Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanske en dum getfråga  (läst 6733 gånger)

ängesgården

• Dalarna
SV: kanske en dum getfråga
« Svar #20 skrivet: 19 nov-12 kl 10:22 »
så är det med flasklamm oxå, kan vara lite besvärligt i början när de ska bli avvanda, men man får stå ut med deras bräkande en tid, de glömmer ju ganska snart om de inte får något mer ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Sussilo

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 nov-12 kl 13:10 »
Ja, jag har matat de med flaska, och de skilldes tidigt fràn sin mor.

Jag tror att det är här problemet med att de inte stannar i hagen finns. Flaskkillingar som inte flaskas upp i gruppen av sina släktingar där de hör hemma, utan i en människas famn eller alldeles intill, blir ofta varken getter eller människor. När dagen kommer då semestern är slut eller plugget börjar och man måste stänga in dem hos flocken eller i en hage, kommer dessa problem.

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 19 nov-12 kl 13:35 »
Jag hade getter i stor skala på 80-talet upp till 60 - 70 st. Körde med en träningsfålla som det inte gick att ta sig ut ifrån. I den hade jag en eltråd nära mark på insidan stängslet. Efter att ha haft getterna i denna i en till två veckor kunde jag stänga en killingflock med en enkel eltråd. Viktigt är att djuren har bra tillgång till mat och vatten hela tiden.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Sussilo

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 nov-12 kl 18:30 »
Det var säkert en mycket effektiv metod. Med så många getter måste man ju få gethållningen att funka. Hade du mejeri, LazarusX ?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #24 skrivet: 20 nov-12 kl 21:37 »
Vintertid - behöver de öven vindskydd, sommartid - ett mörkt kryp in med små öppningar att gå in och ut genom ) så att de kommer undan knott,  Sommartid oxå skugga.  Men om hagen är tråkigare än omgivningen kommer de att räkna ut ett sätt att ta sig ut!  /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: en getfråga (finns inga dumma frågor här!)
« Svar #25 skrivet: 21 nov-12 kl 00:17 »
Flaska eller inte, så trivs våra tamgetter med folk.  Göingegeten bör räddas, och bör därför inte blandas med andra raser alls.  Våra glada lantras- och allmogegetter lär ska göra mer eller mindre mos av de timida ullproducenterna.  Jag föreslår att du försöker bestämma vad du ska ha getterna till innan du väljer ras.

Varning för den typen av elnät som har mjuka trådar även lodrätt - jag hade flera dödssfall i den sorten.  Den säljs tyvärr fortfarande, trots att den borde ha varit förbjuden och/eller utkonkurrerad för länge, länge sedan.

Och välkommen till gettavlan!  :D  Här finns inga dumma frågor; möjligtvis frågor som redan har ställts av någon annan!  :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, Anders Flix, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser