Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krasslig kyckling  (läst 2141 gånger)

Ztinis

• Södermanland
Krasslig kyckling
« skrivet: 12 okt-12 kl 19:56 »
En av mina Brahmakycklingar som är en vecka gammal låg idag slö och orkeslös under värmelampan. Var jättepigg igår, åt och drack.
Detta är min första kull och jag har ingen aning alls vad detta beror på. Den har "hostat" till några gånger.
Hjälp mig, vet inte vad jag ska göra och oom jag kan göra något?

lena70

• Gäst
SV: Krasslig kyckling
« Svar #1 skrivet: 12 okt-12 kl 20:18 »
Tror du att den kan vara förskyld? Kan det tex ha dragit på kycklingen??Har den diarre?.Blod i avföringen?Varken äter eller dricker?.Om du har möjlighet, separera den sjuka kycklingen ifrån dina övriga..( ren säkerhetsåtgärd,pga av ev smittrisk, men ochså så den sjuke får lugn och ro, friska djur brukar sällan vara särskilt hänsynsfulla mot de som mår sämre!!! :-\)Verkar dina andra kycklingar må bra? Det är bara den här kycklingen som verkar krasslig?.
Rent allmäna råd vad gäller kycklingar, är annars städa ofta, hellst varje dag och bytt vattnet flera gånger varje dag..

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 12 okt-12 kl 20:19 »
Har inga råd men hoppas det löser sig! Jag tog in en krasslig kyckling som är 20 dygn igår och upptäckte då röda hönskvalster :o Vet inte om det var därför den var lite hängig eller om det var något annat!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Ztinis

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 12 okt-12 kl 20:32 »
Jag har bara tre stycken och de andra två mår prima och man kan lägga märke till att dom faktiskt växt lite mer än den som nu är krasslig...
Byter och gör rent 2 gånger om dagen åt dom, har handduk i botten nu när dom är så små för att undvika att dom pickar i sig spån (som jag läst). Den åt och drack som sagt var igår, men nu är den så slö så den varken äter eller dricker själv. Lyckades peta i den lite vatten....mmen den ser verkligen inte ut att må bra!

Det kan vara så att det dragit lite på den, men då bara korta stunder när vi haft dom utanför värmezoonen för att byta handduk och göra rent.

Ömmar så för de små liven och önskar man kunde veta vad som var rätt och fel i detta läge.....det känns inte som den kommer klara sig tyvärr........

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 okt-12 kl 07:46 »
Tyvärr är det så, att ibland dör djur..Ibland får man svar varför, och ibland inte.. :-\
Djur kan ha medfödda fel/sjukdomar precis som vi människor kan..Kanske var det en medfödd defekt, eller hände något när kycklingen var äldre? Svårt att veta..Att du tagit bort värmelampan när du städat, borde inte påverkat kycklingen alls tycker jag, om det bara varit för korta stunder..Det där jag skrev om städa ofta och bytta vatten ofta, var rent allmäna råd, som jag tycker alla som föder upp kycklingar ska göra, ur rent smittskyddssynpunkt. Mycket smitta sprids vidare via vatten och orent strö..Kycklingar har en egenhet att picka i sig allt..Tyvärr...och det gör att ev smitta snabbt sprids vidare till friska kycklingar..Av den anledningen tycker jag inte att sjuka djur ska vara kvar hos friska djur.. Sjuka djur, oavsett orsak sätts i sjukbur.
Förstår att du är ledsen, men du får istället vara tacksam och glad över de små som mår bra!!
Hur mår den lille idag?

Ztinis

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 okt-12 kl 08:04 »
Tyvärr är det så, att ibland dör djur..Ibland får man svar varför, och ibland inte.. :-\
Djur kan ha medfödda fel/sjukdomar precis som vi människor kan..Kanske var det en medfödd defekt, eller hände något när kycklingen var äldre? Svårt att veta..Att du tagit bort värmelampan när du städat, borde inte påverkat kycklingen alls tycker jag, om det bara varit för korta stunder..Det där jag skrev om städa ofta och bytta vatten ofta, var rent allmäna råd, som jag tycker alla som föder upp kycklingar ska göra, ur rent smittskyddssynpunkt. Mycket smitta sprids vidare via vatten och orent strö..Kycklingar har en egenhet att picka i sig allt..Tyvärr...och det gör att ev smitta snabbt sprids vidare till friska kycklingar..Av den anledningen tycker jag inte att sjuka djur ska vara kvar hos friska djur.. Sjuka djur, oavsett orsak sätts i sjukbur.
Förstår att du är ledsen, men du får istället vara tacksam och glad över de små som mår bra!!
Hur mår den lille idag?

Den lille dog igår och hade den inte gjort det så hade jag bestämt att själv ta bort den innan jag gick och lade mig, men det skötte sig själv.
Vi fick totalt 4 st kycklingar och har nu bara två av dessa kvar-men så är det, precis som du säger och uppenbarligen så var det något som inte var ok med den efterson den var mindre och magrare än sina syskon.
Tack för dina råd så långt! Det är guld värt när man som oerfaren kycklingmamma inte vet vad man ska göra.

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 okt-12 kl 08:16 »
Vad tråkigt att läsa!!! :'(

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 okt-12 kl 01:03 »
Varför kläcker man fram kycklingar i oktober?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ztinis

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 nov-12 kl 16:10 »
Ska jag behöva försvara det? Är jag ensam om att göra det?

Minimika

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 05 nov-12 kl 18:22 »
Det ska du väl inte behöva försvara! Då får jag också delta för jag har 9 pigga kycklingar i hönshuset som är 5 veckor gamla. Dom har sin mamma Bettan och en värmelampa för att hålla värmen. I övrigt har jag ingen värme på i hönshuset.
En av kycklingarna är kläckt under hönan, resten i kläckaren. Eftersom Bettan valde att lägga sig och ruva gissat jag att hon kände att det var ok trots att det börjar bli vinter och kallt.
Hoppas dina kycklingar piggar på sig!

Ztinis

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-12 kl 18:43 »
Det ska du väl inte behöva försvara! Då får jag också delta för jag har 9 pigga kycklingar i hönshuset som är 5 veckor gamla. Dom har sin mamma Bettan och en värmelampa för att hålla värmen. I övrigt har jag ingen värme på i hönshuset.
En av kycklingarna är kläckt under hönan, resten i kläckaren. Eftersom Bettan valde att lägga sig och ruva gissat jag att hon kände att det var ok trots att det börjar bli vinter och kallt.
Hoppas dina kycklingar piggar på sig!

Tack snälla!

Jogar

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 nov-12 kl 19:04 »
Men om vi omformulerar Ronny´s fråga lite:  "Av ren nyfikenhet, går det bra att kläcka fram kycklingar året runt? Jag har ingen erfarenhet av det, men tänker genast på detaljer såsom dagsljus, naturlig värme och utegång."
Som sagt bara nyfiken, så inga påhopp nu!

Ztinis

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 05 nov-12 kl 19:34 »
Men om vi omformulerar Ronny´s fråga lite:  "Av ren nyfikenhet, går det bra att kläcka fram kycklingar året runt? Jag har ingen erfarenhet av det, men tänker genast på detaljer såsom dagsljus, naturlig värme och utegång."
Som sagt bara nyfiken, så inga påhopp nu!

Svarar gärna när frågan ställs i den trevliga tonen.
Givetvis så är det optimala att göra det på våren/sommaren (tycker jag). Dom kan få gå ute och picka då temperaturen är varmare osv. Däremot så ser jag inge problem med att göra detta vintertid med hjälp av äggkläckare och sedan värmelampa. Ser till att dom står vid ett fönster så dom får dagsljus, dock inte direkt solljus.

Anledningen till varför vi valde att kläcka fram några kycklingar nu är att vi har en väldigt liten grupp med tre hönor och en tupp, två av hönsen är unghöns som vi köpte som kycklingar i början på juni och dom har alltså inte börjat värpa ännu. Vi hade ytterligare två stycken tills Augusti då grävlingen skadade två så pass illa att jag fick ta bort dom.
Vi ville till nästa sommar ha en lite större grupp av dessa stora Brahmor, men att köpa kycklingar av denna ras är allt annat än lätt! Vill man dessutom ha någorlunda färg-rena så är det helt kört!
Så resonerar jag, men jag är nybörjare med väldigt liten erfarenhet och denna kull var vår första.

Jogar

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 nov-12 kl 20:05 »
Ok. Jag har "bara" lantras och de sköter ruvning själva och det har alltid varit på våren/sommaren. Det var därför jag undrade.

Ja, och lycka till med dina ska jag väl säga oxå  :)
« Senast ändrad: 05 nov-12 kl 20:07 av Jogar »

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 14 nov-12 kl 08:51 »
Så synd att vi bor så långt ifrån varandra annars kunde jag försöka kläcka fram några åt dig om du vill ha guldsvartbandade. Har en ytterst viril herre vid namn Henning, har inte hittat ett ägg än som inte varit befruktat.

Ska dock inte sörut förrän ngn ggn till sommaren, ev dalarna i juni, kanske Stockholm lite senare, som det ser ut nu.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser