Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höhäck till getter med horn  (läst 3169 gånger)

Harke71

  • Inlägg: 15
    • Södermanland
Höhäck till getter med horn
« skrivet: 20 okt-12 kl 15:50 »
Hej!

Är det någon som har bra tips om var man köper eller hur man snickrar ihop en höhäck till getter med horn?
Har ett gäng göingegetter som förra vintern drog ut höet från häcken som jag hade då. Skulle vilja ha en häck där getterna behöver sticka in sitt huvud för att kunna äta utan att de kan dra ut höet.
Omöjligt? Hitta på något själv?

Någon som har en bra idé? Kanske till och med en ritning?

Tack på förhand!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Höhäck till getter med horn
« Svar #1 skrivet: 21 okt-12 kl 07:24 »
Om spjälavståndet i din hökrubba/häck är så brett så att getterna kommer ut med hornen - kommer de ut med resten av kroppen oxå 8) . (Och för den delen, hur ska det ordnas för din/dina stiliga bockar och deras maffiga horn?)
Att de sorterar höet är ofrånkomligt, tror jag. Vill du förhindra att de drar ut alltför mycket på golvet kan du förminska spjälavståndet i din befintliga krubba så att de bara kommer in med mulen, något i stil med 7 cm kan vara lagom.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Höhäck till getter med horn
« Svar #2 skrivet: 21 okt-12 kl 10:24 »
Hej! Vi har satt vågräta plank med ett större mellanrum. Där kan även de med störst horn få ut huvudena genom att lirka in dem på snedden. Tycker det blir minst spill om de tar in huvudet, även hos fåren. Än så länge har faktiskt inte ungdjuren smitit genom men när det kommer smått lär det nog slinka in en o annan  ;D
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Höhäck till getter med horn
« Svar #3 skrivet: 22 okt-12 kl 07:20 »
Sätt ett armeringsnät innanför i häcken så blir det svårare att dra ut höt med hornen eller en plyfa i övre delen så det bara blir öppet längre ner. Sitter den på gångjärn i överkant så rör den på sej och risken minskar att det blir hö häng.
Själv har jag inte nån häck till vintern än. Bara en massa ideer som jag har svårt att få till. Förra vintern spred jag höt längs staketet. och hade svarta murarbaljor inne. Hur mycket spill som helst. Har gjort en massa höhäckar men de stångar sönder dom och svetsa är jag inget bra på. Jag satte kompost galler på insidan av mina häckar det funkade bra men gick snart sönder och då stack de sej på ändarna i ansiktet.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Höhäck till getter med horn
« Svar #4 skrivet: 23 okt-12 kl 20:54 »
Lodräta spjälor med 5 cm mellanrum.  Ja, inte helt lodräta, kan med fördel luta ut över djuren lite, för bättre kontakt mellan hö och spjälor.

5 cm kommer även bocken in mellan med näsan.  Men killingar kan inte fastna med huvudet.  Om du är osäker på allra bästa avståndet, så mät på de djur du har!

Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Höhäck till getter med horn
« Svar #5 skrivet: 29 okt-12 kl 07:13 »
5cm mellan spjälorna funkar bra för mina lappar. Började med 1 dm men då fick jag killingar i häckarna.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Sussilo

  • Gäst
SV: Höhäck till getter med horn
« Svar #6 skrivet: 29 okt-12 kl 15:50 »
Det finns en risk att små killingar kan hänga sig i höhäcken om de lyckas få in huvudena mellan spjälorna. Vill minnas att jag hade 4 max 5 cm mellanrum.

Harke71

  • Inlägg: 15
    • Södermanland
Höhäck till getter med horn
« Svar #7 skrivet: 29 okt-12 kl 21:05 »
Hej!

Och tack för alla fina svar.
Byggde själv med hjälp av era anvisningar, fungerar bra än så länge!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser