Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken vikt på tacklamm för betäckning?  (läst 2698 gånger)

hursomhelst

• Småland
Vilken vikt på tacklamm för betäckning?
« skrivet: 20 okt-12 kl 22:44 »
Hej
Imorn ska mina lamm gå till slakt. Och hur bestämmer Ni vilka ni ska spara och lägga på?

Min baggar kommer släppas kommande vecka till tackorna så ingen vidare tillväxt kommer att ske!

Jag behöver rekrytera max!
Men vara förenat med god djurvård.

Gäller ostfrisiska mjölkfår.

Snabba svar tas tacksamt emot!!!

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Vilken vikt på tacklamm för betäckning?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-12 kl 10:19 »
Oftast blir inte tacklamm dräktiga om dom är för små , utan dom kan du betäcka näst år/gång.   Alla som e lönt att slakta kan du betäcka.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 21 okt-12 kl 10:29 »
Vi gör så här:

Först väljer vi ut de allra bästa lammen till liv, det handlar oftast om lamm till riktigt goda mödrar eller annat som vi vill avla på.
Därefter slaktar vi det antal som skall slaktas, helt baserat på vikt.
Kvar blir de som är minst + de bästa.

De som är riktigt små eller om det blivit kvar någon med gener som inte bör avlas på, så betäcks inte dessa. Alla andra betäcks. De som inte skall sparas får gå till slakt senare och de andra betäcks nästa år, då de växt till sig. De där riktigt små skruttarna, som får vila ett år, brukar bli enormt fina som tvååringar.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hursomhelst

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 okt-12 kl 13:48 »
Jag har av någon anledning fått dålig tillväxt på ca    1/3 av lammen i år. Och låta de gå över för att slaktas senare är inget alternativ just nu. Lika så att spara för att betäckas nästa år är heller inget alternativ då jag isf sparar kommande lamm för detta.

Så de små pluttarna får bli korv ;-) jag tar återtag på allt, så detta med klassning struntar jag i. :-D

Jag vill dock betäcka så många som möjligt för att ha så många som möjligt att mjölka nästa år ;-) då jag redan får så få tackor att mjölka av olika anledningar.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-12 kl 15:20 »
Om vi hade haft mjölkfår så hade jag sparat tacklamm efter tackor som mjölkar bra
Eftersom vi har köttras så sparar jag lamm efter tackor som lammar bra, är goda mammr och får bra vikt på sina lamm.
Det är väl bara att prova, blir de dräktiga så blir de, på 10 tacklamm förra året så lammade 8 st i år, men de brukar lamma sist för de blir oftast sent betäckta av baggen

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 21 okt-12 kl 17:59 »
Vi tar också återtag på allt, men det blir ganska dyrt att slakta djur som är små och inte slaktmogna.

Så vi gör inte det om det inte är nödvändigt. Säljer man vidare så är det ju också viktigt att köttet är lagom stort och med lagom mycket fett. Så för mig är klassningen jätteviktig även om vi tar återtag.

Jag hade nog behållt de små, men man måste ju förstås ha platsen också.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #6 skrivet: 21 okt-12 kl 19:06 »
försmå lamm blir väldigt dyra som korv, mycket pilleri för att få fram lite kött.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

hursomhelst

• Småland
« Svar #7 skrivet: 21 okt-12 kl 21:00 »
Ja visst blir det dyrt.... tyvärr!!!

Men har inte plats att hysa de som inte ska betäckas tyvärr. Och fodret kostar ju med...
Och arbetet...

Nu är de lämnade och fy faaaan, kommer man någon gång vänja sig?! Gråtit floder ikväll!!!

hursomhelst

• Småland
« Svar #8 skrivet: 21 okt-12 kl 21:33 »
Förresten- Brukar tackor och baggar stå tillsammans på slakteriet över natten?

Är det djurägarens skyldighet att lämna 2 ggr så att de inte blandas och behöver bli stressade över det?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 21 okt-12 kl 21:40 »
Det kan nog bara slakteriet svara på. Vi kör oftast bara en sort åt gången, men ibland blir det blandat och då har vi dem åtskilda i transporten och ber slakteriet ha dem i separata boxar.

hursomhelst

• Småland
« Svar #10 skrivet: 21 okt-12 kl 22:02 »
Jag körde mina separat men fick ingen möjlighet att ha dom i separerade boxar! Far så illa av detta!!!
Baggarna började slåss när det kom tackor med in i bilden.. tackorna försökte fly undan, de mindre lammen kom i kläm. Fruktansvärt och se!

Vattenhink och den "tomma" foderhäcken satt för högt upp, så mina mindre lamm kom in åt..
Hö hittade vi lite i en hörna och fodrade med. Ströbädden av torv var inte nyströad.

Ska man ha med sig eget foder?!

Slakt kan man väl aldrig göra vackert.. men jag måste säga att jag blev illa berörd. Jag är känslig och nybörjare på detta.. men hur ska man kunna vänja sig? SKA man vänja sig?!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 21 okt-12 kl 22:43 »
Lite dåligt av slakteriet kan jag tycka, att du inte fick ha dem i skilda boxar. Vi har haft med eget foder, men på vårt slakteri vill de helst inte att djuren äter strax före att de skall slaktas. Vi kör ner på kvällen och djuren slaktas på morgonen.

hursomhelst

• Småland
« Svar #12 skrivet: 21 okt-12 kl 23:33 »
Jag lämnade mina vid 15.30 och 17. Inte ska de väl behöva stå utan mat tills förmiddagen dagen efter, eller när de nu tar dom. Var ju flera boxar med lamm/får i.

Men jag vet inte hur det "ska" gå till...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #13 skrivet: 22 okt-12 kl 18:29 »
Vår ska slaktas samma dag som dom lämnas.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Maddie

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 22 okt-12 kl 20:20 »
Jag delade inte slaktlammen innan i år, jag såg till att de var av båda könen när de åkte för då går de lättast att lasta och lasta av. Bara tacklamm som lastas så blir de nervösa, killarna är lugna och trygga ... Vi slaktar dem kanska tidigt, de äldsta är 6 månader så de har kanske inte hunnit bli så " baggiga " än. Men om jag hade delat dem innan så hade jag inte kunnat sätta ihop dem igen utan bråk, utan då hade jag kört upp dem i grupper efter kön.
Den dagen lammen ska åka så får de mat på morgonen, sen får de kvällsmaten vid kl 12 ,
Sen kör vi upp dem kl 15.00  ( alltid på söndagen ) så då är det tomt i slakteriet, ny spånat, vatten ifyllt i balja på golvet förutom vattenkoppen, och hö ilagt. Vi åker två vändor med lammen och andra gången vi komme så ligger de första redan och idisslar  :) lammen besiktas tidigt på måndags morgonen och slaktas innan djurbilen kommer med fler djur så det är toppen. Kl 9 är alla klara. Jag vet detta säkert eftersom jag har kollat hur det går till på måndagen ( man måste ju ha koll på sina barn  :'( )
Förstår att inte alla  slakterier har den rutinen... Hästarna kommer också först på morgonen men avlivas utanför och lyftas sedan in med last traktor för att de inte ska stressas.

zeina66

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 22 okt-12 kl 21:27 »
Hej
Jag har aldrig kört ett enda djur till slakteri..men om jag skulle hoppas jag att djuren blir hanterade som Maddies :) Det låter ju jättebra!

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

hursomhelst

• Småland
« Svar #16 skrivet: 23 okt-12 kl 00:39 »
Mina har varit delade sen de blev könsmogna. Och  inte gått ihop sedan dess. Därav körde jag ju två vändor pga av just detta. Och trodde i min enfald att de var separerade även på slakteriets stall. Det verkar även som om de blandar grupper. Dock ej ekologiska med konvitionella. Men jag kan ha fel...

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #17 skrivet: 23 okt-12 kl 21:31 »
Är det verkligen nödvändigt att dela på bagg och tacklamm? Har bara gjort det en gång, första året, och då tänkte jag aldrig mer när karusellen var igång. Vad vinner man på det? Att de blir betäckta har jag aldrig märkt när man slaktar i oktober. När de går ihop hela tiden så är de ju hur lugna som helst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser