Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalk  (läst 7521 gånger)

trottoarbonden

kalk
« skrivet: 01 jan-07 kl 21:37 »
Hej,,
Mitt får år började inte bra,, blev tvungen att avliva en tacka som fick "lammförlamning",
så nu undrar jag hur mycket foderkalk man kan ge dom tackor som är kvar, så jag slipper att det händer fler gånger.
jag har även en dräktig get i samma utrymme + en bagge och 3 lamm, var av en föddes i slutet av aug,
Jag hoppas att inte så många behöver vara med om samma sak,, det var en av dom finare tackorna,,

Hoppas på ett bra djur år,, gott nytt år på er alla,,

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: liggande...
« Svar #1 skrivet: 01 jan-07 kl 22:11 »
Är du säker på att det var dräktighetsförlamning så att det inte var Acidos eller Listerios din tacka fick ?

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
Re:kalk
« Svar #2 skrivet: 03 jan-07 kl 15:35 »
Man brukar aldrig ge får foder kalk...

Utan fårmineraler, det är däremot viktigt att de får till räkligt med D vitamin tror jag det var för att kunna ta upp kalk ...

det viktigaste är att ha koll på huller och de tackor som ev är magra bör få extra tillskotts foder.. samt att ev ge ade vitaminer ...

Om man märker att entacka blir hängig och slutar äta kraftfoder så brukar jag ge henne blodsockerhöjande preparat tex Glykotopp, energibalans eller liknande,, har man inget annat så ge dem druvsocker...

brukar även ge lite ADE vitaminer samt kalk... då är det kalkpasta som man ger till kor... viktigt att dosera för får... ca 1/10 kodos...
Finns på tex lantmännen- eller grangården...
då brukar de piggna till ..
Om inte så ring vetrinären...

Hade en 10 årig roslagstacka i våras som "bara låg" och inte kunde resa sig... löft man upphenne så vinglade hon och föll omkull... benen bar inte... hade ca 2 veckor kvar till lamningen ... hade börjat få lite juver... försökte kurera henne  på morgonen ...men det hjälpte inte då ringde jag vetrinären.. hon fick kalk och innom en timme så stod hon upp och med fram fötterna på grinden och tiggde mat...

Så det var lamnings dörlamning... Hon fick sedan ett fint tacklamm utan problem...

Min vetrinär brukar säga att ibland kan tackor o getter få både acidios och lamningsförlamning...samtidigt..

Det man märker är att när vetrinären ger kalk intravenöst o under huden så hjälper det inte.. då är det accidios...

Det kan bli mycket alllvarligt om man inte åtgärdar det tidigt...
just med blodsockerhöjande medel..

En bra foder stat och ha koll på hullet...

att ha alla djur i samma utrymme kanske igentligen inte är så lyckar med tanke på att dräktiga tackor och tex baggar inte alls skall ha samma utfodring...

Det är det viktigaste.. samt att kolla hur alla äter osv...

Om mina tackor inte äter ktaftfoder ,.... Då är det nåt fel...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:liggande tacka....
« Svar #3 skrivet: 03 jan-07 kl 16:54 »
Och förutom Acidos och Dräktighetsförlamning som orsak till liggande får finns dessutom Listerios..

Bra att veta då det är så populärt att ge får ensilage nuförtiden  :-\

Listerios drabbade djur blir också liggande och kan inte ta sig upp.
Ngt förhöjd kroppstemperatur. o näsflöde.
Djuren ligger konstant på en o samma sida, försöker man vända dem utlöses kraftiga krampanfall.

Orsaken är ofräscht ensilage alt. fruset ensilage..
behandling oftast meningslös.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #4 skrivet: 03 jan-07 kl 18:11 »
Hej, Gimskogen m.fl.

Liggande högdräktiga tackor som inte har feber beror vanligvis på hypocalcemi eller acidos. Det är inte troligt att de kan få det samtidigt. Däremot kan det vara svårt att ställa diagnos på oklippta tackor. Lite förenklat kan man säga att magra tackor får acidos och feta får hypocalcemi. Om man ska ge kalciumpasta måste det vara i tidigt stadium, innan de lägger sig. Förlamningen i musklerna påverkar även svalget och kalciumpasta eller ngt annat som hamnar  i lungorna är inte kul.. Extra D-vitamin i akuta lägen, tillsammans med kalcium kan t.o.m. vara skadligt. (Det finns de som i välvilja tagit död på sina djur på det sättet). Den bästa behandlingen är ca 100 ml calciumlösning (för en 60 kg tacka) under huden, 2 ggr / dag tills tackan är symtomfri.
Om man misstänker acidos är den bästa behandlingen att hälla i propylenglykol genom munnen. Det fungerar t.o.m. bättre än sockerlösningar.
Vid Listerios har som Rosa skrev tackorna oftast ngt förhöjd temp. Det är dock inte alltid hopplöst läge. Dubbel dos penicillin i 7 dagar räddar en del (kanske 50 %) om det sätts in tidigt. Det är viktigt att man hjälper dom att dricka. De har ofta svårt att styra huvudet.
Gimskogen, du verkar ha koll på dina djur och upptäcker tidigt när det är nåt fel. Önskar att fler var som du.. ;)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 04 jan-07 kl 10:32 »
Man får naturligt vis inte ge kalcium pasta till liggande djur... inte liggand kor heller...
Men man kan ju märka att nåt är fel... djuren ligger mycket, äter dåligt , har svårt att resa sig... detta är ofta varnings klockor att nåt inte är bra...
på kor är det ju lite annorlunda efter som de i allmänhet får Kalkbrist isamband med /och efter kalvningen och på dem är det ju lätt att känna att de blir kalla över bakdelen, ...( svårare på får...)blir loja..får svårt att resa sig..... svårare på får...

Propylenglykol är väl sammasak som glycktop o energibalans vad jag vet?

:)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Henning

« Svar #6 skrivet: 04 jan-07 kl 12:03 »
Propylenglykol är väl sammasak som glycktop o energibalans vad jag vet?

Ja, den verksamma substansen är propylenglykol. Den har sålts under en mängd olika namn (våmstart, propacet, energibalans, glykotop m.m.) Den används också i jordvärmeledningar o.dyl. Ibland står det monopropylenglykol på fp. (inte bra att förväxla med vanlig glykol som är dödligt giftig). Om någon behöver större mängder till korna kan man köpa en dunk och då blir priset ungefär 25-30 % av vad man får betala för utspädd vara med ett fint namn.

trottoarbonden

« Svar #7 skrivet: 05 jan-07 kl 01:31 »
Tack för alla svaren,, den var mycket på en gång,,*L*
Jag får nog skriva ut det så jag kan ta fram och läsa om det skulle behövas,,
Så vad jag fattar så ska jag inte ge fåren kalk i kraft fodret,,
Med tanke på hullet på mina får så tror jag att det inte är nån fara,, jag ger dom riklit men höselage och ganska mycket kraft foder...
Men jag har inte haft får mer drykt ett år nu så det är mycka man ska lära sig en,,
Jag är tacksam över mer svar i ämnet,,,

Henning

« Svar #8 skrivet: 05 jan-07 kl 12:47 »
Trottoarbonden,
Du skulle nog har stor glädje :) av kompendiet "Lönsam lammproduktion" som säljs av Hushållningssällskapet i Jönköping. Det innehåller mycket matnyttigt både för nybörjare, de som varit med lite längre och för rådgivare.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 05 jan-07 kl 23:44 »
jag köpte nedanstående artikelserie från Fårhälsovården...
Väldigt bra att kunna slå upp i..

Fårhälsonytts samlade artiklar

Efter önskemål från många fårägare har vi nu sammanställt ett urval av artiklar publicerade i Fårhälsonytt 1995-2005. Artiklarna är samlade i ett kompendium med lösbladssystem och tanken är att de med jämna mellanrum ska kunna uppdateras eller bytas ut. De är indelade efter ämnesområden. Vår förhoppning är att kompendiet ska fungera som en uppslagsbok där man snabbt kan hämta information inom olika områden som rör fåren och deras hälsa.

Pris: 250 kr (200 kr + moms)

Kompendiet kan beställas genom inbetalning till Svenska Djurhälsovårdens plusgironr: 4014919-7 eller bankgironr: 5103-8917. Skriv på att det avser Fårkompendium. Skriv även ert SE-nummer och namn och adress.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1268 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser