Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Martin Silverudds raser .  (läst 43031 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Martin Silverudds raser .
« Svar #40 skrivet: 23 aug-10 kl 11:52 »
Vi kan väl väcka en ny tråd om Silverudds raserna o samla lite info här .
Rubin
Isbar
Queen Silvia
Fifty Five Flowery
Moliljan
Smålands höna (smålands Nh )
Brunvärpande Leghorn
Silver-Barred RIR
Silverudds Safir

Har jag missat några raser från Silverudds arbete nu?
« Senast ändrad: 01 sep-10 kl 12:01 av travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

hönstokan

• Jämtland
« Svar #41 skrivet: 23 aug-10 kl 14:32 »
det tycker jag är bra. har precis kläckt ett gäng fifty five flowers och skulle vilja ha smålandshöns, visste inte att det var silverudds raser. vill ha all info som finns att tillgå om dessa raser

Katharina K

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 23 aug-10 kl 15:27 »
Isbar , grönvärpande , medelstor , flyger bra.
Mina flyger urdåligt, de måste ha landgång upp på pinnarna annars sover de på golvet.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #43 skrivet: 23 aug-10 kl 15:34 »
FFF:
http://www.krakebergagard.se/fiftyfive.htm
ISBAR:
http://vastergarden.webs.com/isbarhoumlns.htm
SMÅLANDSHÖNS:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=90092.msg775514#msg775514
Queen silvia (gick ej att direktlänka till sidan om Queen silvia så klistrar in texten nedan)
I jakten på grönvärpare snubblade vi över Queen Silvia på vägen. Flocken består av en tupp och fem höns. Queen Silvia är framtagen av prästen Martin Silverudd som bland annat hade som kall att hjälpa Sverige bli självförsörjande på ägg genom ett antal goda värphönsraser. Samma år som Silvia blev drottning såg Queen Silvia dagens ljus.

Våra drottningar är ganska vassa. Förutom andra höns jagar de gärna våra katter, vilda fåglar mm. De är inte särskilt goda värpare även om de inte är så usla som vi först trodde. De värper nämligen gärna på alla platser förutom hönshus och äggreden.

Äggen är väldigt vackra, nästan rosaskimrande. Våra Queen Silvia-höns är i stort sett identiskt lika med sin gråsvarta kropp och sitt vita huvud. Tuppen Freddy (för övrigt döpt efter Freddy Mercury i Queen) har betydligt mer vitt i sig och en ståtlig svart stjärt.

Precis som sina damer är Kungen Freddy obstinat och stridig. Han tvekar inte att kurtisera samtliga höns, inte bara de sina. Visst får han stryk av ledartuppen emellanåt men det finns ju träd att fly upp i. Queen Silvia sätter sig nämligen gärna i träden.
Från http://hem.fyristorg.com/gulkullen/
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Katharina K

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 30 aug-10 kl 22:21 »
Det är tydligen olika, min nya Isbartupp flyger bra, han flaxar så fint upp på pinnarna när han ska sova.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #45 skrivet: 30 aug-10 kl 22:23 »
Mina Isbar flyger som fåglar .
Rubinerna är mera rovfågellika i sina rörelser .
Jag måste fota min otroligt vackra rubin tupp sen o lägga upp bild.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ronny

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 30 aug-10 kl 23:37 »
Mina Isbar flyger som fåglar .

Jo, de är ju fåglar!

Varför skulle en isbar flyga bättre än t.ex. en queen silvia?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

fauve

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 31 aug-10 kl 21:43 »
En av varje av mina isbar:

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #48 skrivet: 31 aug-10 kl 21:51 »
Min "Isse". :D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Attes matte

• Jämtland
« Svar #49 skrivet: 31 aug-10 kl 23:45 »
En av varje av mina isbar:

Oooooh, vilken vacker tupp!!!  :D Vad heter färgen?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

fauve

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 01 sep-10 kl 00:06 »
Bra fråga. Jag och färger är inte det mest kompatibla  ;D

I grund är han grå (ljusblå) i alla fall, men någon som är mer färgkunnig får gärna ge ett mer utförligt svar  ;) Hittills har jag bara fått helt gråa (blåa) kycklingar efter honom och renrasig isbarhöna. Ingen svart, vit, spättad eller lik som honom.

När jag kläckt fram korsningskycklingar efter honom har jag av svarta hönor fått svarta kycklingar, 2 vita hönor lämnar helgrå kycklingar och en vit lämnar vita kycklingar med svarta "prickar på". Vad det blir för färg på lohman/isbar-avkommorna vet jag till veckan när de kläcks. Dessa bör alla (om jag lärt mig rätt) ge höns som värper gröna ägg i olika nyanser.

Är osäker på om färgen kallas grå eller blå på isbar. Har läst båda delarna nämligen.. Därav (blå) i texten  ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 01 sep-10 kl 02:07 »
Attes Matte frågar vad färgen heter. Den heter nog ingenting, men det är en typisk blå tupp med genomslag av vilt.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #52 skrivet: 01 sep-10 kl 08:32 »
Färgen brukar på Isbar kallas kort och gott blå ;) Det guldröda i hals och sadel kommer först när de blir lite större och får vuxenfjädrar. Som kycklingar är dessa helt blå. Tupparna får det tydligt och det är bara ibland man kan se tendenser på hönorna.  Svarta Isbar får också genomslag av guldröd färg och även då mest på tupparna. Däremot är det inte ofta men ser genomslaget på spättade djur även om det förekommerlite tendenser på vissa tuppar.
Jag har aldrig sett en helt blå Isbartupp utan så vitt jag vet har dom alltid detta guldröda genomslag.

När man pratar blå på andra raser får de inte ha det guldröda i fjäderdräkten.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #53 skrivet: 01 sep-10 kl 09:05 »
Azoo-Lina du har ju rätt där :P har aldrig sett en helt blå isbartupp heller, men har sett en helt spättad.... på dem blå får dem oftast silvriga/guldiga halsar

Isbar finns ju i en mängd varianter :D

Och min favortit  :-[  ::)  :-*
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #54 skrivet: 01 sep-10 kl 09:49 »
Alla höns har gener för silver eller guld som ger denna teckning. På de enfärgade djuren finns sen andra anlag som tar bort färgen men anlaget finns där ändå. Denna blåa tupp har guldgenen, de som är vita i krage och rygg har silver genen.

Silver och guldgenen sitter på könskromosomen vilket gör att hönorna har 1 anlag och tupparna har 2. Det betyder att tupparna kan ha anlag för bägge anlagen och då blir de oftast lite blekare i gulfärgen.

Viltanlaget är ett recessivt anlag och blått är dominant.

fauve

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 01 sep-10 kl 10:02 »
Vid vilken ålder börjar det synas om de har guld/silvergen?

Ungtuppen är ju runt 4 månader nu och det finns inte minsta lilla skiftning av vare sig guld/silver i fjädrarna än i alla fall.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #56 skrivet: 01 sep-10 kl 17:10 »
Det finns anlag som gör att silvber och guld inte syns. Det finns ju djur som är rent svarta, gula röda osv. Jag tror att den genen finns hos Isbar också vilket gör att alla inte får guld el silver i krage och rygg.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #57 skrivet: 01 sep-10 kl 17:28 »
Spännande! Min isbar-tupp ser ut som den näst nedersta, svart med silver i nacke och rygg. Superfin...  :-* Och hönorna är blåa. Blir det bara blåa kycklingar efter dom då, eller?

Den nedersta guld-tuppen var verkligen häftig! Är det en isbar?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #58 skrivet: 01 sep-10 kl 19:16 »
Spännande! Min isbar-tupp ser ut som den näst nedersta, svart med silver i nacke och rygg. Superfin...  :-* Och hönorna är blåa. Blir det bara blåa kycklingar efter dom då, eller?

Den nedersta guld-tuppen var verkligen häftig! Är det en isbar?

/Sara
Menar du bilderna ja postade så ja det är en isbar med ovanligt mycket guld i sig :)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #59 skrivet: 01 sep-10 kl 21:15 »
Japp, det var dina bilder jag syftade på... ;) Skitfina fåglar!!!  :-*

/Sara
Tyvärr så är det inte mina fåglar :( hade gärna haft dem! haha  ;D
Den tuppen med mycket guld är Johan P's, eller det är iallafall hans bild..

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser