Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?  (läst 33329 gånger)

Xoot

  • Gäst
Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« skrivet: 13 okt-12 kl 21:06 »
Vad brukar du ha för temperatur inomhus vintertid eller vad hade du önskat att ni haft?
Ännu mer intressant är vart just din smärtgräns går? Jag tänker omkring 18grader men det kanske bara är jag..

Överlag. I snitt. Normalt. En sådär lagom kall vinter.

Brukar ni hålla jämna grader i hela huset eller det finns något kallrum eller en kallvrå?
Anledningen till frågan är att jag själv räknar med kallrum, ojämn temp och runt 18grader. ;D

Xoot

  • Gäst
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-12 kl 21:09 »
Intressant kan ju också vara när någon angivit sin temp om man minns ungefärliga grader utomhus.

Gullregn

  • Gäst
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #2 skrivet: 13 okt-12 kl 21:18 »
Mitt hus är i två våningar med öppen planlösning, stor hall på bottenvåningen och kök -vardagsrum på övervåningen, så jag kan bara stänga till dusch och toa och 3 sovrum.
(Har lite varmare i usch o toa, ca 10-12 grader)

2 icke avända sovrum hara bara typ 5 pluss när minusgrader ute, stängda dörrar.
Mitt egna sovrum har samma temp som övriga huset,,ca 7-8 grader.
Det är absolut inte skönt och jag mår dåligt psykiskt av detta.
(bara olje-el element och det finns ingen skorsten i huset, vågar inte slå på mera värme då ingen regelbunden inomst
och jag ligger på ca 1100-1200 i elkostnad per månad)

lusen2008

  • Inlägg: 153
    • Uppland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-12 kl 21:20 »
vi bor i ett gamalt hus som är dåligt isolerat, och när de är under -10grader (eller bara väldigt blåsigt och lite varmare) så får vi inte upp mer än 16-17grader på nedervåningen iaf.. med bergsvärme kan ja tillägga..  jag vill gärna ha 20grader inne, speciellt eftersom våran dotter är en fryslort som lätt får undertemp, nu när de är runt 8pluss ute har hon ull och flecce under sina skalkläder..  på natten har hon heltäckande boullspyjaas och tjocka strupor under täcket för å inte vakna av att hon fryser, å  hennes sovalkov är tilläggsisolerad och fått nya isolerglasfönstrer!! ändå brukar hon kännas kall när hon kommer in till oss på orgonen när hon varit upp och morgonkissat..

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #4 skrivet: 13 okt-12 kl 21:24 »
vi har mellan 16-18 grader inne, sovrummet brukar däremot vara kallare (14-16) vi ska försöka göra så att man kan stänga till "finrummet" då kommer vi nog stänga elementet dit och bara ha värme som smyger sig dit.
Varmgaraget (som tyvärr måste vara varmt då vattenledningar går där under och dit) som vi använder som gym brukar vara kallare men hur mycket kallar har vi inte mätt.

hur det blir i vinter vet jag inte då jag har fått en värksjukdom som blir värre vid kyla  :-[ men jag har börjat lära mig att klä mig någorlunda så vi kanske kan ha det så "kallt" hemma ändå

edit: däremot måste vi höja tempen då tex mina systrar kommer för enligt dom så är 20 garder kallt  :o

fräsen

  • Gäst
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #5 skrivet: 13 okt-12 kl 21:28 »
Här varierar stort då vi eldar i kakelugnar/vedspis.
En vanlig vintermorgon brukar tempen inne vara ca 15 grader på morgonen, sen eldar vi, åker till jobbet och har åter 15 grader när vi kommer hem..
Brukar elda upp till 23-24 grader på kvällarna.
Barnen har varsitt elelement i sina sovrum. (vi har kakelugn i vårat)
Är det -20 och värre kan tempen inne sjunka till 11-12 grader om vi har sovmorgon, typ helger, så då ställer jag klockan o går upp o eldar o sen sover igen.

Badrum o tvättstuga har elslingor i golven.

Skruttetorp

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #6 skrivet: 13 okt-12 kl 21:55 »
I vårt förra, lilla hus med tunn isolering eldade vi upp till omkring 25 på kvällen mitt i smällkalla vintern. På morgonen? Tio sisådär. Inget vidare.

Nu har vi flyttat till stort hus. Förra ägaren körde elradiatorer och värmde för 33 000 om året. Vi har skaffat en kökspanna (utan vattenmantling och radiatorer) som väger 200 kg och den värmer än så länge undervåningen finfint och jämnt samt övervåningen till 12-13. Murstocken är fortfarande riktigt varm på morgonen efter kvällsbrasan. Nu är det ju höst... Sen ska kamin in på övervåningen också samt isolering i taket. Det är inte så kinkigt med jämn standardtemperatur, tycker jag. Att vi får raggsockor i julklapp har blivit ett stående skämt!

javill

  • Inlägg: 11423
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #7 skrivet: 13 okt-12 kl 22:15 »
Vi har oftast 18-21 grader. Maken tycker det är för kallt och han är en frusen en. Blir det kallare än -5 ute så blir det kallare i huset också om vi inte kopplar in elpatronen. Vid -5 så är temperaturen nere på 16-17 grader. Vi har bergvärme. I badrum har vi handdukstorkar på el och elgolvvärme. När maken är på jobbet stängs de av eller sätts på ett minimum. Nu när vi har bergvärme stänger vi inte av några rum i huset eftersom alla termostater står på max. När det oljeeldades brukade vi ha svalare i salen och i gästrummet i sutterängdelen.

Vårt största problem är att när det blåser ute vår och höst och det är strax under 10 grader ute så har vi som kallast i huset. Då brukar det inte bli varmare än 16-17 grader. Eldar vi i rörspisen som står i vardagsrummet så blir där och i köket 20-24 grader.

Det har blivit något varmare i huset sen vi isolerade taket i sonens rum, isolerade vinden på tillbyggnaden, fyllde i isoleringen under golvet i hallen på tillbyggnaden och skaffade innanfönster till alla fönster. I år tänkte jag ge mig på två vindsluckor som är oisolerade. Ska även se över tätningslister i alla fönster och försöka göra en bättre lösning till pardörren ut till verandan. Brukar hänga upp en filt förr men, det är stora glipor i dörren som skulle behöva en tätningslist. Funderar på att tova en själv av ull. Enligt tips härifrån så skulle vi även behöva större kapacitet på elementen. Kanske tar vi ett par element om året för att slippa koppla in elpatronen redan vid några minus.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

_ingemar_

  • Inlägg: 143
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #8 skrivet: 13 okt-12 kl 22:18 »
temperaturen är mellan 20-23 beroende på om det eldas eller inte
mest jag som eldar i braskaminen på helgerna då det blir lite varmare

Wisse

  • Inlägg: 22
  • livetheltenkelt.se
    • Dalarna
    • blogg om min gård
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #9 skrivet: 13 okt-12 kl 22:49 »
ca 18-21  :)

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #10 skrivet: 13 okt-12 kl 23:01 »
När ölenburkarna frös sönder så fick jag erkänna att det var för kallt i huset...

Nu har jag bytt värmesystem och isolerat taket och försöker hålla en temp på 20 grader. Några rum är inte uppvärmde och för tillfället är det 12 grader där. Jag kommer att hålla temperaturen på ca 10 grader i de rummen under vintern.

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Huggorm

  • Gäst
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #11 skrivet: 13 okt-12 kl 23:03 »
24-25 är idealet, men det är svårt att hålla jämn temperatur när man värmer med en liten kamin. Vid 20 grader är det kallt så då tänder jag, vid 30 grader är det för varmt så då slutar jag elda. Så fortsätter det i cykler utom på natten när jag inte kan elda, då sjunker det kraftigt.

Wernher Hingsk

  • Gäst
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #12 skrivet: 13 okt-12 kl 23:03 »
Hej!
 Vänder mig om och tittar på en termometer som faktiskt ligger på en dammig Bibel! 19 grader visar den, men ibland "duger" det med 18! Eller ännu mindre;då är det dags att elda igen i kakelugnen!

Hälsning!  W H

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Sv: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #13 skrivet: 14 okt-12 kl 01:29 »
Jag trivs som tusan i mitt nybyggda, välisolerade hus med vattenburen golvvärme överallt. Inget drag nånstans och inga kalla golv! (Utom i hallen där vi har stengolv och termostaten lågt ställd så hundarna ska ha nåt svalt ställe att ligga på...) Håller väl i runda slängar 20-21 plus.
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Broberg

  • Gäst
SV: Sv: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #14 skrivet: 14 okt-12 kl 02:29 »
Jag trivs som tusan i mitt nybyggda, välisolerade hus med vattenburen golvvärme överallt. Inget drag nånstans och inga kalla golv! (Utom i hallen där vi har stengolv och termostaten lågt ställd så hundarna ska ha nåt svalt ställe att ligga på...) Håller väl i runda slängar 20-21 plus.

Borde du  göra efter att ha sparat ihop så mycket som det kostar att bygga nytt..

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #15 skrivet: 14 okt-12 kl 08:19 »
Vi har en suverän kompis som hjälpt oss rusta upp i pannrummet så att vi nu har 2,5 kubik vattentankar, bättre begagnad vedpanna och nån slags givare utomhus som gör att innertempen nästan alltid håller 20-21 grader. Krävs att vi eldar upp systemet för fullt varannan dag och det känns riktigt bra jämfört med hur vi hade det innan.. fick ställa klockan och jobba i skift på nätterna för att öht ha varmare än 10 grader inne  :-\
Kryper tempen under 10- krävs eldning varje dag. Huset är en hundraåring, ganska knapert isolerat men med golvvärme i stora badrummet och tvättstugan, det är guld värt om du frågar mig!
Det blir vad du gör det till!

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #16 skrivet: 14 okt-12 kl 09:13 »
här varierar också tempen,har ett gammalt timmerhus med tilläggsisol vind men orginal väggar o fönster.50 m2 yta
har elelement i stora rummet,2000w inställd med elektronisk termostat på 16 gr.sovrum saknar värme,likaså toa som är välisolerad och värms med spillvärme från vv-beredaren.håller stränga vintrar 14-16 gr.
finns kamin i köket som värmer hela huset med hjälp av fläktar mellan rummen,då kan jag ha 22-24 gr.
men dagtid finns ingen värme annat än elen så när det är 10-15 gr minus ute ligger innetemp på 16,men när kaminen kommer igång värms det fort,på morgarna ligger det på 17-18 gr.
funderat på pelletskamin men är inte övertygad om att det blir billigare än el,dock hade det blivit jämnare värme.
har också en trasig kakelugn som det inte tycks bli tid att ta itu med,men de klarade sig bra förr med köksspis och kakelugn,det bör funka i framtiden också. ulf

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #17 skrivet: 14 okt-12 kl 22:39 »
Här är 27 grader som mest, men det är inte trevligt.
Har en stor kökspanna som borde vara (ska bli) kopplad till en acctank.
Golvet är isolerat med kutterspån (25cm) och väggarna 7plus ytterligare 7 cm ekofiber, dock är taket knappt isolerat alls, huset är för övrigt på 65 kvadrat.
På morgnarna i vintras var det sällan under 16 grader inne oftast 17-18 men då sitter jag uppe framför datorn till nästan midnatt och eldar allt eftersom.
Med nytt tak och acctank så kommer det bli toppenbra.

Tillägg:
Endast vedvärme, ingen elektrisk värme, förvärmer varmvattnet till den elektriska varmvattenberedaren i en 300l dubbelmantlad varmvattenberedare.
Elförbrukningen är 5-6000Kwh per år.
Vedåtgången är nog lite över 10 kubik per år, dock är en hel del för matlagningen.
« Senast ändrad: 16 okt-12 kl 22:03 av Henrik Uddemar »
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #18 skrivet: 14 okt-12 kl 22:53 »
Vanligtvis mellan 12 och 28 grader. Just nu 12,5 - jag har varit bortrest över helgen och värmepumpen hade stannat.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #19 skrivet: 15 okt-12 kl 11:00 »
Sällan under 120, vattenburen golvvärme som går på vedkasett.
Över 180 har jag mest i badvattnet.
Om det regnar mycket, som nu.., eldar jag för att inte allting ska imma igen.
I och med att golvet är icke-kallt, känns temperaturen bra.
Filt och soffa isf skrivbord & stol dock. Dessutom en del katter och hundar som tillskottsvärme.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
von tratt, tuslus, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser