Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öka ruvlust  (läst 2217 gånger)

Joachim

• Gäst
Öka ruvlust
« skrivet: 01 jun-04 kl 17:35 »
Hej.

Jag har 7 Åsbohönor, och tidigt i våras så visade dom flesta tydlig ruvlust, och 3 av dom ruvade fram kullar, och nu skulle jag vilja ha några kycklingar till, men även att jag fyller redet med ägg (som ska locka fram ruvlusten) så är det ingen som vill ligga på dom nu! Finns det något annat sätt att locka dom till att ruva? Eller är det för att tuppen inte "visar" att det är dags? han var väldigt noga i våras att visa dom var dom skulle ruva.

MVH Joachim

AndersT

Re:Öka ruvlust
« Svar #1 skrivet: 28 jun-04 kl 22:01 »
Jag har ingen erfarenhet av Åsbohöns, men ett vanligt tips är att samla några ägg i redet, de höns jag har nu nappar på det "betet" under våren, under sommaren är de dock helt ointresserade. Tidigare hade jag några dvärghöns och de var väldigt intresserade av att ruva, och jag känner flera som har samma erfarenheter av dvärghöns. Så mitt råd är att skaffa några dvärghönor, så får du säkert  nya kycklingar..

Susanne

« Svar #2 skrivet: 09 jul-04 kl 14:19 »
Med Åsbohöns ska det inte behövas lock och pock eller några dvärghöns som ruvar fram äggen, för de är ena riktiga ruvgalningar. Åtminstone mina höns. Behöver aldrig samla några ägg i redet eftersom de lägger sig på bara ett ägg, eller ingenting om inget ägg finns. Alla ruvar och några gärna fler än en gång.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 12 jul-04 kl 13:55 »
Yupps, dvärghöns är rena rama kläckmaskiner!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 12 jul-04 kl 13:58 »
Yupps, dvärghöns är rena rama kläckmaskiner!

Susanne

« Svar #5 skrivet: 13 jul-04 kl 15:36 »
Jag kan berätta hur det ser ut i mitt hönshus som kanske kan ge idéer. Jag har många enkelreden, strl 30*30*30 cm med en tröskel på 10 cm, fyllda ordentligt med halm. Redena är utspridda här och var på tre olika hyllplan. Två hyllplan är på samma vägg men på olika höjd. Plus att jag även har placerat reden ovanpå ankornas reden. Ankornas reden är nämligen inne på hönornas avdelning, men öppningen till dem är såklart ut till ankorna. För redenas öppningar har jag hängt gamla avdankade kökshanddukar... Allt kan återanvändas!  ;D

Denna utformning är inget jag tänkt på för att locka igång dem till ruvning, utan snarare något jag provat mig fram till för att för att "styra" hönsen dit jag vill att de värper och ruvar. Första kycklingsommaren såg jag nämligen hur de började leta platser utomhus, och då "fixade" jag till det så inomhusmiljön skulle falla damerna på läppen. Som sagt, jag ville varken att de skulle värpa eller ruva ute, så jag var tvungen att få dem på andra tankar.

Rovdjur, lösa hundar, samt även mina egna hundar är orsak till att jag inte vill att de ruvar i det fria. De skulle förr eller senare falla offer. Kanske inte medan de trycker, för jag kan tänka mig att de väljer finurliga ställen, som riset Ann P nämnde, men ibland måste de pausa för mat och toalettbestyr. Annars kan jag tänka mig att det är gulligt med en höna som helt plötsligt kommer fram med en hög dunisar kring fötterna.  :) Kanske en del hönor dessutom kräver att få ruva ute i det fria för att vilja ruva överhuvudtaget, oavsett hur man ordnar inomhusmiljön. En "rörig" gård är säkert ett plus i kanten.

Ruvningsgalna höns gör en ibland gråhårig, men andra gånger är de alldelnes ypperligt bra att ha, som denna sommar när rovdjur rensat friskt bland de små hos mig.  

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Öka ruvlust
« Svar #6 skrivet: 28 jan-09 kl 17:37 »
jag kan nästan ställa klockan  efter mina damer... när dom vill  börja ruva... eller får.. (jag låter dom inte ruva på vintern...)
  mina är jätteduktiga och får fram små och stora kuillar men dom  tar hand om sian små oavsett hur många dom är...

mina får börja ruva i mitten på feb... elelr början på mars... då har de små hela våren och sommaren på sig att gå ute med mamma och växa sig stora på ett annat sätt... om det är rätt elelr riktigt vet jag inte jag gör så och det funkar för mig...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser