Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?  (läst 33292 gånger)

Hagmarken

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
    • Mitt Universum
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #20 skrivet: 15 okt-12 kl 15:41 »
Vi har tempererade zoner. Vårt hus i två våningar är från 1910 med fyrdelad planlösning, alltså centralt placerad murstock. Vi värmer med el samt ved. Då vi börjar elda sätts innanfönstren också in och dörrar till farstun på bv och 1 tr stängs. Salsdörren likaså.

Sovrummet går ner till ca 15-16 grader då det är som kallast ute. Duntäcken är toppen och på kvällen ev värmedyna  :)
På toaletten som är varmast håller vi ca 20 grader. Köket därnäst omkring 18 men då braskaminen är igång kan det lika gärna bli 26  ;)
Salen som under vintersäsongen endast används vid kalas och besök på storhelger, har 10 grader då den står oanvänd. Där trivs "mormorsväxter". Samtidigt går den snabbt att värma upp.

I tvättstugan som ligger i ett uthus tillsammans med den dusch vi oftast använder har vi så där 15-16 gr.

Vi trivs utmärkt med vårt levnadssätt. Annars skulle vi ha valt något annat hus  ;)  Min man gillar att tända i vedspis eller braskamin och kan längta på sommaren efter att få elda, haha

(http://mittuniversum.wordpress.com/2009/10/14/stangda-dorrar-rumstemperatur-zonindelning/)
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #21 skrivet: 15 okt-12 kl 16:13 »
Ungefär samma som Hagmarken, mitt hus är mindre så ingen del stängs av helt, men 10 grader på elementtermostat och sen eldar jag vedspis och kakelugn så det ryker....men visst är det kyligt på morgonen  -och efter 8 timmar på jobbet!
Tala ut människa!!!

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #22 skrivet: 15 okt-12 kl 16:16 »
Här är det så här:
Guben fryser och jag svettas.
Han eldar för kung och fosterland, jag klarar mig på +18-19 grader.
Inte lätt  :P
Hedemorahöns

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #23 skrivet: 16 okt-12 kl 09:32 »
Har mellan 15-18 grader inne vintertid.Känns lagomt är inte inne så långa stunder.
tio-elva grader i sovrummet ligger med öppet fönster året runt,stänger givetvis när de stormar.
Har vedpannan i maskinhallen med kulvert till båda husen en två kb acctank vid pannan och en halvkb acctank i varje hus,
Eldar upp pannan tills acctanken ligger på 75g då ligger de på runt 40 på morronen.
men blir de -35g några dar så antingen elpatron eller så drar jag igång pannan i mitt hus å hjälpvärmer systemet.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #24 skrivet: 16 okt-12 kl 09:51 »
Vi har jordvärme som jag tycker funkar dåligt. Just nu varierar tempen i köket mellan 19-21 fast det känns mycket kallare. Fel på termometern kanske.
Huset är från 1850 ca och tilläggsisolerat med 7 cm på insidan. Golven är upptagna och isolerade med det där äckliga, gula. Ångrar att vi tog bort sågspånen... På vinden finns träull.
Även här fryser gubben, det drar vid golven påstår han och han har nog rätt. Faktiskt. Jag klarar mig...
Har nu bett om offert på träullskomplettering i trossbotten runt om hela huset få se om det hjälper mot draget.
Vi har elräkningar på 7-8 000 i jan o feb. Känns förbaskat fel. Vi gör tydligen av med 35 000 kWh enl elbolaget. Då är all el inräknad, även mjölkning av getter, motorvärmare, vattenkoppar osv men vi kan läsa av bara vårt hus och det är för mycket som går åt där då vi har en värmepump.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

andtol

  • Gäst
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #25 skrivet: 16 okt-12 kl 12:29 »
Vi försöker ha 19 grader som grundvärme. Första året vi bodde här hade vi mindre men då fick jag ont i lederna.

Luftvärmepump ger grundvärmen men direktelement i några rum hjälper till att hålla värmen.

Eldar mycket i kaminen och ibland i vedspis/sparspis. När vi eldar blir det en medeltemperatur på 22-23 grader. Det är skönt.

Ungefär 17000 kWh/år går det åt här, inkl hushållsel, en mängd datorer och värmelampa för hönsen. Huset är byggt 1940, tunt isolerat. Blåser det är det svårt att få varmt överallt. Men huset är friskt! :) Bor i Småland.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #26 skrivet: 16 okt-12 kl 13:00 »
Jag värmer mitt hus enbart med ved.Jag har en kökspanna med en tank på 300 liter.Jag har 2 cirkulations pumpar,en till golvet på nedre våningen med golv värme (vattenslingor).Och en pump till vatten element på övervåningen.När det är runt -18/-20 grader ute räcker det att elda en Ikea kasse full med ved om dagen,då ligger det på ca 18-20 grader,eldar vi mer blir det ibland 24 grader.Nu när hösten är här så värmer vi huset med en Bergslags kamin.Vi fryser sällan bara vi orkar hämta ved  :-[
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #27 skrivet: 16 okt-12 kl 13:30 »
Ja vad brukar tempen hamna på här jo någonstans mellan 14-19 grader ibland väldans mycket kallare som när det var is på vattenskålen till en av katterna det berodde i och för sig på att yttardörren inte hade blivit stängd ordentligt pga en sten på tröskeln när det var 28-30 grader kallt ute.
Och med detta i minne så måste jag ju nämna mina arbetskamrater som drar på sig sina långkalsonger i augusti och helst vill ha 24-27 grader då sitter man ju och svettas floder  åtminståne gör jag det.

mvh Per
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #28 skrivet: 16 okt-12 kl 16:22 »
Kan tillägga att när de bokföringsdag eldar jag litte i kökspannan bara för att de ska va varmt å gott å sitta inne ;D
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #29 skrivet: 16 okt-12 kl 16:37 »
Runt 20 grader brukar vi ha. Är ett timmerhus från 1808. På 50-talet rev man ut den gamla golven och fyllde på med sågspån. Men väggarna har inte mycket isolering iaf. Det enda rummet som är bra isolerat är väl köket.. Vi eldar 1-2 ggr/dag och har en tank som rymmer 700 liter. Men så har vi ett stort hus, ca. 200 kvm. Och ett vindsrum (5 meter i takhöjd..) och 5 kattvindar på 150 kvm tillsammans som är oisolerat, kan väl vara tur det ibland..
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #30 skrivet: 16 okt-12 kl 20:21 »
Vi har jordvärme som jag tycker funkar dåligt. Just nu varierar tempen i köket mellan 19-21 fast det känns mycket kallare. Fel på termometern kanske.
Huset är från 1850 ca och tilläggsisolerat med 7 cm på insidan. Golven är upptagna och isolerade med det där äckliga, gula. Ångrar att vi tog bort sågspånen... På vinden finns träull.
Även här fryser gubben, det drar vid golven påstår han och han har nog rätt. Faktiskt. Jag klarar mig...
Har nu bett om offert på träullskomplettering i trossbotten runt om hela huset få se om det hjälper mot draget.
Vi har elräkningar på 7-8 000 i jan o feb. Känns förbaskat fel. Vi gör tydligen av med 35 000 kWh enl elbolaget. Då är all el inräknad, även mjölkning av getter, motorvärmare, vattenkoppar osv men vi kan läsa av bara vårt hus och det är för mycket som går åt där då vi har en värmepump.

Vad är det för värmepump ni har? Går det att se någon intressant statistik på dess styrsystem (t ex hur många timmar per månad den måste köra tillsatsvärme med elpatron)? Är du säker på att alla inställningar är optimalt gjorda och att det inte är något uppenbart fel gjort i installationen?

Chris983

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #31 skrivet: 16 okt-12 kl 20:27 »
Från en vanligtvis tyst Forumdeltagare. Jag kan inte låta bli att svara. :)

Vi har mellan 22 och 23 grader i hela huset. Huset värms upp med direktverkande el och en luftvärmepump som är ca 8 år gammal. Vi har en 70-tals hus på 116 kvadrat och gör av med ca 8-9000 kw/h per år inklusive hushållsel och varmvatten.


Vargerik

  • Gäst
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #32 skrivet: 16 okt-12 kl 20:57 »
Från en vanligtvis tyst Forumdeltagare. Jag kan inte låta bli att svara. :)

Vi har mellan 22 och 23 grader i hela huset. Huset värms upp med direktverkande el och en luftvärmepump som är ca 8 år gammal. Vi har en 70-tals hus på 116 kvadrat och gör av med ca 8-9000 kw/h per år inklusive hushållsel och varmvatten.

Låter mer som 25000Kwh..  :)

Här är det svinhett när jag eldat ett tag och kallt när jag inte orkat elda. Spannet ligger på 12-30 C. Lite direkt elvärme i botten som frostskydd..

Malines här igen

  • Gäst
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #33 skrivet: 16 okt-12 kl 21:04 »
Mellan 13 och 27 grader vanligvis, men nu har jag bebis så jag låter det aldrig gå under 17 för hennes skull. Där går min "smärtgräns" oxå egentligen, vid 17 grader. Egentligen går den övre smärtgränsen vid 22, men ibland behöver jag värma upp huset ordentligt för att det ska "stå sig" eller för att tvätten ska torka lite snabbare.

Eldar med ved i panna i källaren. Går åt ca 30 kubik stjälpt blandved per år. 126 kvm och 90 kvm biyta, allt uppvärmt, men på övervåningen har jag inga element på, den värms bara med värme som läcker upp, eftersom jag inte använder den alls som det är nu.

Kåken är byggd 52 med allt vad det innebär av otäta fönster och dragiga golv.

andtol

  • Gäst
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #34 skrivet: 16 okt-12 kl 22:58 »
Vi har mellan 22 och 23 grader i hela huset. Huset värms upp med direktverkande el och en luftvärmepump som är ca 8 år gammal. Vi har en 70-tals hus på 116 kvadrat och gör av med ca 8-9000 kw/h per år inklusive hushållsel och varmvatten.

Bor du i Spanien?

Låter mer som 25000Kwh..  :)

Ja, precis.

9000 kWh låter väldigt lite. Hushållselen brukar vara 600-700 kWh/månad.

Ingen vedeldning alltså?

Chris983

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #35 skrivet: 17 okt-12 kl 15:38 »
Nix. Jag bor i Skövde och jag har ingen ved eller annan typ av uppvärmning.

Som jag skrev brukar jag inte skriva på detta forum, eller för den delen på något annat forum heller. Men jag har tagit många idéer och tips på hur man kan sänka elförbrukningen samtidigt som man höjer levnadsstandarden utan att man gör en massa dyra investeringar i varesig uppvärmningssystem eller tilläggsisolering.

Jag trodde att aktiva forumanvändera hade kommit mycket längre än mig. Jag kanske skulle sammanfatta tips och idéer som jag har gjort och varit insparade på max 3 år.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #36 skrivet: 17 okt-12 kl 15:49 »
Låter mer som 25000Kwh..  :)

Här är det svinhett när jag eldat ett tag och kallt när jag inte orkat elda. Spannet ligger på 12-30 C. Lite direkt elvärme i botten som frostskydd..


Samma här!
Som kallast har jag haft plus 8 grader i sovrummet en vintermorgon. Då kan man hålla sig för skratt när man ska stiga upp ur sängen!

//ARCTICA

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #37 skrivet: 17 okt-12 kl 16:45 »

Samma här!
Som kallast har jag haft plus 8 grader i sovrummet en vintermorgon. Då kan man hålla sig för skratt när man ska stiga upp ur sängen!

//ARCTICA

8 grader i sovrummet KAN gå an under förutsättning att man betalar värmen själv. Men om värmen ingår i hyra eller motsvarande, så är det omöjligt att överleva vid den temperaturen :)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #38 skrivet: 17 okt-12 kl 19:51 »
Nix. Jag bor i Skövde och jag har ingen ved eller annan typ av uppvärmning.

Som jag skrev brukar jag inte skriva på detta forum, eller för den delen på något annat forum heller. Men jag har tagit många idéer och tips på hur man kan sänka elförbrukningen samtidigt som man höjer levnadsstandarden utan att man gör en massa dyra investeringar i varesig uppvärmningssystem eller tilläggsisolering.

Jag trodde att aktiva forumanvändera hade kommit mycket längre än mig. Jag kanske skulle sammanfatta tips och idéer som jag har gjort och varit insparade på max 3 år.
:) :) :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #39 skrivet: 17 okt-12 kl 20:24 »
Chris983:

Du får gärna sammanfatta för jag tror att det är många som har svårt att komma ner i dom siffrorna.

Vi har en luft-luft-pump och eldar i kaminerna dagligen och bränner ändå minst 12-14.000kWh om året. Och vi har inte varmt inne.

Värsta elräkningen har varit kring 5.000 på en månad, det var dock innan vi skaffade värmepumpen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 3 användare (1 dolda)
Aika, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser