Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skrubba hästen på hösten....  (läst 3628 gånger)

saint206

• Småland
skrubba hästen på hösten....
« skrivet: 25 okt-12 kl 08:57 »
ja just det. jag ska ge mig på att tvätta min ponny. hon har varit riktigt sjuk och stått isolerad inomhus i tre månader, hon luktar fan, är full av mjäll/stöv och har klåda... men jag är orolig.. :-\ brukar ytterst sällan duscha mina hästar, och defenitivt inte när det är max fem grader ute!
tvättar henne givetvis i varmvatten, och har lånat in så jag har tre täcken att byta med, samt planerar att första frottera henne, sedan täcka och skritta, byta täcke och skritta igen..
livrädd att hon ska dra på sig en förkylning, hon har ju nyss blivit frisk...
hur hade ni gjort?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: skrubba hästen på hösten....
« Svar #1 skrivet: 25 okt-12 kl 09:03 »
Jag tvättar sällan mina hästar den kalla årstiden men du ser ju ut att ha en plan som kan funger. Att ge dem mat att äta hjälper dem också att hålla värmen. Lycka till :D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 09:06 »
jo, mat har hon ju fri tillgång till, men hon kan ju inte äta och skritta samtidigt....(eller ja, kan å kan, de e ju en ponny... ::) ) jag är mest oroligt under själva skrubbtiden, jag måste ju verkligen SKRUBBA henne, och det kommer ju ta tid... och under den tiden kommer hon bli kall.... :-\

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #3 skrivet: 25 okt-12 kl 09:10 »
Jag brukar inte tvätta hästen när det är kallt, bara benen och eventuellt svansen.
Men om du nu måste det så se till att hålla hästen varm och dragfritt. Går det att vara inne och värma upp stallet tillfälligt medans du torkar hästen? Sätta på några kupefläktar tex.
Jag skulle inte gå ute för att få hästen att torka om inte den är helt täckad ordentligt där den är blöt. Fast det beror ju på hur kallt ni har, vi har det ganska så kyligt idag så här skulle jag inte tvätta en häst.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 25 okt-12 kl 09:12 »
Du får skrubba fort ;D Jag har tvättat ryggen förra veckan på ett hbl som fått vattenskorv, hon har inte så tjock päls, blev lite kall på de ställen jag tvättade först men det var inget överhängade problem, jag torkade så torrt det gick och sedan en fleece på och in i box och äta hö, hon frös inte sedan med täcke på (som jag bytte efter en stund). Men då tvättade jag bara från manken över ryggen ner till svansen, inte hela hästen, så hon var ju torr för övrigt.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 25 okt-12 kl 09:18 »
har inget stall, hon har lösdrift och bor på min trädgård...:/ hon har tjoktjock vinterpäls så jag lär behöva en stund på mig att skrubba för att komma in på skinnet...:/ vi har typ fem grader och småregningt här idag... men det ska bli kallare å kallare nu...:/

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #6 skrivet: 25 okt-12 kl 09:20 »
Det är ju det där med att tvätta hela hästen som gör det lite svårare, för den blir ju helt nedkyld.
Om det inte går att värma upp utrymmet så kanske ta en bit i taget en dag i taget?
Annars som sagt så kupefläktar några stycken riktade runt hästen medans du tvättar den om du står inne så klart.

Inget garage? Jag skulle inte tvätta med dom förutsättningarna. Skaffa torrshampo och testa.

saint206

• Småland
« Svar #7 skrivet: 25 okt-12 kl 09:23 »
jo visst har jag garage, men där står en amazon utan motor... :-[ kupefläktar och vatten känns inte så lyckat även om jag hade haft den möjligheten.. :o om hästen bara var skitig hade jag givetvis bara ryktat henne ren, men nu är det ju främst klådan och de feta stövet jag vill ha bort, och där tvivlar jag på torrshampots effekt... :-\

saint206

• Småland
« Svar #8 skrivet: 25 okt-12 kl 09:53 »
gör ett frest med potatismjöl i mängder istället. för nu började det snöa här.... :'(

Luff

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 okt-12 kl 21:22 »
Kan du få henne svett? Borsta först så mycket det går, få henne att svettas och sen borsta när hon torkat.

Renaste hästen blir det om dom svettas, rullar sig i lera och sen torkar och sen får man putsa några timmar - men jäklar vad det blir bra - fast leran kan du ju strunta i den här gången. ;D
//Luff

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 25 okt-12 kl 21:28 »
Jag skulle precis rekommendera det Luff skrev.... Lera "is da shit"

Som jag ser det är inte det stora problemet att hästen blir blöt undertiden du tvättar den. Den blir av med alla fetter i pälsen, som den så väl behöver för att hålla värmen framöver. Jag hade inte gjort det.... nej, ett ordentligt lerbad kommer ta udden av både klåda och illalukt :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 25 okt-12 kl 22:09 »
Tvätta en fläck åt gången o se till att torka , låt det ta några dagar att få henne ren.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 25 okt-12 kl 22:35 »
Har du satt igång hästen? Se till att hästen är varm när du tvättar den, så torkar den fortare, än om du duschar en häst som kommer in hutrandes från hagen.

Men jag kan väl tycka att om hästen har stått inne i 3 månader, lär den inte ha särskilt mycket vinterpäls? Travhästar duschas så gott som dagligen utan att bli sjuka och en stor del av dom står ändå i uteboxar numera.

Tvätta hästen, lägg på den täcken som du kan byta om du vill efter en stund och borsta av hästen. Och ge den hö att mumsa på under tiden.

Jag lovar att hästen inte blir sjuk.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 29 okt-12 kl 08:10 »
Vad har den hästen  lidit av? En sjuk häst som stått tre månader utan rykt. Att sköta en häst är att rykta den och se om hovar och tänder,äter och skiter gör den själv.
Det är inget problem med att  tvätta en häst även om det är kallt väder. Svettskrapa och tracka den efteråt,för en häst torkar fort om den rör sig.
Travhästar som tvättas och står i en kall transport i flera timmar utan att bli sjuka. Hästar tål kyla betydligt mer än vad man i allmänhet tror.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 okt-12 kl 12:24 »
Vad har den hästen  lidit av? En sjuk häst som stått tre månader utan rykt. Att sköta en häst är att rykta den och se om hovar och tänder,äter och skiter gör den själv.
Det är inget problem med att  tvätta en häst även om det är kallt väder. Svettskrapa och tracka den efteråt,för en häst torkar fort om den rör sig.
Travhästar som tvättas och står i en kall transport i flera timmar utan att bli sjuka. Hästar tål kyla betydligt mer än vad man i allmänhet tror.
Instämmer till fullo  se till att få fart på dö köttet nu  ;) :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 4 användare
Bender, Nataks, ärt, Kristoffer Alexandersson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser