Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig tillväxt på slaktgrisarna  (läst 2764 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Dålig tillväxt på slaktgrisarna
« skrivet: 23 okt-12 kl 16:12 »
Har 5 st slaktgrisar som inhandlas i maj och ska slaktas om en månad. Är på 5:e året med grisar och de har alltid växt bra förut, och den största tillväxten har skett ganska sent. Slaktvikterna har legat kring 80-90 kg. Nu börjar jag inse att det blir rekordsmå julskinkor i år. Det är ju bara en månad kvar till slakt och grisarna är så små att min man med lätthet lyfte upp en gris som rymt och släppte tillbaka den över staketet. Vi förstår inte vad detta beror på. Vi försöker öka på fodergivan idelligen men då bara lämnar de maten. Vi har alltid utfodrat med i huvudsak krossat korn som vi blötlagt, sen får de fri tillgång till halm och de har ett ca 600 m2 stort område att böka på. Har prövat ge dem ärter också, men de lämnar dem, de vill inte ha äpplen heller. De har aldrig verkat sjuka utan är glada och pigga, jag har det här med rödsjuka i bakhuvudet eftersom de inte är vaccinerade, men jag vet inte. Det har ju gått bra alla andra år. Nu har jag nog gett upp hoppet på att de ska växa något mer men man skulle ju vilja ha en förklaring, annars känns det meningslöst att ha grisar igen...
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Dålig tillväxt på slaktgrisarna
« Svar #1 skrivet: 23 okt-12 kl 16:48 »
Ja en 8 månaders gris som lämnar mat har då aldrig jag varit med om! Så något fel måste det vara. Sen vet jag inte hur stark din man är men våra grisar som är födda i mars skulle jag inte ens komma på tanken att lyfta över något staket, tror nog grisen skulle lyfta mig istället ;)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 okt-12 kl 16:55 »
Vad är det för ras då?

Mina var aldrig särskilt förtjusta i att bara äta spannmål, utan det blev ju fart på dom när dom fick lite koncentrat på också.

Dessutom växer dom ju inget på bara vanlig spannmål. I så fall får du ju ge 7 - 8 kg per dag om det ska bli nåt av det.  Jag tycker det låter som fullt normalt om du fick dom som 25 kilos i maj och bara har gett spannmål tills nu.

Sen kan det ju ha varit pellar du köpte.. och dom växer ju emellanåt ingenting om man har otur.

Så lite mer info vore bra..

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 okt-12 kl 17:10 »
Hoppas verkligen du inte fått tag på Pellar.... hur är det med avmaskningen? 

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #4 skrivet: 23 okt-12 kl 22:26 »
Jag har inte avmaskat, har aldrig gjort det förut heller, de går på nya marker varje år, eller i vart fall där det inte gått grisar på minst 4 år. Brukar man avmaska slaktgrisar, har aldrig hört det förr?

Jag hoppas verkligen inte att jag fått pellar, hur vet man det? Jag har köpt av samma bonde i 4 år nu, tycker att det vore konstigt om han säljer pellar till mig.

Sen detta med att bara utfodra med korn.. Vi har ju gjort det i 5 år nu och det har ju alltid gått bra förut. Den största vi slaktat var över 100 kg i slaktvikt, uppfödd endast på korn, tycker att det känns så bra att slippa ge foder med soja i.

Kanske ska åka och köpa en säck koncentrat ändå, en månad, hur mycket hinner de växa på en månad?

Det är föresten vanliga slaktgrisar, typ blandningar mellan piggham och svenskt lantsvin tror jag.

Vet inte vad jag ska ger mer för info  ???
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #5 skrivet: 24 okt-12 kl 08:02 »
Ger du en riktig blandning med 15 procent koncentrat och resten spannmål.  Lite extra då dom går ute i detta skit väder så runt 4-5 kg per dag. Då ska dom öka 30 på en månad om dom är friska.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #6 skrivet: 24 okt-12 kl 08:28 »
Ger du en riktig blandning med 15 procent koncentrat och resten spannmål.  Lite extra då dom går ute i detta skit väder så runt 4-5 kg per dag. Då ska dom öka 30 på en månad om dom är friska.

Menar du att jag ska ge varje gris 4-5 kg foder per dag varav 15% är koncentrat? Måste bara räkna ut ungefär hur mycket jag ska köpa...

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #7 skrivet: 24 okt-12 kl 08:47 »
Ja. Om du vill ha dom ute den här årstiden. Tar du in dom räcker det med 3 kg per gris och dag.   Men pröva med ett par säckar först och se om dom äter. Kan ju vara sjuka på nåt vis också. Tex lunginflammation.  Och då hjälper inte bara mat.
« Senast ändrad: 24 okt-12 kl 08:55 av Existens! »

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #8 skrivet: 24 okt-12 kl 15:20 »
Så där ja. Har nu varit till Granngården och köpt koncentrat, har blandat till foder nu och håller tummarna för att de ska äta med god aptit ... börjar de inte växa nu så får jag väl ta ett snack med bonden jag köpte dem av och fråga vad det var för grisar han sålde till mig i år...

kurt

« Svar #9 skrivet: 25 okt-12 kl 19:00 »
Inälvsparasiter är nog vanligare än man tror

http://www.jti.se/uploads/jti/R-386-KL.pdf

Existens!

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 okt-12 kl 19:06 »
Ja, visst kan det finnas parasiter, jag har dock aldrig haft problem med det på utegrisarna faktiskt.
Men jag vet att jag den här hösten flera gånger tänkt att jag är så glad att jag inte har några grisar ute. När dom blir blöta och kalla hela tiden så krävs det mängder med energi bara för att hålla sig varma, och det blir inte nåt över till tillväxten.
Jag vet när jag hade grisar ute i oktober och de stod helt still i tillväxt.. sen tog jag in dom till varm och torr box, och man formligen såg hur dom blev större för var dag.
Sen kan det ju alltid vara lunginflammation också.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #11 skrivet: 04 dec-12 kl 17:02 »
... så där ja, vi slaktade helgen innan första advent. Hade proppat i dem 2 säckar piggfor från Granngården. Det gjorde susen, deras aptit gick upp något otroligt och de ökade sitt matintag till det 4-dubbla av vad jag lyckats få i dem innan, jag skulle bara ha börjat en månad tidigare så hade vi fått normala slaktvikter inser jag. Nu blev det slaktvikter mellan 42 och 55 kg. Jag får ändå vara nöjd med tanke på hur små de hade varit om jag inte börjat ge dem kraftfodret.

Däremot upptäckte vi när vi slaktade dem att åtminstone 2 av dem hade spolmask. Vilka vidriga maskar :P Större än stora daggmaskar, en hade massor av dem i tunntarmen (tror jag att det var). Det känns lite trist att området där vi haft dem nu är fullt med äckliga spolmaskägg som tydligen överlever hur länge som helst. Vidrigt att de går på människor också...

Existens!

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 dec-12 kl 20:29 »
Masken lär ju gjort sitt på tillväxten också..

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #13 skrivet: 17 dec-12 kl 22:44 »
Brukar du avmaska slaktgrisarna?

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 dec-12 kl 23:02 »
Nej, men jag hade rätt stor rotation på hagarna.. Annars hade jag fått göra det.
Suggorna avmaskades vid behov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser