Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?  (läst 2131 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« skrivet: 23 okt-12 kl 11:48 »
Ok, jag är lite lat idag och orkar inte söka ihjäl mig efter info varken här eller på Jordbruksverket.

Är det ok att mocka ur en djupströbädd vartannat år eller måste det ske varje år?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-12 kl 12:24 »
Hej! det beror på hur högt till tak du har ;)

Beekeepern :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Kottisgården

  • Inlägg: 210
    • Västerbotten
SV: Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« Svar #2 skrivet: 23 okt-12 kl 12:33 »
Länsstyrelsen vill att det görs varje år.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Plastblomman

  • Gäst
SV: Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« Svar #3 skrivet: 23 okt-12 kl 12:44 »


jadu det är tilräckligt jävla tungt att göra det varje år och nåt annat skulle då jag inte göra.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« Svar #4 skrivet: 23 okt-12 kl 12:53 »
För din egen skull hade jag gjort det varje år. Vi tog över stallar här när vi köpte gården och när vi skulle röja ut och renovera inredningen så skulle jag ju ta ut jorden tänkte jag....det var bara det att det var välbrunnen ströbädd som låg där, det var som att mocka sten! Det är TUNGT! som nån sa det är tillräckligt jobbigt att göra det varje år och det är då inte lättare att göra det varannan...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« Svar #5 skrivet: 23 okt-12 kl 13:05 »
Vi kommer att göra det med traktor, så det är inget problem med att det är tungt. Till taket har vi mellan tummen och pekfingret sisådär en 3-4 meter minst så det är inget problem heller.

Undrar bara om det är reglerat i lag eller mer som en rekommentation från SJVs sida?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« Svar #6 skrivet: 23 okt-12 kl 14:21 »
Länsstyrelsen vill att det görs varje år.

Varför vill dom det? Å "vill" dom bara det, eller finns det ett regelverk som säger att man måste det?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« Svar #7 skrivet: 23 okt-12 kl 14:32 »
Det finns ett regelverk, paragraf 30:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.6b0af7e81284865248a80002467/2010-015.pdf
Ordentlig rengöring 1 gång/år.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« Svar #8 skrivet: 23 okt-12 kl 14:34 »
Det finns ett regelverk, paragraf 30:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.6b0af7e81284865248a80002467/2010-015.pdf
Ordentlig rengöring 1 gång/år.
Mvh
Charlotte


Titta! Där står det ju. Tack Charlotte! Hade iofs redan bestämt mig för att mocka ur... men nu slipper jag ju gräma mig för att göra det "i onödan" :)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« Svar #9 skrivet: 23 okt-12 kl 15:00 »
Titta! Där står det ju. Tack Charlotte! Hade iofs redan bestämt mig för att mocka ur... men nu slipper jag ju gräma mig för att göra det "i onödan" :)
Det känns ju lite onödigt om man har gott om utrymme och så högt i tak så att bädden knappast märks...
Men om man får en kontroll så blir det en anmärkning :-\
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« Svar #10 skrivet: 23 okt-12 kl 16:46 »
Nu förespråkar jag inte att man ska mocka ur vartannat år, men hur tusan skulle länsstyrelsen upptäcka om man hade en tvåårig bädd egentligen? Gräva sig ned och kolla hur förmultnat det är längst ner?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Mocka ur djupströbädden varje eller vartannat år?
« Svar #11 skrivet: 23 okt-12 kl 17:52 »
Hos mig tyckte dom att ströbädden var hög  en gång på hösten och rotade i den (innan jag hann förklara att bädden är ovanpå den gamla båspallen och igenbyggd mockarränna och därför upplevs som "hög" när man står i gången.
 Vet ställen där dom kollat om bädden är "sannolikt" tjock efter djurantal osv, och kommer dom på hösten (man vet ju inte när dom tänker komma) så ser dom ju om bädden är nyanlagd eller inte om dom rotar lite...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser