Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderbord med nackbom  (läst 8249 gånger)

Backas

• Gästrikland
    • Backas i Trösken
Foderbord med nackbom
« skrivet: 09 okt-12 kl 13:26 »
Tänkte bygga foderbord med nackbom till våra sex får och undrar hur bred man ska bygga + vad är lagom äthöjd?

Backas

• Gästrikland
    • Backas i Trösken
SV: Foderbord med nackbom
« Svar #1 skrivet: 30 okt-12 kl 12:24 »
Bump bump...

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 30 okt-12 kl 13:15 »
Jag ska också göra det och kommer att räkna med en halvmeters längd per tacka. Vad det gäller höjd så kommer jag att anpassa mig till det gamla gjutna bordets höjd. Om det visar sig vara för högt, så får det bli en bänk framför som fåren får stå på.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Gute-96

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-12 kl 13:43 »
Har byggt nackbom till ett foderbord som förut var till kor funkar mycket bra kan fixa lite mått på höjden och ätöppning.

Gute-96

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 okt-12 kl 09:06 »
Här kommer måtten. Kanten på 20cm över foderbordet är gjord av trä. Kanske kan fixa några bilder. Blev en liten bild gjord i paint med måtten.
« Senast ändrad: 03 nov-12 kl 17:36 av Gute-96 »

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 06 nov-12 kl 08:35 »
Här är en bild på vårt pågående bygge av foderbord. Det är självfall för höet/ensilaget ner till en ränna längst ner. Bygget ska kompletteras med vertikala spjälor för att minska risken för att fodret ramlar ut, med mått efter baggen. Ännu inga problem med att någon kravlar sig upp på foderbordet, men vi får väl se hur det blir i vår med lammen!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 nov-12 kl 17:00 »
Hur gör du när ströbädden växer på höjden ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Gute-96

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 nov-12 kl 19:46 »
Jag gör inget utan låter det vara som det är. Strör dock lite mindre närmast foderbordet.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 07 nov-12 kl 08:53 »
Här är en bild på vårt pågående bygge av foderbord. Det är självfall för höet/ensilaget ner till en ränna längst ner. Bygget ska kompletteras med vertikala spjälor för att minska risken för att fodret ramlar ut, med mått efter baggen. Ännu inga problem med att någon kravlar sig upp på foderbordet, men vi får väl se hur det blir i vår med lammen!

Jag hade ett sådant foderbord, som jag tyckte var mycket bra. Man kan sätta flera bräder på lagom avstånd ovanför varandra, då växer foderbordet med ströbädden (om den sätter igång och växer, vilket den gör ibland), då kan tackorna välja nästa mellanrum när det blir lagom.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare
hustomtar, gjutaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser