Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bacon packas i Polen  (läst 1473 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Bacon packas i Polen
« skrivet: 13 okt-12 kl 22:30 »
Men snart är det inga små kvar i landet bättre o köpa scan kött som är slaktat i Polen  ;)
Stopp nu, det var PACKAT i Polen inte slaktat där. Och det var Bacon det handlade om  ;)
« Senast ändrad: 13 okt-12 kl 22:48 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vindensbonig

• Gäst
SV: Bacon packas i Polen
« Svar #1 skrivet: 13 okt-12 kl 22:34 »
Stopp nu, det var PACKAT i Polen inte slaktat där.
Så du menar vi slaktar i Sverige  och packar i pålen ?

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 okt-12 kl 22:41 »
En viss styckning sker i Polen.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 okt-12 kl 22:46 »
 Tur man har sluta handla schan s varor nu mera och handlar närproducerat  eller egen upp fött .
« Senast ändrad: 13 okt-12 kl 22:51 av mummrick »

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 13 okt-12 kl 22:46 »
Stopp nu, det var PACKAT i Polen inte slaktat där.

Är det något fel med att vara packad i Polen?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 13 okt-12 kl 22:49 »
Tur man har sluta handla schans varor nu mera och handlar närproducerat  eller egen upp fött .
Det var 40% av Baconen det handlade om.
« Senast ändrad: 13 okt-12 kl 22:52 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Neon Knight

• -
« Svar #6 skrivet: 14 okt-12 kl 10:46 »

Så om man slänger ungefär hälften av skivorna borde man vara safe.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 okt-12 kl 10:59 »
Det spelar ingen roll köper inte deras varor längre  i vart fall .

Jonte76

• -
« Svar #8 skrivet: 14 okt-12 kl 11:16 »
  Ok kanske bara packat kött därifrån kanske  :)  åk dit o kolla hur hanteringen ser ut där arbetsvilkor o liknande , Fast det vill vi nog inte se samma som vi gnäller över bärplockarnas löner hahaa vi köper kläder o massa olika produkter som är tillverkade av underbetalda människor ...

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 okt-12 kl 11:39 »
Nej. Dom kör ju inte köttet till polen för att lönerna är högre där. . :) .  Jag har för övrigt efterfrågat kalkylen på det där men inte fått nåt svar.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 15 okt-12 kl 06:58 »
Den klimatpåverkan som alla transporter leder till borde obligatoriskt ingå i varje kalkyl, då kanske inte låga löner "lönar" sig...det billigaste livsmedlet blir det som transporterats kortast sträcka...

Visst, det krävs politiska beslut  -men att det ska vara så svårt?
Tala ut människa!!!

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 okt-12 kl 08:15 »
Tror inte det handlar om politik, utan är ett utslag för den vanliga uppfattningen bland företagsledare att allt bli bättre bara man får göra det utomlands.  Själva gränspassagen blir ett självändamål.

Från början var tanken att grishalvor skulle köras till Polen för styckning.

Funderar man lite på det så bli ju kalkylen väldigt märklig att få ihop.  Ackordet för att dela en halv gris ligger på runt 10 minuter i Sverige.
Då tänker man sig alltså att det skulle bli billigare att rulla ut kroppen i en lastbil, köra den på färja till Polen, rulla in den i ett slakteri där, stycka upp den och köra hem den igen.
Vem som helst med lite förstånd inser ju att de polska arbetarna måste betala för att jobba, för att det där ska gå ihop.
Och nån succe blev det väl inte heller.. eftersom det nu bara gäller bacon.

Jag har i insändare i lantbrukspressen frågat efter kalkylen på det hela, men Scan är inte så öppna med sånt.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 15 okt-12 kl 10:47 »

Så kan det nog vara...jag tänkte att om företagsledare i allmänhet har större intresse av företagets vinst  än av vår gemensamma miljö så skulle det få goda effekter om man gör det VÄLDIGT dyrt att transportera runt saker (bacon eller annat)...men jag är väl naiv :-[ (eller så är företagsledar mer korkade än jag trodde)  >:D

« Senast ändrad: 16 okt-12 kl 08:03 av hon på torpet »
Tala ut människa!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser