Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda fasaner -eller var de ett gäng rymlingar  (läst 1411 gånger)

LenaWB

  • Inlägg: 74
    • Uppland
Vilda fasaner -eller var de ett gäng rymlingar
« skrivet: 19 okt-12 kl 09:37 »
Vid en dagstripp nedåt Skåne/Hörby passerade vi ett område som fullständigt kryllade av fasaner vid vägkanten. Har aldrig sett så många samtidigt tidigare. Snabbt överslag kom vi till 100 synliga vid vägkanten, gissar att omkringliggande buskage hyste tiofalt så många. Är detta vanligt eller var det en flock rymlingar vi träffade på.?!? Sågs alldeles i närheten av ElisieFarm golfklubb/värdshus..
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilda fasaner -eller var de ett gäng rymlingar
« Svar #1 skrivet: 19 okt-12 kl 09:44 »
En del gods föder upp fasaner för utsättning, de fasanerna jagas sedan.

Det finns ju vilda fasaner i Skåne, men experterna säger att de skulle dö ut om inte nya planterades ut kontinuerligt. För mycket rovdjur och för lite bra habitat för dem här egentligen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: Vilda fasaner -eller var de ett gäng rymlingar
« Svar #2 skrivet: 19 okt-12 kl 10:12 »
Det kan vara "rymlingar" av fasaner utsatta för jakt. På godsen föds de upp i tusental under sommar och sätts ut på hösten, ofta i ett inhägnat område där de infodras med vete och ges vatten, senare tas näten bort och fasanerna går fritt men fortsätts att fodras på platsen och håller sig normalt i området tills jakten börjar.

Men, om de störs av något, tex lösa hundar, mycket hök eller om de är för många eller inte trivs kan de få för sig att söka nytt "revir" och helt enkelt dra iväg. Jag råkade ut för det när jag jobbade som jaktelev, det innebar hårt arbete med hundar att driva hem ett par hundra fasanerna igen innan de stack för långt.

Jag vill tillägga att jag idag inte tycker att uppfödning av 1000:tals fasaner för utsättning och klappjakt med hundratals skjutna fåglar per dag är en för mig etiskt försvarbar jaktmetod, speciellt när den utförs av dåliga skyttar som tror höga vapenkostnader och fina jaktkläder kompenserar skjutskicklighet.

Johan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser