Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Receptförslag älgtunga efterlyses!  (läst 5788 gånger)

parpen

• Halland
Receptförslag älgtunga efterlyses!
« skrivet: 15 okt-12 kl 15:42 »
Jag tog i år rätt på tungan från älgen vi sköt i jaktlaget. Är det någon som har erfarenhet hur man bäst tillreder densamma. Jag har rimmat den och tänkte nog inte lämna in för rökning, utan snarare tillaga till någon slags huvudrätt. Den är på ca. 1 - 1,5 kg.

MVH Pär

Jogar

• Gäst
SV: Receptförslag älgtunga efterlyses!
« Svar #1 skrivet: 15 okt-12 kl 19:26 »
Gott! Kommer att tänka på julbord  :P
Koka den med salt, kryddpepparkorn, lagerblad ,gul lök och morötter,nån timme eller två. Snarare två, skulle jag tro.
Dra av skinnet när den svalnat något. Servera med potatismos eller som smörgåspålägg eller som sagt;på julbordet.

parpen

• Halland
« Svar #2 skrivet: 15 okt-12 kl 23:03 »
Låter som en bra idé att ha på julbordet. Skall den serveras varm eller kall? Tror du jag behöver salt i vattnet när den är rimmad?

Pär

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 okt-12 kl 23:08 »

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #4 skrivet: 16 okt-12 kl 15:21 »
Älgtungan är nästan den godaste biten på hela älgen. Det är synd att det är så få som begriper att ta den till vara. Jag kokar den alltid som Jogar, och serverar den kall, o så gott i tunna skivor på smörgås, t.ex.  ;D
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Tur-Johan

• Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
« Svar #5 skrivet: 08 nov-12 kl 21:33 »
Vi lägger den i saltlake 3-5 dagas sedan kokas.
den blir lite mer kompakt då.
Många skulle va fega om dom bara våga.

anders50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 nov-12 kl 22:11 »
I saltlake 4-5 dagar och sen koka. Ätes kall!   

Bästa delen på älgen!

Här är tungan, hjärta och lever skyttens egendom!  :)

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 08 nov-12 kl 22:14 »
Kokas tillsammans med hjärtat, oavsett djurslag.  Mums i tunna skivor på smörgås eller i lite tjockare skivor till potatis!
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

parpen

• Halland
« Svar #8 skrivet: 09 nov-12 kl 09:45 »
Kokt, tunt skivad och kallskuret verkar vara melodin! Jag tackar för input och tar med den till julbordet på juljakten i småland. Det skall bli spännande och, av alla ovanstående kommentarer att döma, gott!

MVH Pär.

anders50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 nov-12 kl 19:45 »
Och majonnäs på är nyttigt!  ;)

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 10 nov-12 kl 00:22 »
Marodör!   ::)  Möjligen lite senap, men helst ska köttets egen smak få komma fram!
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 10 nov-12 kl 00:27 »
Tag rätt på ett bra recept på kokt oxtunga, och gör likadant.  Bra recept finns bland annat i böckerna:

Prinsessornas kokbok
Enkel nutidsmat
Kokbok för lanthushållet av Karin Fransén 1928

Lycka till!

PS  Personligen anser jag det vara helgerån att tillsätta några smakförstörande "såser" till en god inkokt tunga.  Endast brödet och tungan bör få utgöra smakupplevelsen.  (Eventuellt ett gott öl tiill.)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

wallraff

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 nov-12 kl 09:39 »
Håller med om att julbordet låter bäst. Själv har jag insett att jag har lite svårt för konsistensen i tunga så jag har funderingar på att mala dem i fortsättningen. Borde funka utmärkt som alternativ till kalvfärs i Wallenbergare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser