrishydda.  (läst 3411 gånger)

gotthard

Bygga minigrishydda.
« skrivet: 28 okt-12 kl 18:17 »
Hej!
Jag ska bygga ett vindskydd/hydda till tre minigrisar. Jag känner till jordbruksverkets regler men jag vill att den ska vara tillräckligt stor så dom får plats men inte större än att dom kan hålla lite värme på vintern.
Dom kommer gå utomhus hela året och kommer inte vara instängda utan ha möjlighet att gå ut och in som dom vill.
Det är ju en fördel för mig också att den inte är för stor för den kommer flyttas flera gånger under året.

Utan att ha någon erfarenhet av minigrisar har jag gissat att ett innemått på 100*120 cm och 75cm till taket skulle funka. Den kommer självklart vara isolerad och full med halm.
Vad tycker ni? (gärna snabba svar för jag hade tänkt köpa material i morgon måndag :P)

Tacksam för alla tips, erfarenheter och idéer.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga minigrishydda.
« Svar #1 skrivet: 28 okt-12 kl 19:19 »
Jag tycker det verkar ganska litet. 
Vår hydda som ännu inte är bebodd är ca 2x 3 meter och omkring metern hög.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 okt-12 kl 19:34 »
1m*1,2m kommer inte 3 minigrisar få plats i.  Så stort har jag till mina 3 myskankor :)

L2m*B2m*H1m skulle kunna vara ett rimligt mått på ett litet krypin.

Lycka till!  Minigrisar e supper mysiga ;D

gotthard

« Svar #3 skrivet: 28 okt-12 kl 20:04 »
Tack för snabba svar!
Efter era svar och att ha tänkt till inser vi att våra mått är lite små. Har tidigare fått rekomendation att bygga på en SJ-pall och sett bilder på nätet där hyddorna har varit ganska små men de har kanske inte använts på det sättet vi har tänkt oss.
Men.
2*3m, är inte det lite väl stort om man tänker sig att grisarna ska kunna hålla lite värme i huset?
Som sagt, vi har ingen erfarenhet av grisar så ni får gärna fortsätta att ge synpunkter och tips, vi kanske tänker helt galet.

Skogsvilde

• -
« Svar #4 skrivet: 28 okt-12 kl 20:16 »
bygger man hyddan som ett valv så blir det varm och ombonat om dom har bra med strö.  Får du tag på sån där tjock plast som man har i temperaturslussar så blir klimatet i hyddan perfekt för grisarna.
http://www.lantbutiken.se/butik/646-plastrida-och-koldrida-mot-kyla-for-losdriftstallar
Men inte nödvändigtvis.

gotthard

« Svar #5 skrivet: 29 okt-12 kl 12:42 »

Ja just det! Någon typ av köldridå hade vi också tänkt på... finns det inte lite risk att grisarna "äter"/förstör plasten??

Nu är bygget i gång i alla fall!  :)
Det blir betydligt större än vi tänkt från början och därför också omöjligt att flytta för hand.... det får vi lösa på annat sätt. Men nya frågor dyker ju upp;

1: Golvskivan är av ett halt och blankt matrial - borde vi lägga något ohalare på den? (tex uppochnervänd masonit eller råspont) Eller gör det inget att det är halt när det ändå är täckt av massa halm??
2: Hur stor dörröppning kan passa -40X60??

Tack på förhand!!

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 29 okt-12 kl 13:15 »
ingen skiva..
massor av halm... 

du skall kunna ta dig in  ;)
Men inte nödvändigtvis.

gotthard

« Svar #7 skrivet: 29 okt-12 kl 13:28 »

Nja, den hala skivan kommer att vara där. Frågan är om vi ska ha något ohalare uppepå den!? Jag tolkar ditt svar som att du rekomenderar det?

Vi kommer att kunna ta oss in för via en borttagbar kortsida, dörrhålet ska alltså bara passa grisarna ;D Men kan 40X60 funka till småväxta minisar??

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 dec-12 kl 12:25 »
Ang om grisarna tuggar/ biter på plasten så hade jag samma frågeställning. Därför satte jag upp presenning innan beslut om köldridå. Och de biter. De ser det som bra bo- material och vill ha in det i boxen. //mvh
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Blekslätten

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 08 jan-13 kl 04:21 »
Nu, blev jag riktigt nyfiken...klara dessa små söta varelser av att gå ute på vintern...i så fall funderar jag på att skaffa mej några ;D :D

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #10 skrivet: 08 jan-13 kl 07:59 »
Hej!

Jag håller inte med [xx] tyvärr. Han har dock inga grisar heller. ;)

Minigrisar är ju lite olika storlek. Men om jag tänker mig minigrisar alla pyret på gyllene knorren så verkar ditt första mått helt ok. Tänk snarare för litet än för stort när det gäller grisar. Vi har en koja som är en pall på bredden och två på längden. I den hade vi 7 växande linderödare i höstas och den var väl tilltagen.

Kallrasridå kan du fetglömma! Gör istället en gång in till själva kojan som "windstoper" Grisar förstör allt!!

Du behöver inte alls komma in. Det har vissa fördelar att kunna det. tex om du måste behandla ett sjukt djur som lagt sig i kojan men gör hellre taket öppningsbart. Städa finns ingen anledning att göra. Grisar vill ha det rent runt sig. Den smutsiga halmen drar de ut eller äter upp och du kan fylla på med ny. Enda anledningen till att du skulle behöva städa är om du får ohyra och då skulle jag hellre bränna ner hela kojan. Eller om någon grisar där inne, då kan det bli lite snuskigt. Men som sagt öppningsbart tak är bättre än att krypa in till både sjukt djur eller nygrisad sugga!   :o

Lycka till!

« Senast ändrad: 11 feb-13 kl 14:06 av Sirpa »
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 feb-13 kl 13:38 »
Golv med båtplywood och bås- pall- matta är bra! Gör taket avtagbart så att du kan sanera och torka ut.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 4 användare (1 dolda)
pohlare, Conorcccc, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser