Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pris på "panikved"?  (läst 2179 gånger)

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
pris på "panikved"?
« skrivet: 17 okt-12 kl 12:16 »
Har behov av att röja bort ung blandskog mer än vad jag eldar så jag håller på att röja en lada i närheten där jag kan få in ungefär 20m3. Tanken har slagit mig att det kan vara bra att ha lite torr och huggen ved att sälja i slutet av vintern om det blir liknande vintrar som 2010 och 2011. Är det någon här som har erfarenhet av att sälja sådan "panikved" från dessa vintrar och hur mycket man då kunde få för veden? Är förtjänsten god kanske det kan vara värt att försöka lägga upp ännu större sådana förråd :)

Nina W

• Värmland
SV: pris på "panikved"?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-12 kl 12:24 »
Men hugger du nu så hinner den ju inte torka tills i slutet av vintern! Du får vackert låta den ligga på tork tills i slutet av nästa vinter. Priserna varierar väldigt på vart i landet och tillgång-efterfrågan. Men kostar veden 350 kr m2 nu så kostar den kanske 450 om det är vedbrist.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 okt-12 kl 12:25 »
Har behov av att röja bort ung blandskog mer än vad jag eldar så jag håller på att röja en lada i närheten där jag kan få in ungefär 20m3. Tanken har slagit mig att det kan vara bra att ha lite torr och huggen ved att sälja i slutet av vintern om det blir liknande vintrar som 2010 och 2011. Är det någon här som har erfarenhet av att sälja sådan "panikved" från dessa vintrar och hur mycket man då kunde få för veden? Är förtjänsten god kanske det kan vara värt att försöka lägga upp ännu större sådana förråd :)
Jag sålde sån panikved vid årsskiftet 10-11, precis innan det slog om från vargavinter till slask det året här på västkusten. Folk körde 15-20mil för att köpa halvtorr ved, efter prutning hamnade det på 460kr kubiken. Timlönen för arbetet blev väll inte hög, men det var ett välkommet tillskott i plånboken

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-12 kl 12:35 »
Men hugger du nu så hinner den ju inte torka tills i slutet av vintern! Du får vackert låta den ligga på tork tills i slutet av nästa vinter. Priserna varierar väldigt på vart i landet och tillgång-efterfrågan. Men kostar veden 350 kr m2 nu så kostar den kanske 450 om det är vedbrist.
Ja, givetvis. Men det är ju omöjligt att få in det tidigare på torkning än nu, jag har ingen tidsmaskin. Det är ju omöjligt att sia om när tillfälle dyker upp igen, det kan vara i vinter och det kan vara om fem år. Jag har i varje fall ingen användning av denna lada så den är perfekt för långtidsförvaring.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 17 okt-12 kl 12:37 »
Jag sålde sån panikved vid årsskiftet 10-11, precis innan det slog om från vargavinter till slask det året här på västkusten. Folk körde 15-20mil för att köpa halvtorr ved, efter prutning hamnade det på 460kr kubiken. Timlönen för arbetet blev väll inte hög, men det var ett välkommet tillskott i plånboken
Oj, inte mer? Hade nog väntat mig att man skulle kunnat fått ut närmre 1000-lappen i varje fall om det bara handlat om en par, tre kubik för att kunna elda sista tiden av vintern.

Vargerik

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 okt-12 kl 12:54 »
Oj, inte mer? Hade nog väntat mig att man skulle kunnat fått ut närmre 1000-lappen i varje fall om det bara handlat om en par, tre kubik för att kunna elda sista tiden av vintern.

Hehe, folk verkar tro det är olika pengar som man köper ved respektive el med. Även om det ibland skulle vara billigare att värma med el en månad SKALL man bara ha ved till varje pris!  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 okt-12 kl 12:59 »
Då närmar man sig priset för samma mängd värme genom direktverkande el. Och värmer man med el slipper man allt slit och släp med att hämta veden och elda... Men har du tur så kanske du kan hitta någon som är beredd att betala de priserna. Häromkring är det i alla fall svårt att få mer än en femhundring per kubik, och då skall det vara torr och kluven lövved

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #7 skrivet: 17 okt-12 kl 13:02 »
Lägg den i  60L säckar , mer arbete men du kan öka priset/m2 mycket..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 17 okt-12 kl 16:57 »
Man får väl rikta in sig på alternativare då som bara sitter med en vedspis :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser