Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Martin Silverudds raser .  (läst 43026 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Martin Silverudds raser .
« Svar #60 skrivet: 06 sep-10 kl 22:42 »
Vilka av raserna är könsvisande?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #61 skrivet: 07 sep-10 kl 13:43 »
Fifty fiva flowery är könsvisande ..
Hur är det med queen silvia ? nån som vet ?

Hmm okej då har vi hört olika ang Rubin ...kanske det finns olika raser med samma namn ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #62 skrivet: 07 sep-10 kl 15:38 »
Både FF och Smålandshönan är könsvisande även i korsningar.
QS är inte könsvisande men kan bli det i korsningar.

Smålandshönan är inte smålänsk NH utan Brunvärpande Leghorn.
Silverudds safir är utdöd samma för Moliljan.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #63 skrivet: 07 sep-10 kl 22:19 »
Är det någon som har FF i guld?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #64 skrivet: 07 sep-10 kl 23:05 »
Johan P har, och de är jättefina!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #65 skrivet: 07 sep-10 kl 23:49 »
Både FF och Smålandshönan är könsvisande även i korsningar.
QS är inte könsvisande men kan bli det i korsningar.

Hmm man kan ju undra varför dem inte korsar in sånna gener i värphybrider.. då är det ju enkel att se om det är hönor..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #66 skrivet: 08 sep-10 kl 19:51 »
Om jag har fattat det rätt så sker ingen avel på hybrider i sverige utan man importerar höns och tupplinje som sedan blir föräldrar till de hybrider vi har i sverige.

Ronny

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 08 sep-10 kl 21:53 »
Nej inte kommersiellt. Senast var det väl SLU som expeimenterade med den s.k. Svenskhönan. Silverudd gjorde så med Rubin.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Stavern

• Norge
« Svar #68 skrivet: 04 feb-11 kl 11:18 »
Spännande! Min isbar-tupp ser ut som den näst nedersta, svart med silver i nacke och rygg. Superfin...  :-* Och hönorna är blåa. Blir det bara blåa kycklingar efter dom då, eller?

Den nedersta guld-tuppen var verkligen häftig! Är det en isbar?

/Sara

Hmm, vet inte om jag säger riktigt nu, rätta mej om jag har fel, men Blå tupp, med blå höna, kan bli både spättade, svarta och blå avkommor??
Svart korsat med spättat blir bara blå avkommor, då Svart med en som har blekningsgen(spättad) bleker det svarta anlaget och avkommorna blir då blå =))
Svart med svart blir bara svarta
vad blir det om man korsar spättat med spättat?? Nån som vet?
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #69 skrivet: 04 feb-11 kl 11:31 »
vad blir det om man korsar spättat med spättat?? Nån som vet?

Enbart spättade avkommor.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #70 skrivet: 04 feb-11 kl 11:42 »
Min isbar-tupp ser ut som den näst nedersta, svart med silver i nacke och rygg. Superfin...  :-* Och hönorna är blåa. Blir det bara blåa kycklingar efter dom då, eller?
Om jag förstått det rätt så kommer hälften av dina kycklingar att ärva svart anlag från de blåa hönsen, och hälften kommer att ärva blekningsgenen. Från tuppen ärver de alla svart anlag. Hälften kommer alltså att ärva två svarta anlag och bli svarta, hälften kommer att ärva ett svart anlag och ett blekningsanlag och bli blå.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stavern

• Norge
« Svar #71 skrivet: 04 feb-11 kl 12:00 »
Enbart spättade avkommor.

Så klart...vad dum jag är =).
Jaja. Kan man i framtiden få köpa avelsägg av Isbar från dej. Var hos JennyT i höstas o köpte Blommekycklingar av henne...och hon menade att du kanske säljer det...eller kycklingar?... men osäker när det gäller sjukdommar, så vil vara försiktig!
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

rackarns

• Närke
« Svar #72 skrivet: 06 feb-11 kl 14:44 »
Fiftyfive flowery

pytte

• -
« Svar #73 skrivet: 13 feb-11 kl 15:19 »
Hur stora är fiftyfive flowery?
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #74 skrivet: 13 feb-11 kl 17:33 »
Hur stora är fiftyfive flowery?
Dom ser ut som en Leghorn bortsett från färgen. Ca 2,5kg för tupp och 2kg för höna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 24 feb-12 kl 23:12 »
Vill bara lämna ett fotavtryck inför framtiden;)

mymlan65

• Småland
« Svar #76 skrivet: 11 maj-12 kl 19:01 »
Det var ju väldigt intressant med Moliljan... Vi har de här dvärghönsen... Ganska lika ändå...
"råkade" få några sådana här kycklingar i en kull för ett par år sedan, sedan har vi försökt jobba lite på dem, så att vi nu har en grupp som ärver rent. De är dock väldigt små, har varit sedan början, och har längre ben, efersom de härstammr från en grupp med MES i...

Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #77 skrivet: 11 maj-12 kl 21:35 »
ja jag vill också veta? Isbar extremt ovanlig? Inte längre men hur gick det till har det blandats in nytt blod ? Mer info om detta kanske?
Vit isbar (SBRIR) är extremt ovanlig, fortfarande.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #78 skrivet: 11 maj-12 kl 22:12 »
Jo inte vet jag tyckte man har sett vit lite här och var ? Men blå finns ett gäng har dom bara kommit ur ren linje eller avlad på nytt? Och utdöda raser borde ju kunnas göras på nytt med den information man har, eller? Viktigast verkar vara att behålla gen kombinationerna och de raser som låg till grund finns väl kvar?
Det du ser lite här och var som du kallar vitt är förmodligen blåspättade djur. Sådana finns det gott om och det postas regelbundet bilder på FB, Alternativ och på andra hemsidor. Vit Isbar är ovanlig och om jag inte är helt felinformerad en annan ras...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #79 skrivet: 11 maj-12 kl 23:26 »
Det du ser lite här och var som du kallar vitt är förmodligen blåspättade djur. Sådana finns det gott om och det postas regelbundet bilder på FB, Alternativ och på andra hemsidor. Vit Isbar är ovanlig och om jag inte är helt felinformerad en annan ras...
Stämmer bra det :)

Såhär skriver Johan widing om Isbar vit (SBRIR)
"Det som i dagligt tal kallas för Isbar har "kidnappat" namnet från en annan silveruddsras.
Äkta Isbar är en vit ras med gökfärgad krage typ Sussex med gökkrage, denna ras är mycket närabesläkt med RIR men är nästan helt utrotad finns endast hos en odlare.

Det som vi kallar Isbar i dag kallade Silverudd för Svensk Grönäggsvärpare och består av RIR och NH, och med några droppar av Cream Legbar där i från kommer genen för blå ägg.
"

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
JN, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser