Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äpplevinet vill inte sluta jäsa  (läst 5335 gånger)

Dea

Äpplevinet vill inte sluta jäsa
« skrivet: 18 okt-12 kl 19:49 »
Hej alla glada bryggare.

Satte 25 liter äpplevin av gårdens transparante blanc äpplen i början av augusti i en vanlig jäshink. Den 6 okt tyckte jag smaken och alkoholhalten var lagom och tillsatte ett halvt rör vinsvavla (5g). Enl. "vinboken" skall det räcka med 2g per 10 liter och har alltid kört på det tidigare och det har dött på ett par dygn så mängden borde räcka antar jag. Problemet är att det puttrar på lika snällt som förr, trots att det t.om. står svalt i skafferiet (10-15gr). Puttra är väl iof och ta i men det är ett ständigt övertryck i hinken i vart fall som ses i vattenlåset.

Tyvärr har jag ingen jäsmätare i glas så kan inte kontrollera om det är verklig jäsning, eller om det är svavlet som fortfarande 12 dagar senare reagerar med vinet ???

Vitis

• Skåne
SV: Äpplevinet vill inte sluta jäsa
« Svar #1 skrivet: 19 okt-12 kl 23:23 »
Låt det puttra. Du kan ju alltid eftersöta om du vill ha lite sötma i vinet.

Enbart svavel tar inte stopp på jästen. Möjligen om man är precis i slutet på jäsningen...

Det som dödar jästen heter 'Natriumbensoat', finns i närmaste kryddhylla. Vanligt konserveringsmedel till sylt och saft....

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 20 okt-12 kl 10:40 »
http://vinboken-online.com/hjalp-och-tillsatsamnen-2/

Googlade eftersom jag har kemiförflutet, och vinsvavla finns inte i mina böcker. Kaliumpyrosulfit heter det på ett begripligt språk!
I länken finns också nämnt jässtopp, men man rekommenderar kaliumsorbat framför natriumbensoat.
« Senast ändrad: 20 okt-12 kl 10:58 av Edgar »

Dea

« Svar #3 skrivet: 20 okt-12 kl 14:57 »
Tack för svaren.

Såhär står det i Harry Edelmans gula bok "Vinboken" sid 88.

"Jästcellerna kan emellertid dödas genom svavling, och då upphör jäsningen. Samtidigt dödas även alla andra i vinet eventuellt befintliga mikroorganismer, såsom mögelsvampar och ättikbakterier m.m., varigenom vinet blir skyddat för en lång tid framåt"

Uppenbarligen är det inte helt bombsäkert. Har dödat massa viner tidigare bara med svavel och bara fått ett enda som efterjäst på flaska. Ett klarbärsvin bryggt förra året som visade sig vara mousserande när det öppnades i somras (mycket angenämt!).

Får väl ta och införskaffa lite jäststopp, ville just ha ett lite lättare vin alkoholmässigt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser