Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar bort kålfjärilens larver?  (läst 18332 gånger)

hönstanten

• Gäst
Vad tar bort kålfjärilens larver?
« skrivet: 03 jan-07 kl 18:20 »
jajaja..kom nu inte och säg att pocka dom för hand för det har jag prövat...även odlat dem under fiberduk och tillsammans med tagetes och ringblommor....så nu får jag gå till affären och köpa kål i alla former och funderar allvarligt på att lägga ner min kålodling. 7 år i rad har den blivit uppäten..:-(
Dom som odlar krav-kål måste ju ha ett kravgodkänt medel mot dessa otyg. Är det någon som kan något om detta????????????????

pleeeease
« Senast ändrad: 03 jan-07 kl 18:21 av hönstanten »

rosita51

• Skåne
Re:Vad tar bort kålfjärilens larver?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-07 kl 19:49 »
Jag undrar detsamma! I två år har min kål blivit uppäten trots handplockning av mask / odlad under väv  ??? Så nu tänkte jag lägga ner kålodlingen  :'( men det finns kanske något KRAV-godkänt dundermedel som kan stoppa larverna  :-[
MVH Rosita zon 1

AndersT

« Svar #2 skrivet: 03 jan-07 kl 20:21 »
Har samma problem som er andra, men broccolin har jag lyckats rädda genom att spruta såpvatten på bladen, och larverna, så fort angreppen börjar, mycket arbete så för en stor odling är det nog inte bättre än att plocka för hand, och på vitkålen hjälpte det inte alls..

Ajon

• -
« Svar #3 skrivet: 03 jan-07 kl 23:02 »
Såg att ni har haft lite problem med era kål larver, tyvärr är det nog bara fiberduk som gäller. Har själv lyckats med ganska stora kålodlingar under fiberväv i flera år. Måste dock vara jätte noga med att det är tät överlat, inga håll, är det bara ett pyte hål kommer de in, i år ska vi prova en ny strategi. Bygga en ram som vi fäster myggnät runt och sedan ställer på våra bänkar.

Kämpa på
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jan-07 kl 23:04 »
finns det ingen insekt eller annat djur som äter kålfjärilens larver?

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 jan-07 kl 05:41 »
Jag har anvant Turex som ar ett biologiskt bekampningsmedel i form av bacillen Bacillus thuringiensis som dodar larverna. Jag var osaker pa om man kan kopa det som vanlig konsument, eller om det bara saljs till yrksodlare (vilket jag var nar jag anvande det).

Sokte lite pa natet och hittade foljande:

http://apps.kemi.se/bkmregoff/default.cfm

http://www.giftfrimiljo.nu/sa/node.asp?node=455

Sakert finns mer info darute for den som soker, t ex var man kan kopa och ovriga instruktioner om anvanding osv. Jag ar inte hemma och saknar mina bocker som ar bra att ha nar minnet sviker...!

Jag har for mig att vi senast sprutade ca 3 ggr under sasongen och att vi efter det inte hade nagot angrepp pa kalen. Det ar viktigt att borja i tid pa varen/forsommaren samt att fortsatta halla koll hela sasongen. De sma "angrepp" man kan fa pa sensommaren/hosten brukar vara mindre och ga att klara av med handplockning om man inte har alltfor stor kalodling.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Bo

Broccoli
« Svar #6 skrivet: 04 jan-07 kl 07:56 »
odlar jag under väv spänd över bågar. Väven är vit byggnadsställningsväv som hållt i minst tio år redan. Bågarna kan man göra av aspstänger som man trycker in i bitar av grov svart vattenslang. Jag har en gång i mitten och upphöjda bäddar med en rad broccoli på varje sida. Ytterst närmast väven har jag bondbönor. Gödslat och täckt med hö.

(Bekämpning med bakteriekultur kan väl fungera men jag har varit ängslig för att bakterien skulle sprida sig i naturen och göra slut på alla fjärilar.)

hönstanten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jan-07 kl 13:31 »
Tack för era svar! Jag har också läst om Turex men inte lyckats att hitta var man kan få tag på det.
Jag har odlat i stora bäddar med ramar runt så jag har nitat fast fiberduken så det har varit absolut tätt. Jag har också bytt ställen och jord om dom nu kan överleva i jorden. Jag hittade tom en kålfjäril i vår källare förra året i januari....snacka om girig fjäril...först äta upp kålen och sedan sitta o övervintra i vår källare..:-(

Så...någon som vet var man kan köpa Turex??????????????

Och Bo, det vore ju tråkigt om flera fjärilar försvann det håller jag med om. Det kanske finns några studier gjorda på det? Det vore ju konstigt om det är kravgodkänt men samtidit dödar andra fjärilar.

Bo

Det är inte bara kålfjäril
« Svar #8 skrivet: 04 jan-07 kl 15:55 »
det finns väl kålmal och kålfluga också.

Jag antar att du alltid måste lyfta undan väven vid rensning och plockning och då har de ju kommit in.

Har du istället en lång tunnel med upphöjda bäddar och en gång i mitten, kan du stänga om dig under arbetet.

Jag tror mig förstå att fjärilarna lägger ägg även genom väven då bladen ligger emot. Jag kan få angrepp sent på säsongen men bara fläckvis. Jag hade mer problem med sniglar som kom in med täckhöet där de övervintrat.
« Senast ändrad: 04 jan-07 kl 16:00 av Bo »

Alba

• Södermanland
Re:Broccoli
« Svar #9 skrivet: 04 jan-07 kl 19:43 »
(Bekämpning med bakteriekultur kan väl fungera men jag har varit ängslig för att bakterien skulle sprida sig i naturen och göra slut på alla fjärilar.)

Turex ar kansligt for solstralar och effekten minskar efter ca en vecka, vad jag vet. Jag kan inte svara pa hur lange doda bakterier ar skadliga eller hur lange proteiner mm kan skada larver och andra insekter.

Bacillus thuringiensis anvands aven i storre skala och har sprutats fran flygplan. Troligen finns forskning, det galler bara att hitta den.
Googlade lite latt och hittade detta: http://miljoforskning.formas.se/formas/jsp/document.jsp?idocument=191

Om man inte vill spruta nagot alls galler det att vara ihardig och tacka med fiberduk genast, halla noggrann koll, se till att det inte finns nagra hal i duken, se till att den ligger ann mot marken och inte blaser av varannan dag osv. En annan viktig del av vaxtskydd ar att se till att plantorna mar sa bra som mojligt och pa sa satt hjalpa dem att vara sa motstandskraftiga som mojligt, dvs ej lata dem torka, kvavas av ogras, godsla tillrackligt men ej for mycket osv.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

hönstanten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 jan-07 kl 14:24 »
Nu har jag hittat ett ställe där jag tror att man kan köpa turex
http://www.econova.se/fs2/cache/turex.pdf

Hoppas att det funkar! Lycka till ni andra!

Anders Plogen

• -
« Svar #11 skrivet: 20 feb-07 kl 16:19 »
Econova har avvecklat hela sin verksamhet för biologisk bekämpning, däribland Turex.... Nu har de bara kemsikt jox. Turex finns ej att få tag på i sverige just nu enl. telefonsamtal med Biobasiq.

Dock kommer det att finnas att köpa till sommaren (eller motsvarande preparat) på www.nyttodjur.se. Dessutom i konsumentförpackning!!!

Skönt. Då kan jag beställa kålfröer i år också. Har blivit av med ALL kål flera år trots ihärdig plockning och fiberduk... Tänkte ge upp om inte det här hade dykt upp.

//Anders

annika

• Bohuslän
Re:Det är inte bara kålfjäril
« Svar #12 skrivet: 21 feb-07 kl 17:28 »
Hej Bo, blev sà nyfiken, hur stora ãr dina bàgar/tunnlar? och vad gõr du mot vinden jag bor pà ett blàsigt stãlle, hãlsn annika
det finns väl kålmal och kålfluga också.

Jag antar att du alltid måste lyfta undan väven vid rensning och plockning och då har de ju kommit in.

Har du istället en lång tunnel med upphöjda bäddar och en gång i mitten, kan du stänga om dig under arbetet.

Jag tror mig förstå att fjärilarna lägger ägg även genom väven då bladen ligger emot. Jag kan få angrepp sent på säsongen men bara fläckvis. Jag hade mer problem med sniglar som kom in med täckhöet där de övervintrat.

Bo

2,5 meter mellan hålen
« Svar #13 skrivet: 21 feb-07 kl 18:52 »
där jag sticker ner aspstängerna som jag valt för att sticka in i plastslangbitarna som är rätt grov styv svart vattenslang hittad i kontainer.

Ställningsväven hittade jag efter att ha frågat på en ställningsfirma var de köpt sin. Den hålls på plats med två tums järnrör och stenar som ligger längs kanterna. Väven är så bred att man får tillräcklig höjd under för att bekvämt kunna sköta sin odling. Vinden får inte tag i väv på samma sätt som i plast.

Dessa tunnlarna flyttar jag omkring lite år från år men det går att odla kål år efter år samma ställe också. Det gör jag under en stor kupol som också är täckt med väv.

Richard

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 feb-07 kl 22:55 »
jajaja..kom nu inte och säg att pocka dom för hand för det har jag prövat...även odlat dem under fiberduk och tillsammans med tagetes och ringblommor....så nu får jag gå till affären och köpa kål i alla former och funderar allvarligt på att lägga ner min kålodling. 7 år i rad har den blivit uppäten..:-(
Dom som odlar krav-kål måste ju ha ett kravgodkänt medel mot dessa otyg. Är det någon som kan något om detta????????????????

pleeeease
Apanteles glomeratus,Jag vet inte hur dem hetar på svenska men det är en insekt som parasits många olika sorter ägg från insekter.

Anders Plogen

• -
« Svar #15 skrivet: 25 jun-07 kl 08:56 »
Nu har äntligen Bacillus turugensis för biologisk bekämpning av kålfjäril och kålmal kommit i konsumentförpackning. Finns undet namnet "LARVskydd" från nätbutiken jag tipsat om tidigare i den här tråden.

hnorbeck

« Svar #16 skrivet: 18 jul-07 kl 15:18 »
Jag har sett något roligt i år i mitt grönsaksland: mördarsniglarna verkar äta upp kålfjärilslarverna, åtminstone medan larverna är små. Inget ont som inte har något gott med sig!

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #17 skrivet: 30 jul-07 kl 15:46 »
Nu börjar jag bli tjatig.
Köp trådgardinen Lill på IKEA och täck med! Se alla andra trådar om kålmask och broccoli som jag har tjatat i :)
kan själv

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare (1 dolda)
Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser